Lezárult az átfogó magyarországi vasúti híd felújítási program

Hídrekonstrukciós program, Magyar Építők, híd, vonatforgalom
Vágólapra másolva!
Befejeződtek a Hídrekonstrukciós program negyedik ütemének munkálatai, ezzel a teljes program lezárult. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (jogutódjaként az Építési és Közlekedési Minisztérium) beruházásában megvalósuló hídrekonstrukciós program során korábban kilenc műtárgy épült át, a projekt 4. ütemében pedig egy további híd újult meg. A hidak leromlott állapotuk és gyenge teherbírásuk miatt gátolták a vonatforgalom hatékony lefolyását.
Vágólapra másolva!

A MÁV Zrt. hálózatán körülbelül 8600, a társaság által üzemeltetett vasúti híd található, ezek több mint fele 50 évnél, 12 százaléka 100 évnél is régebben épült.

A Hídrekonstrukciós program keretében összesen 10 híd került átépítésre és felújításra.

A felújított hidak egytől-egyig szűk keresztmetszetet jelentettek a vasútvonalakon, ugyanis a leromlott állapotuk és gyenge teherbírásuk miatt gátolták a vonatforgalom hatékony lefolyását.

A hídfelújítási projekt célja az országos közforgalmú vasúthálózat érintett vonalain meglévő szűk keresztmetszetek megszüntetése mellett az, hogy a személy- és áruszállító vasútvállalatok, közvetve a teljes magyar lakosság, valamint tranzitforgalom esetén a környező országok lakosai is részesüljenek a projekt hozadékából.

A teljes program uniós és hazai forrás bevonásával valósult meg 6,77 milliárd forint értékben, melyből a kivitelezésekre közel 6 milliárd forintot fordítottak.

A hídfelújítási program első három üteme

A Hídrekonstrukciós program első ütemében a Budapest−Kelenföld−Dombóvár vasútvonalon található három vasúti híd rekonstrukciója valósult meg.

  • A Sárvíz-Nádor-csatorna híd rekonstrukciója során a vasúti pálya vízszintes vonalvezetése nem módosult, viszont a híd egyik hídfőjét és a vasúti töltést megerősítették.
  • A Kapos-híd kapcsán két projekt zajlott az egyik Tolnanémedi a másik Pincehely irányában.
  • A Pincehelynél található Kapos-híd felújítására az alacsony teherbírása és a repedt, törött alkatrészek jelenléte miatt volt szükség.
Nagyarányú vasúti híd rekonstrukciós program zajlott Magyarországon Forrás: Magyar Építők

A program második ütemének keretében

  • Külsővaton, a Marcal-folyó hídja újult meg a Győr−Celldömölk vasútvonalon,
  • a 20. sz. vasútvonalon Ajkánál a Torna-patak hídjai is megújultak.

A Hídrekonstrukciós program harmadik üteme 3 vasúti híd rekonstrukcióját tartalmazta.

  • A Tápió-patak híd átépítése során 18 méter szabadnyílású, vasbeton teknőhíd tartóbetétes vasbeton lemezhíddá történő átépítése valósult meg.
  • Emellett a tápiógyörgyei Ilike-ér híd is fejlesztésen esett át.
  • A farmosi Hajta-patak híd átépítése során a 12 méter szabadnyílású vasbeton teknőhíd átépítése valósult meg tartóbetétes vasbeton lemezhíddá.

A Hídrekonstrukciós program negyedik üteme

A 101. sz. vasútvonalon, Berettyóújfalu és Sáp között a Kék-Kálló-híd részleges korszerűsítésére utoljára 1961-ben került sor. Az 1986-ban készült alaptestek megerősítése is esedékessé vált - emeli ki a Magyar Építők cikke. A Hídrekonstrukciós program negyedik ütemének köszönhetően a híd teljes teherhordó szerkezete megújult, így a műtárgy alkalmassá vált arra, hogy a szerelvények 100 km/h sebességgel közlekedjenek a szakaszon.

A fejlesztéshez kapcsolódó 101. sz. vasútvonal Püspökladány–Biharkeresztes szakaszának szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása jelenleg is folyamatban van. A 33 kilométeres szakasz műszaki átadás-átvétele tervezetten 2023. IV. negyedévében valósul meg.