Tilos a cukorbetegeknek a párizsi elektromos autó

Hárommillió francia, közte félmillió párizsi cukorbeteg nevében tiltakozott az érdekképviseletük elnöke amiatt, hogy diabéteszesek nem vehetik igénybe a december elején indult párizsi elektromosautó-kölcsönző szolgálatot, az Autolibet.

Óriási felháborodást keltett Franciaországban, hogy az Autolib elektromosautó-kölcsönző kizárja a lehetséges felhasználók közül a francia egészségügyi terminológia szerint Niveau 2 osztályba tartozó személyeket. Ebbe az osztályba tartoznak a cukorbetegek, de például az antidepresszáns medicinákkal élők is.

"Ez igazi diszkrimináció. Úgy látom, fogalmuk sincs arról, mi is valójában a cukorbetegség" - mondta a francia cukorbetegek szövetségének (AFD) elnöke, Gérard Raymond. Már csak azért is érthetetlennek tartja az intézkedést, mert a diabéteszesekkel szemben a hagyományos autókat kölcsönző cégek nem alkalmaznak semmilyen hasonló megszorítást, és a francia cukorbetegek hivatásos gépjárművezetői (például kamionsofőri) állást is vállalhatnak.

A 65 milliós Francia Köztársaságban kétmillióan küzdenek diabétesszel, közülük minden negyedik cukorbeteg a párizsi agglomerációban, az elektromosautó-kölcsönző célterületén él. Az adott betegség gyógyítására alkalmazott kémiai összetevők veszélyessége alapján alkotott besorolásban az osztályok 0-3-ig terjednek, a 0 semmilyen rizikót, a 3 pedig kiemelt kockázatot jelenti. Utóbbiak a gyógyszer szedésének ideje alatt nem vezethetnek semmilyen járművet.

"Másodrendű állampolgárokká nyilvánított bennünket az Autolib üzemeltetője, Vincent Bolloré iparmágnás, aki állítólag éppen a köz érdekében indította az autókölcsönzőt" - háborgott az a 35 éves diabéteszes nő, akit a harmadik legnagyobb példányszámú francia napilap, a konzervatív Le Figaro újságírója kérdezett meg. A szakértőként megszólaltatott endokrinológus professzor, Patrick Vexiau szerint pedig a diabéteszesek sem okoznak több balesetet, mint az egészséges járművezetők, ennek megfelelően a kötelező gépjármű-biztosítás sem ró ki rájuk többletterhet.

Az AFP hírügynökségnek a Bolloré Group vállalati szóvivője azzal védekezett, hogy a Bluecar autókat biztosító Generali szabta számukra ezt a feltételt: amennyiben az elektromos autóval diabéteszes bérlő okoz balesetet, a biztosító nem téríti meg a kárt. Sietett közölni, hogy már tárgyalnak a kitétel módosításáról.

KAPCSOLÓDÓ CIKK