Vágólapra másolva!
Madonna után a U2 is szerződést kötött a Live Nation koncertügynökséggel. A hírek szerint az ír rockzenekar 12 évre szóló megállapodást kötött a céggel, ám a szerződés Madonnáéval ellentétben nem terjed ki a lemezkiadásra is.
Vágólapra másolva!

Öt hónappal azután, hogy Madonna megkötötte a maga új típusú szerződését a Live Nation ügynökséggel, most egy másik nagy név követi a példáját. A U2 az énekesnővel szemben azonban nem a mindenre kiterjedő, ún. 360 fokos szerződést kötötte meg, ugyanis a lemezeit továbbra is a Universal kiadó fogja megjelentetni, míg a zenekarhoz kapcsolódó összes többi jog (a turnézáson kívül a zenekarhoz kapcsolódó termékek árusításához fűződő jogok, a brandinghez fűződő, illetve a digitális jogok) a Live Nationt illeti majd.

"Több mint húsz éve, hogy együtt vagyunk már, itt volt az ideje, hogy hivatalossá váljon végre a kapcsolatunk" - nyilatkozta Bono hétfőn a szerződés kapcsán. A U2 frontembere arra utalt, hogy már a nyolcvanas évek eleje óta a Live Nation szervezi a zenekar koncertturnéit.

"Nem létkérdés számunkra, hogy a lemezeket is mi adjuk ki" - nyilatkozta a Reutersnek Michael Cohl, a Live Nation ügyvezető igazgatója. "Természetesen örülnénk, ha így lenne most is, de ez nem mindig lehetséges."

A szerződés - melynek összegét a felek nem hozták nyilvánosságra - tizenkét évre szól, és a turnék szervezése mellett a Live Nationre bízza például a U2 honlapjának is az üzemeltetését is. "Szerintünk jó honlapunk van, de szeretnénk, ha még sokkal jobb lenne, így például szorosabb kapcsolatot építene ki a zenekar és a közönség között, és a Live Nation segíteni tud ebben" - mondta erről Bono.

A Live Nation tavaly októberben 120 millió dollár értékben kötött szerződést Madonnával, melybe azonban a lemezkiadás is beletartozott, miután az énekesnőnek lejárt a megállapodása a Warnerrel. Ezért nevezték azt a típusú szerződést 360 fokos szerződésnek, melyre egyébként már korábban is volt példa, de a legnagyobb sztárok közül először Madonna volt az, aki alákanyarította a nevét erre az új típusú kontraktusra.

A Madonnával kötött szerződés volt az első jele annak is, hogy a Live Nation szeretné új alapokra helyezni az addig csak koncertjegy-értékesítésre szorítkozó üzletmenetét, és szorosabbra fűzni kapcsolatát az előadókkal. Ez pedig távolról sem csak a lemezkiadás útján lehetséges, hiszen a már fent említett jogok megszerzésével a cég komoly profitra tehet szert, főleg, hogy önmagában a koncertjegy-forgalmazást hagyományosan nem sorolják a legjobban jövedelmező üzletágak közé.

A U2-val kötött szerződés is annak a jele, hogy a Live Nation megpróbálja átstrukturálni eddigi üzletmenetét, és a turnézás mellett megpróbál más zeneipari jövedelmekből is nagyobb mértékben részesülni.

Michael Cohl azt is hozzátette, hogy cége nem tervezi, hogy a hagyományos lemezkiadókhoz hasonlóan új tehetségeket fedezzen fel, hanem inkább a jól ismert nevek szerződtetésére hajt majd: "Olyan előadókkal szeretnénk dolgozni, akik már befutottak, vagy legalábbis jó úton haladnak felé." A Live Nation új stratégiájában kulcsszerepet szán weboldalának, a LiveNation.com-nak is, mely a cég szándéka szerint rövidesen a világ legnézettebb zenei portálja lesz.