Négyszer süllyedt el a hajója a brit tengerésznek

A süllyedő Titanic
Vágólapra másolva!
Négy hajótörés, köztük a Titanicé is, harminc megmentett utas, két világháború, egy tengeralattjáró legázolása és közel 130 szövetséges katona megmentése. Röviden így foglalhatjuk össze Charles Lightoller korvettkapitány hat évtizedes tengeri szolgálatának történetét. Minden gyereke, a három fia és a két lánya is a brit haderő tagja volt a második világháborúban, egyik unokája pedig egy brit tengeralattjáró kapitányaként szolgált a Királyi Haditengerészetben, az 1970-es években. Lightollernek köszönhetünk számos biztonsági szabályt a tengeri hajózásban, pl. hogy a mentőcsónakok számát az utasok és a személyzet létszáma alapján kell meghatározni.
Vágólapra másolva!

A Titanic előtt

Charles Lightoller 1884-ben,

13 éves korában állt tengerésznek, nehogy gyári munkás legyen belőle.

21 éves korára már túl volt egy hajótűzön, egy katasztrófa utáni, lakatlan szigeten töltött időszakon, az alaszkai aranylázban való részvételen és egy rövid kanadai cowboykodáson. 1900 elején lépett a White Star Line szolgálatába, ahol az első hajója a Medic volt.

Charles Lightoller Forrás: Titanic's Officers

A végzetes első út

Lightoller a katasztrófa előtt két héttel került a Titanicra, és a tengeri próbákon első tisztként vett részt. Az első kereskedelmi útra Smith kapitány döntése szerint végül másodtiszti beosztás kapott, az első tiszt pedig William MacMaster Murdoch lett. Az eredeti másodtiszt, David Blair így lekerült a tiszti listáról és a szárazföldön maradt. A tisztek cseréje az utolsó pillanatok kapkodásában történt, ezért

Blair véletlenül magával vitte a messzelátószekrény kulcsát. Ez később végzetesnek bizonyult.

1912. április 14-én éjjel Lightoller vezette a Titanicot. A sebességet Smith kapitány parancsa szerint nem csökkentették, így az 22,6 csomó volt. A másodtiszt egy órával a jéghegynek ütközés előtt külön utasította az őrséget, hogy nagyon figyeljenek az úszó jégre, majd este 10-kor átadta a parancsnokságot Murdoch első tisztnek.

Lightholler az HMS Oceanic parancsnoki hídján Forrás: Titanic's Officers

Az ütközés, amelyről az Origo részletes cikket közölt korábban, a kabinjában érte. Pizsamában kirohant a fedélzetre, de mivel nem látott semmit, visszatért a kajütbe. Az akkori szabályok szerint a parancsnoki hídon csak a beosztott tisztek lehetettek, így Lightoller a kabinban ébren várta, hogy szólítják-e. Nem sokkal később meg is érkezett a parancs. A másodtiszt a pizsamájára húzta az egyenruháját és csatlakozott a tisztekhez a fedélzeten.

A Titanic elsüllyedése után néhány órával, egy német óceánjáróról fotózták le a a közelben ezt a jéghegyet, amelyen festéknyomok és az ütközés által okozott, szabályos bemélyedések láthatók Forrás: wired.com

Mivel a tengerészeknek egyértelmű volt, hogy a hajó süllyed, megkezdte a mentés szervezését a hajó baloldalán. A végzetes órák történetét egy 1936-os BBC-felvételen mesélte el.

Először csak a gyerekek és a nők!

A mentés megkezdésekor Lightoller Smith kapitányba ütközött az egyik folyosón. Ekkor hangzott el az a párbeszéd, amelynek következményei miatt a másodtisztet sokan bírálták.

Lightoller azt kérdezte, ültesse-e a csónakokba a nőket és a gyerekeket, hogy távolabb kerüljenek a süllyedő Titanictól? A kapitány csak biccentett.

Ezért is történhetett, hogy

a hajó baloldalán félig üres mentőcsónakok kerültek a vízbe,

mert épp nem járt arra több nő és gyerek, amikor a matrózok elkezdték leereszteni őket.

James Cameron "Titanic" c. filmjében Charles Lightoller pisztollyal tartja vissza a férfiakat a mentőcsónakba szállástól Forrás: Titanic's Officers

Az egyetlen férfiutas, akinek Lightoller a fedélzetről megengedte a beszállást, Arthur Peuchen alezredes volt, aki a korábbi vitorlázói tapasztalatai miatt segíthetett a mentőcsónakok navigálásában.

Ez a Californian nevű gőzös volt, amelynek a navigációs fényeit tisztán lehetett látni a Titanicról.

De akkor még nem tudták, hogy a Californian sem a rádiójelzésekre, sem a jelzőrakétákra nem reagál majd és nem indul a süllyedő hajó utasainak segítségünkre.

A 15-ös mentőcsónak a 13-as alá sodródik a Titanic elsüllyedésekor (Charles Dixon brit festő alkotása) Forrás: Wikipedia

A mentőcsónakok egy másik ok miatt is félig üresen érkeztek a tengerre.

A Titanic tisztjei arról beszéltek egymás között, hogy a daruk nem bírnák el az utasokkal teli mentőcsónakok súlyát

– ami tévedés volt, hiszen ezek már újabb típusú, megerősített daruk voltak. Lightoller ezért azt tervezte, hogy a mentőcsónakok majd a vízvonalnál, a hajó testére vágott utasbeszállító ajtókon keresztül veszik majd fel a férfiakat.

De a mentőcsónakok azonnal eltávolodtak a Titanictól, amint leértek a vízre, ezért ha a férfiutasok tudtak is volna a menekítési tervről, akkor sem tudtak volna beszállni.

Azt a tíz matrózt, akiket Lightoller leküldött a hajó gyomrába, hogy nyissák ki ezeket az ajtókat, többé senki nem látta.

A Titanic lehúzta a mélybe

Amikor a Titanic orra már a víz alá került, a másodtiszt a két összecsukható mentőtutaj egyikét egy matróz segítségével belökte a vízbe.

A süllyedő hajó egy hatalmas hullámot keltett és az elérte a parancsnoki hidat.

Lightoller ekkor a mínusz 2,5 fokos óceánba vetette magát.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!