Szövetségeket talált a vasutassztrájkkal fenyegető VDSZSZ: egy másik magyar, és egy osztrák vasutasszakszervezettel, valamint három vasúttársasággal kötöttek megállapodást szerdán. Így a jövőben együtt tárgyalnak majd követeléseikről - ezek közt a bérfejlesztés kérdéséről is - a MÁV Cargo vezetésével, és a nyilvánosság felé is együtt lépnek fel. Közben továbbra sincs megállapodás a péntekig felfüggesztett sztrájkról a MÁV és a VDSZSZ között.

Két magyar és egy osztrák vasutas szakszervezet, valamint három vasúttársaság üzemi tanácsa közös fellépésről állapodott meg szerdán. Céljuk, hogy a közös megállapodás alapján folytassák majd a tárgyalásokat a MÁV Cargo leendő vállalatvezetésével, és egyeztessék a nyilvánosság előtti szerepléseiket is.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és az osztrák "vida" szakszervezet Közlekedési Szekciója, a MÁV Cargo, az osztrák vasutak (ÖBB) tulajdonában lévő Rail Cargo Austria (RCA) és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) központi üzemi tanácsának képviselői írták alá az együttműködési megállapodást, amely többnyire követeléseket tartalmaz.

Az ÖBB RCA és GYSEV konzorciuma vásárolta meg a MÁV Cargót 102 milliárd forintért, a tranzakció még nem zárult le. Az együtt fellépő szervezetek követelései között szerepel a bérfelzárkóztatás is szerepel. Wilhelm Haberzettl, a "vida" Közlekedési Szekciójának elnöke szerint a MÁV Cargo dolgozóinak átlagos munkajövedelme 40-60 százalékkal kisebb, mint az osztrák vasutaknál.

Nincs elmozdulás a holtpontról

Közben ismét eredménytelenül zárult a MÁV Zrt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között a sztrájkkövetelésekről szóló tárgyalás a szerdán. A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet bérfejlesztést kér - a megajánlott 6,9 százalék mellett - a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. dolgozói számára.

Az egyeztetést követően Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója, a munkáltató tárgyaló delegációjának vezetője elmondta: továbbra is úgy látják, hogy nincs gazdasági és jogi alapja a szakszervezet követelésének. Elemzik a sztrájk ügyében született bírósági határozatokat, megnézik, hogyan tudnak a helyzet tisztázása irányába továbblépni. A szakszervezet elvárásai - tette hozzá - a MÁV jövőjét kockáztatják.

Forrás: MTI

Zsoldos Marianna elmondta, hogy a MÁV az egyeztetésen kezdeményezte a még elégséges szolgáltatásról történő tárgyalást, de szakszervezet addig nem kíván erről egyeztetni, amíg a kollektív munkaügyi vitában nem haladnak előre.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke úgy fogalmazott: tragikus és érthetetlen a munkáltató álláspontja, mintha a cég abban lenne érdekelt, hogy a mostani konfliktus fennmaradjon. A még elégséges szolgáltatással kapcsolatban elmondta: a szakszervezet az 1995-ben kötött megállapodás alapján kíván megállapodni, de erről a MÁV "hallani sem akar".

Bárány Balázs megjegyezte: tudomása szerint, és ezt nem cáfolta munkáltató az egyeztetésen, a MÁV igazgatósága a konfliktushelyzet kapcsán egyetlenegy alkalommal sem ülésezett, a kialakult helyzetet nem tárgyalta meg, és nem foglalt állást ebben a kérdésben. Az egyeztetés csütörtökön 12 órakor folytatódik a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között a sztrájkkövetelésről.