Újabb amerikai hazugság lepleződött le: a Coca-Cola nem vonult ki Oroszországból, csak átnevezték

Dobry Cola, Coca Cola, Oroszország
Krasnoyarsk, Russia - 15 September, 2022: Bochkari Cola bottle and Dobry Cola can is a import-substituting drinks. Is a fake or analogue of Coca Cola. Isolated on white background with copy space
Vágólapra másolva!
Megőrizte piaci részesedését Oroszországban a Coca-Cola 2023 első két hónapjában. Sőt, egy hajszállal még növelte is: 47,8-ról 47,9-re. A különbség csak annyi, hogy ennek nagy részét már Dobry Cola címkével szerzi - ezt a Coca-Cola orosz részlege, a Multon Partners gyártja és természetesen nem más, mint maga a Coca-Cola. De jócskán terjesztik még eredeti címkével is, török importból - mutatja be a V4NA nemzetközi hírügynökség összeállítása.
Vágólapra másolva!

Például Szentpéterváron, ahol a Tinkoff Magazine szerkesztője él, az eredeti Coca-Cola szinte minden kisboltban megvásárolható. Az italt a Yandex-Lavka és a Samokat online piactereken is árusítják a választékban – fogalmaz a Tinkoff Magazin szerzője. Arról már a V4NA is beszámolt, hogy a Yandex Marketen is elérhető a Coca-Cola több terméke is. Novoszibirszkben például kirgiz gyárból érkezik a Coca-Cola termékek széles skálája, ahogy erről az om1.ru beszámolt.

Mint írják: több ízben is találtak a klasszikus és a cukormentes Coca-Cola mellett más termékeket is. Az egyik olvasójuk fényképeket is megosztott, amelyek Novoszibirszk Zaelcovszkij kerületében készültek – írta a econimist.kg.

2022 márciusában a világ legnagyobb szénsavas italgyártója, a Coca-Cola Company bejelentette, hogy felfüggeszti az oroszországi munkát az ukrajnai különleges katonai hadművelet miatt.

Augusztusban a palackozó arra figyelmeztetett, hogy amint az italkészletek kimerülnek, a Coca-Cola HBC Eurasia (a Coca-Cola orosz részlege) többé nem gyártja és értékesíti azokat Oroszországban, hanem a helyi márkákra, például a Dobryra, a Richre, a Moya Semyára összpontosít. Július végén a Coca-Cola HBC Eurasia Multon Partnersre változtatta a nevét, majd elindította a Coca-Cola analógjának gyártását "Добрый кола" ("Dobry Cola") azaz "Jó Cola" névvel – írja az rbc.ru. Ez a márka mára 33 százalékos részesedéssel van jelen az orosz piacon egyes hálózatokban. (Az adatok kiterjednek a nagy kereskedelmi láncokban történő vásárlásokra, de nem tartalmazzák a forgalom szempontjából két legnagyobb kiskereskedő – az X5 Group (Pyaterochka, Perekrestok, Chizhik) és a Magnit – üzleteit.)

Bár több forrás is próbált utánajárni vajon milyen szirup az alapja a Dobry Colának, de csak annyira jutottak, hogy nem egyezik meg a Coca-Cola szirupjával. Azt azonban több elemző is elismeri, hogy jelentős hasonlóság van a két ital között.

Egyébként a csomagolásban is észrevehető a hasonlóság.

– mondta egy sajtótájékoztatón Mihail Goncsarov, a Teremok gyorsétteremlánc alapítója, az Interfax hírügynökség beszámolója szerint.

Vagyis a Teremok étteremlánc alapító vezetője szerint a Coca-Cola egyértelműen arról értesítette őket, hogy ezentúl Dobry Cola névvel kerül forgalomba a korábban Coca-Cola névvel forgalmazott üdítőital.

A Dobry Cola Forrás: Shutterstock

És ejtsünk egy pár szót a nevet változtató vállalatról is, mely jelenleg uralja az orosz kóla-piac egyharmadát. Ahogy fentebb említettük, a Coca-Cola HBC Eurasia Multon Partnersre változtatta a nevét. És mi változott még a cégben? Erre a Tinkoff Magazin ad választ. Tavaly nyáron a névváltoztatást követően, a menedzsment a helyi vezetőségnél maradt.

A Coca-Cola nem vonult ki a cég tőkéjéből, csak annyit közölt, hogy minimálisra csökkentette oroszországi tevékenységét, leállította a beruházásokat és az összes szállítást.

Vagyis a Dobry Cola 33 százalékos kólapiaci részesedéséből a Coca-Cola, mint a Multon Partners tulajdonosa továbbra is részesedik, és ehhez kell hozzáadni a Coca-Cola termék 14 százalékos piaci jelenlétét. Erre a 14 százalékra több helyen is mint "párhuzamos importra" hivatkoznak, mert mint mondják, a Coca-Cola Company értesített minden gyárat, hogy az orosz piacra ne adjanak el Coca-Cola termékeket. Ugyanakkor a Vpost szerint

a legtöbb Coca-Cola-t hivatalos vámárunyilatkozat alapján Törökországból szállították Oroszországba 2022-ben.

Törökországból Oroszországba történő importra 2022-ben legalább 55 nyilatkozatot adtak ki a Coca-Cola isztambuli és bursai gyáraiból nagy mennyiségben történő értékesítésre. Azerbajdzsán a második helyet foglalta el – az importőrök 20 nyilatkozatot kaptak italokról a bakui üzemből. Következik Üzbegisztán, Irán és Kirgizisztán, nagyjából egyenlő nagyságrendben– országonként több mint 13 nyilatkozatot adtak be. Következő Grúzia, több mint 10 vámárunyilatkozattal, nemcsak olyan nemzetközi márkákról, mint a Coca-Cola és a Schweppes, hanem az ásványvizes italokról is, amelyeket a helyi Coca-Cola üzem készít.

Az import Coca-Cola egyébként lényegesen drágább, mint a Dobry Cola, amit Coca-Cola HBC Holdings BV tulajdonában lévő Multon Partners (korábbi nevén Coca-Cola HBC Eurasia) gyáraiban készítenek.

Az új orosz márka, a Dobry Cola, a korábbi Coca-Cola márka árfekvésében érhető el az orosz piacon.

És ennek az üdítőitalnak jutott a vezető szerep a maga 33 százalékos piaci részesedésével. Tehát a Coca-Cola vállalat részesedése az orosz piacon nem, hogy csökkent, hanem talán még néhány tized százalékponttal nőtt is valójában. Korábban a Coca-Cola üdítőnek a részesedése 47,8 százalék volt. A háború következtében előállt helyzetben 14,1 százalék import Coca-Cola a második helyezett a piacon, és az első helyen álló Dobry Cola 33,8 százalékkal teljesítette a Coca-Cola HBC Holdings BV tulajdonában lévő Multon Partners várakozásait. Tehát 14,1% + 33,8% = 47,9% szemben a korábbi 47,8 százalékal.

Hogy a százalékokhoz konkrét számokat is tudjunk kötni, vissza kell nyúlni a 2021-es évre, a háború előtti utolsó évre. Ebben az évben, 2021-ben a Coca-Cola italok gyártása Oroszországban 24 százalékkal, 2,86 milliárd literre nőtt – erről a tadviser.ru számolt be.

Egy Szibériában élő amerikai ezt a maga szemszögéből is elmagyarázta, erre lett figyelmes a dzen.ru. Mint mondja, az embereknek meg kell érteniük, hogy

senki sem fogja elhagyni az orosz piacot, mert az orosz piac nagy.

És sok orosz szeret kólát inni, és a Coca-Cola tudja ezt.

És nézzünk néhányat a reakciókból, amit a videó alatt találtunk:

Igor szerint

Tom azt írta, hogy:

Emlékszem egy amerikai fickó mondataira, aki azt írta: 'Nem változtathatod meg a McDonald's-t, mert a McDonald's egyenlő a szabadsággal'. Tényleg? Mióta lett egyenlő a gyorsétel a szabadsággal?" – tette fel a kérdést.

Egy másik kommentelő pedig azt írta:

"Csak a szankciók után tudtam meg, hogy a PlayStation játékok Törökországban körülbelül 2,5-szer olcsóbbak, mint Oroszországban."