Másképp ír a nő, másképp a férfi

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Moshe Koppel professzor és munkatársai olyan számítógépes programot készítettek, amely bármilyen hosszabb írott szöveg elemzése alapján 80%-os valószínűséggel megállapítja, hogy a szöveg írója nő vagy férfi. Amikor először akarták publikálni eredményeiket, a cikket visszautasították, ideológiai okok miatt, mivel a nő-férfi különbség hangsúlyozását fedezték fel a közleményben, és ez, mint tudjuk, a nők elnyomásához szállíthat muníciót. Legközelebbi közlési kísérletük azonban eredményes volt, ekkor egyik munkatársuk kiírta teljes nevét, amiből láthatóvá vált, hogy nőről van szó, ennek láttán a szerkesztők az antifeminizimus vádját elejtették.

A felfedezés egyébként tényleg igen érdekes. Sokféle - részben szépirodalmi, részben úgynevezett non-fiction-szöveget elemeztek. A szövegek szerzői fele-fele arányban voltak férfiak és nők. Ennek során minden, az adott témára jellemző kifejezést elhagytak a szövegből. Ami megmaradt, az inkább a szöveg elemi építőelemei, az olvasóval való kapcsolat létrehozását és fenntartását szolgáló kifejezések, kötőszavak, egyebek. Ezek után egyszerűen megkeresték azokat a kifejezéseket, amelyek a leggyakoribbnak bizonyultak. Ezeknek a birtokában új szövegeket vizsgáltak meg - és azt tapasztalták, hogy a leggyakoribb kifejezések alapján megállapítható, nő vagy férfi volt a szöveg írója.

Nyelvészek évtizedek óta kutatják ezt a témát, és mára összegyűlt egy csomó adat a női és férfi beszélők, illetve írók közötti különbségekről. Tudjuk, hogy a nők emberekről, a férfiak inkább dolgokról beszélnek, így érthető, hogy a női beszédben és írásban sok a személyes névmás, a személyes hangvétel, míg a férfiak több főnevet és mennyiségre utaló kifejezést alkalmaznak. A személyes névmások és az érzelmi kifejezések gyakori használata azt az üzenetet küldi, hogy a szerző szerint az olvasó ismeri a szóban forgó dolgot, kapcsolatban áll azzal, míg a főnevek és határozószók használata azt a feltételezést közli, hogy az olvasó nem ismeri a dolgot. A nők többet beszélnek a kapcsolatról, mint a férfiak. Írásban ez abban jelenik meg, hogy sokkal "bevonódottabban" írnak, erősebben figyelnek a szöveg érzelmi oldalaira. A nők még a szárazabb szakszövegekben is többet fáradoznak az olvasóval való jó kapcsolat fenntartásán. A nők igyekeznek az olvasót bevonni, a férfiak igyekszenek az olvasót informálni. Női és férfimagazinok szövegeit elemezve más kutatók arra jutottak, hogy a női magazin szövegeiben sokkal több érzelmi kifejezés van, a férfimagazin szövegeiben viszont sokkal rövidebbek a mondatok. A különbség tehát könnyen felfedezhető. Ugyanakkor azonban, ha nők férfimagazinba írnak, akkor többnyire "férfias" szövegeket hoznak létre.