Magyarországon a könyvtári szolgáltatások mintegy kétmillió polgárt érnek el, így a kulturális terület meghatározó szereplője a könyvtári rendszer. Ezt támasztja alá az is, hogy személyesen és távhasználat révén évente közel százmillió alkalommal vesszük igénybe a szolgáltatásokat. A használói igények ugyanakkor változnak, egyre többen nem feltétlenül csak akkor gondolnak a könyvtárakra, ha olvasnivalót szeretnének kölcsönözni. A könyvtárak virtuálisan elérhető gyűjteményeik, adatbázisaik révén a hiteles információk közvetítői, ugyanakkor közösségi térként, harmadik helyként is fontos szerepet töltenek be. De hogyan lehetnek a jövőben is vonzóak a könyvtárak szolgáltatásai? Ehhez elsősorban a társadalmi igényekhez alkalmazkodó, folyamatos megújulásukra van szükségük. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kezdeményezett Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek kiemelt uniós projekt keretében megvalósuló Az én könyvtáram program szemléletformáló hatása immár érzékelhető, még inkább a használói igények kerültek középpontba, különös tekintettel a gyerekekre és a fiatalokra.
Előrejelzések szerint háromból két diák olyan munkakört fog betölteni felnőtt korában, melyek ma még nem is léteznek. A jelen eszközeivel kell őket a jövő feladataira, kihívásaira felkészíteni, amiben a könyvtárak is komoly feladatot vállalhatnak. A 14 év alatti gyerekek közül több mint 440 ezren aktív könyvtárhasználók, a cél pedig az, hogy még többen fedezzék fel, hogy az internet világában is értékes, hasznos szolgáltatásokat tudnak kínálni a könyvtárak.
A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt keretén belül a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár együttműködő partnereivel 2017 februárjában indította Az én könyvtáram projektet. A program fejlesztési irányai között megjelenik az olvasásfejlesztés támogatása, a digitális írástudás közvetítése, a könyvtárhasználat és információkeresés fejlesztése, valamint a szövegértés támogatása, fejlesztése, különös tekintettel a digitális szövegértésre és az egyéni és közösségi tanulásra. A 2020. január 31-ig tartó projekt szakmai megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.
A kulturális területen hiánypótló alapkutatások és igényfelmérések mellett lehetőség nyílt új könyvtárpedagógiai módszertan- és mintaprogramcsomagok kidolgozására is. A projekt keretében, a legjobb gyakorlatok felkutatásával és integrálásával a könyvtárak 75 szakember bevonásával 90, a köznevelés igényeihez igazodó képesség- és készségfejlesztő program kidolgozását vállalták fel. Ezek rendkívül izgalmas területekhez kapcsolódnak, mint például a világhálón elérhető digitalizált közgyűjteményi tartalmak, a robotika, a programozás, az internet biztonságos kezelése, a Story Starter programok és mobilapplikációk alkalmazása, a kiterjesztett valóság (AR) használata. Ugyanakkor az olvasás megszerettetése, népszerűsítése sem szorul háttérbe, hiszen kisebbeknek és nagyobbaknak szóló mintaprogramok alkalmazzák a hagyományos eszközöket is, építenek például a mesék világára, azok segítségére egy – egy téma, probléma feldolgozása során, egyúttal a klasszikus és kortárs gyerekirodalmat is igyekeznek közelebb hozni a gyerekekhez. A komplex, egész tanévet átfogó kezdeményezések mellett rendhagyó könyvtári órák, vagy éppen nyári táborok, szünidei foglalkozások, klubok is megjelennek. A programok előtérbe helyezik az interaktív feladatmegoldásokat, az élménypedagógiát, a kooperáció örömét. A kidolgozók figyelembe vették a fogyatékossággal élő, a speciális nevelési igényű és más hátrányokkal élő gyerekek igényeit is. A kidolgozott mintaprogramokat az utóbbi hónapokban „élesben” is kipróbálták, több mint 2000 diák bevonásával. A tapasztalatokat pedig beépítették a végleges programokba, melyek részletes leírásai immár elérhetők a projekt honlapján, így bármely hazai könyvtár be tudja illeszteni szolgáltatásaiba, adaptálva azokat a saját lehetőségeire, illetve a helyi köznevelési intézmények igényeire.
A használói elvárásoknak való megfelelés és az oktatási rendszer támogatása erre jól felkészített könyvtári szakemberekkel valósulhat meg. Teret kapva a tapasztalatcserére és az új információk megszerzésére, az elmúlt két évben több, mint 3600 könyvtári szakember és pedagógus vett részt a projekt rendezvényein, konferenciákon és workshopokon. Hasonló események szervezése 2019-ben is folytatódik. A könyvtárosokat az is segíti, hogy – egy 80 millió forintos beruházással erre a célra létrehozott oktatási központban - folyamatos, ingyenes módszertani képzéseken vehetnek részt, melyek révén országosan 440 szakember jut új ismeretekhez és tudja azokat hasznosítani napi munkájában. Az olvasás és a megújuló könyvtári szolgáltatások népszerűsítését 2019 őszén egy kampány is segíteni, támogatni fogja.
A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projektről
A Széchenyi 2020 keretében 2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból 36 hónapon keresztül zajló „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú projekt második mérföldkövéhez ért. A múzeumi és könyvtári komponensből álló projekt a tehetséggondozás mellett kiemelten támogatja a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentését, ezáltal a hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiaci helyzetének javítását. A projekt szakmai megvalósítói, a konzorciumvezető Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és partnere, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.
A projekt kutatásokkal, módszertani fejlesztésekkel, ingyenes továbbképzésekkel, országos szaktanácsadói és koordinátori hálózatok működtetésével, a szolgáltató szemlélet kulturális intézmények körében történő elterjesztésével a múzeumi és könyvtári terület intézményeit és munkatársait arra készíti fel, hogy intézményeik kompetencia-, készségfejlesztő, valamint a tanulást támogató, nem formális és formális oktatási szolgáltatásait megújítsák.