Kiderült, hogyan változott a bankszektor a világjárványban

bank, banki, utalás, utal, e-bank, elektronikus fizetés, online, vásárlás, stock, stockfotó, illusztráció, illusztrációs
Business people shaking hands, finishing up a meeting
Vágólapra másolva!
A bankszektor digitalizációját ugyan felgyorsította, de gyökeres változást nem okozott a pandémia, derül ki a Roland Berger lakossági banki felméréséből, amelyben 11 ország 60 európai lakossági bankja vett részt. A kutatás megmutatta, hogy a legtöbb bank a meglévő termékeket és folyamatokat digitalizálja ahelyett, hogy újszerű megoldásokat dolgozna ki, a digitális kezdeményezések hiánya pedig jelentősen akadályozza az üzleti modellek valódi átalakulását. Ha a bankok tudatosabban vizsgálnák stratégiájukat, és inkább a kiegészítő szolgáltatásokra, ajánlatokra összpontosítanának, elkerülhetnék azt, hogy az új, feltörekvő versenytársak kiszorítsák őket.
Vágólapra másolva!

A járvány idején bevezetett szigorú szabályozások miatt az európai bankok kénytelenek voltak digitalizálni folyamataikat. Ennek következtében 60 százalékuk új termékeket fejlesztett ki, hogy a korlátozások alatt is ki tudják szolgálni ügyfeleiket.

A megkérdezett bankok 80 százaléka azt tervezi, hogy rövid- és középtávon csak fiókjai kis részét fogja bezárni.

Mindezt annak ellenére, hogy 90 százalékuk arra számít, munkatársaik akár fele a világjárvány után is home office-ban fog dolgozni. Több mint 60 százalékuk agilis munkakörülményeket kíván teremteni egyes területeken vagy projektekben, ez pedig a jövőben a szektor bizonyos területein nagyban megváltoztathatja a munkaköröket.

A legfontosabb innovációs trendek Forrás: Roland Berger

Nem az újító technológiákon van a hangsúly

Bár a válaszadók 90 százalékánál gyorsan és szinte teljes mértékben digitálisan lehet fogyasztói hitelt felvenni, a mesterséges intelligencia, vagy a blockchain technológiák bevezetésében a legtöbb bank nem tud komoly fejlődést felmutatni. Annak ellenére sem, hogy a munkatársak és a vállalati kultúra ellenállása a digitális átalakulással szemben lényegesen csökkent.

A legnagyobb akadályt továbbra is az elavult, rugalmatlan IT-infrastruktúrák jelentik.

A felmérés meglepő eredménye, hogy a válaszadók 92 százaléka többet akar befektetni a digitalizációba. Azt még nem tudni, hogy ezeket a befektetéseket miből fogják finanszírozni, mivel az informatikai költségvetések mintegy 70 százalékát már most is az üzleti működés fenntartására és a szabályozásoknak való megfelelésre fordítják.

Digitális Transzformáció Forrás: Roland Berger

Az üzleti modell nem változik

Az ügyfélszerzésben tapasztalható erős verseny és az oligopol piaci helyzet ellenére (kisszámú cég működik a piacon, és az ágazatba való belépés korlátjai magasak), a válaszadók 81 százaléka továbbra is elsősorban a felhasználói felület javítására fókuszál, a termék-szakértői szerep és a technológiai szolgáltatás rovására.

Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere megállapította:

Hozzátette: "A bankoknak innovatív ajánlatokra és szolgáltatásokra kellene összpontosítaniuk, hiszen a pandémia során egyértelművé vált, hogy a távmunka és az ügyfelekkel való digitális interakció lehetséges. Hatékonyabban kellene felhasználniuk a járvány tapasztalatait."