HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 26: Valtteri Bottas driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 runs wide during practice for the F1 Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 26, 2019 in Hockenheim, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Kulisszatitkokat árult el a Mercedes IT igazgatója arról, hogy milyen különleges kihívásokkal szembesülnek, amikor minden egyes nagydíjon biztosítaniuk kell az összeköttetést a pálya és a gyár irányítóközpontja között.
Nem csupán az autókra, az F1 háttériparára is jellemző a szinte páratlanul magas műszaki színvonal és az extrém kihívások, amelyekkel a szakembereknek meg kell birkózniuk. Ez alól az informatika sem kivétel, főleg, mióta általánossá vált, hogy a csapatok pályán tartózkodó tagjait egy távoli irányítóközpont is segíti a gyárban, ami valós idejű kapcsolatot igényel.
Matt Harris, a Mercedes F1-es csapatának IT igazgatója a HPE müncheni rendezvényén elárulta, minden egyes nagydíjra elvisznek egy adatközpontot, amit csak leszerelni hatórás munka minden alkalommal, amikor végeznek egy hétvégén és indulnak a következő helyszínre.
„Az emberek többsége azt gondolná, hogy megőrültem, mert egy nagyjából 100 felhasználót kiszolgáló adatközpontot mozgatunk, ez SQL szervereket, fájlkiszolgálót, Wi-Fi hálózatot és mindenhova gigabites kapcsolatot biztosít körülbelül 200 eszköznek és 100 virtuális szervernek. Nagyjából 36 órát vesz igénybe, hogy összerakjuk és [egyenként] öt napig használjuk.”
Harris elárulta, legtöbbször mostoha körülmények között is működnie kell a rendszernek,
kishíján szó szerint felsültek a tavalyi Német Nagydíj időmérő edzésén, ami végül hazai pályán első soros rajthelyeket jelentett a Mercedesnek. Noha az előkészületek során próbálnak berendezkedni arra, hogy nincs mindenhol légkondicionálás és magas a levegő hőmérséklete, néha rögtönzött megoldásokkal kell életben tartani a rendszereiket.
„A levegő hőmérséklete 48 fok Celsius volt, az IT felszerelés nagyrésze viszont 50-nél csütörtököt mond – idézte Harrist a The Register című informatikai portál. – Mérnökileg úgy oldottuk meg, és ezt most a szó legszabadabb értelmében mondom, hogy a rackek elé szárazjeget és ventilátorokat raktunk, így próbáltuk lenyomni a felszerelés hőmérsékletét.”
Harris szerint a Mercedes 3,5 TB adatot forgalmaz „oda-vissza” egy hétvége során, ami „nem borzasztóan nagy” adatmennyiség, de így is korlátozásokkal kell együtt élniük.
„Évente 21 országba utazom el egyenként 5 napra, ezek során csak 70 MBit/sec-os sávszélességgel forgalmazhatok oda-vissza, mert a költségek az egekbe szöknek. Nem mondom meg, hogy melyek ezek, de három ország teszi ki az éves mobil- és MPLS számlám 80 százalékát. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy minden adatot forgalmazzunk, csak azt küldjük, amit muszáj.”