- A különböző beszédhibák bizonyos életkorig a fejlődés természetes velejárói. A gyermek életének melyik szakaszában válik szükségessé szakember segítsége, ha a szülő problémát észlel?
- Fiúknál és lányoknál a beszédfejlődés üteme eltérhet egymástól. Ez a jelenség bizonyos agyi struktúrák különböző szintű fejlődésével magyarázható. Ennek legegyszerűbb megnyilvánulási formája, hogy a kislányok beszédesebbek, cserfesebbek, szívesebben kommunikálnak verbálisan. Természetesen mindkét nemű gyermeknél egy adott életkorig lehetünk csak türelemmel, a beszédhiba típusától függően. Úgynevezett megkésett beszédfejlődés esetén, már korai életszakaszban (3 éves korban) érdemes szakember segítségét igénybe venni, mivel nem biztos, hogy a probléma természetes úton rendeződik. Minden más esetben - hangtorzítások, hangelhagyások, a beszéd ritmusának zavarai - kicsit türelmesebbek lehetünk.
- Mit tegyen a szülő, ha gyermeknél még 4-5 éves korban is beszéd-rendellenességet tapasztal?
- A magyar oktatási rendszer úgy van felépítve - szerencsére -, hogy a logopédiai szakellátás az óvodákban szinte természetesnek mondható. Az esetek egy részében az óvodának nincs külön logopédusa, azonban regionális centrumokban szakellátásban részesülhetnek a rászoruló kisgyermekek. A szülő felelőssége az, hogy tájékozódjon: van-e az óvodának saját logopédusa vagy olyan külsős szakember, aki az óvoda területén belül ellátja a gyerekeket. Amennyiben ilyen nincs, informálódnia kell a további tennivalókról.
- Kihez érdemes ilyenkor fordulni?
- Tekintettel arra, hogy a logopédia a gyógypedagógia részterülete, a nevelési tanácsadók hálózatán keresztül részletes felvilágosítást kérhetnek a teendőkről.
- Amennyiben az óvoda sem saját logopédussal, sem külsős szakemberrel nem rendelkezik, a szülőnek saját költségén kell finanszíroznia az oktatást?
- Nem, ez teljesen ingyenes. Noha a logopédia szakirányú ellátásnak minősül, ezt az állam térítésmentesen biztosítja.
- A kirendelt szakember segítségén túl érdemes-e a szülőnek esetleg magántanárt is fogadnia a gyermek mellé?
- Ha a szülő bizalommal van a területileg illetékes szakember iránt, ezt szükségtelennek, sőt esetenként károsnak tartom. Akárcsak az egészségügyben: a beteget nem tanácsos egy időben két azonos szakterületen tevékenykedő orvosnak kezelnie, hiszen egyéni módszerek nagyban befolyásolhatják a terápia menetét. A logopédiára ugyanez az elv érvényes. Bizalom esetén időt kell adni a szakembernek az első eredmények felmutatásához.
- Mit tegyünk, ha hiányzik a bizalom?
- Általában mindig van alternatívája az adott szakembernek az államilag finanszírozott oktatási rendszeren belül. Extra igények, pl. háznál történő oktatás vagy a gyermek nem beszéd-rendellenességgel összefüggő egyéb problémái esetén, és főként, ha a szülő ezt anyagilag megengedheti magának - van helye a logopédiai magánoktatásnak.