Nagy bajban az ukránok: elbukott az egyik legfőbb nyugati terv

Hellenic Air Force F-16 In Belgium 2019 5th generation Air AIRPORT Always Dominate the Heights American Aviation Belgian Belgium COCKPIT EU EUROPE EUROPEAN Flight FLY Greece Greek NATO Polemiki Aeroporia Tanagra TECHNOLOGY USA War Aviation advanced advanc
An F-16 Fighting Falcon or Viper, a multirole fighter jet aircraft of the Hellenic Air Force HAF ( Greek ) as seen landing at Kleine Brogel Air Base EBBL in Belgium. F16 variants are produced in the United States of America by General Dynamics and Lockheed Martin. The specific fighter jet belongs to HAF 340 Mira Squadron, 115 Combat Wing – Souda Air Base in Crete Island in Greece and is an F-16C/D Block 52+ The military airplane is part of the display team taking place in the Belgian airports during air shows in September 2019. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A harminckét pilóta közül csak nyolcnak megfelelőangol nyelvtudása ahhoz, hogy részt vegyen az oktatási programban, írja a Politico.
Vágólapra másolva!

Az ukrán pilóták korszerű F-16-os repülőgépek vezetésére való kiképzésére irányuló nyugati erőfeszítéseket akadályozza a katonák gyenge angol nyelvtudása - írja a Politico katonai forrásokra hivatkozva. Egy amerikai tisztviselő és egy, az ügyet ismerő, a hírügynökség által megkérdezett személy szerint egy

nyolc ukrán pilótából álló, angolul jól beszélő csoport készen áll arra, hogy megkezdje a kiképzést, amint több európai ország elkészíti a hivatalos oktatási tervet, és azt az Egyesült Államok jóváhagyja.

A Politico szerint azonban "az angol nyelvtudás továbbra is akadályt jelent" a többi 32 ukrán pilóta esetében, akiket az F-16-os vadászgépeken való oktatásra szánnak. Ennek eredményeképpen a hírek szerint az angol alapfokú nyelvtudással rendelkező személyzet 20 tagja még ebben a hónapban megkezdi a nyelvtanfolyamokat Nagy-Britanniában.

Elégtelen az ukrán pilóták nyelvtudása, elhúzódik a kiképzésük. Forrás: NurPhoto via AFP/Nicolas Economou/NurPhoto/Nicolas Economou

Kijev hónapok óta F-16-osokat kér nyugati támogatóitól, azzal érvelve, hogy a vadászgépek segítenek majd "megnyerni a háborút" Oroszországgal szemben. Washingtonban azonban másképp látják, Jake Sullivan nemzetbiztonsági tanácsadó szerint

a repülőgépeknek csak korlátozott hatásfoka lenne a háború alakulására az ukrajnai légvédelmi rendszerek kiterjedt használata miatt.

Ennek ellenére május közepén az Egyesült Királyság és Hollandia bejelentette, hogy "nemzetközi koalíciót" hoztak létre, hogy segítsenek Ukrajnának az amerikai gyártmányú repülőgépek beszerzésében, és összesen 11 NATO-ország, köztük az Egyesült Államok is beszállt. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint az utasítási kampány még ebben a hónapban megkezdődik, míg Dmitrij Kuleba ukrán külügyminiszter a múlt hónapban azt mondta, hogy az első vadászgépek várhatóan csak 2024 elején érkeznek vehetnének részt a harcokban. A szállítások megalapozására irányuló erőfeszítések azonban a jelek szerint több akadályba is ütköztek, a Politico egy nemrégiben megjelent jelentése szerint

az Egyesült Államok és szövetségesei még abban sem egyeztek meg, hogy pontosan ki képezné ki az ukrán pilótákat, illetve hol történne az oktatás.

Ugyanennek az orgánumnak egy másik jelentése azt állította, hogy az európai országok nem kaptak hivatalos jóváhagyást Washingtontól az ügyben, és az oktatási kézikönyvek, repülésszimulátorok és egyéb anyagok átadására vonatkozó kérelmek még mindig függőben vannak.

Orosz tisztviselők többször figyelmeztették a Nyugatot, hogy az F-16-osok Ukrajnába szállítása a konfliktus eszkalációjához vezetne, Szergej Lavrov külügyminiszter pedig azt sugallta, hogy az amerikai gyártmányú repülőgépek potenciálisan nukleáris fegyvereket hordozhatnak.