A vendégek fele a versenyt se látja, de Monacónak ők a legfontosabbak

Forma-1, Felipe Massa, Scuderia Ferrari, Monacói Nagydíj 2013, bikinis lányok
Women sunbath as Ferrari's Brazilian driver Felipe Massa drives past during the third practice session at the Circuit de Monaco in Monte Carlo on May 25, 2013 ahead of the Monaco Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / ALEXANDER KLEIN (Photo by ALEXANDER KLEIN / AFP)
Vágólapra másolva!
Már jóval a Forma-1 létrehozása előtt is létezett, a világbajnokságból pedig csupán háromszor hiányzott a szezon egyik fénypontja, a Monacói Nagydíj. Idén a koronavírus miatt ellehetetlenült a rendezés, ami az elmúlt évtizedek során egyre fontosabb lett a hercegségnek.

Tabudöntögető az idei év a Forma-1-ben, hiszen a koronavírus – legalábbis átmenetileg – átírta a világ működését. Sohasem telt még el olyan hosszú idő két szezon megrendezése között, mint az idén, nem maradt még ki a Brit Nagydíj a versenynaptárból (erre 2020-ban van esély), és bár nem példátlan, nagyon szokatlan az is, hogy nem tartják meg a Monacói Nagydíjat.

A hercegségben már 1929-ben is összegyűltek a versenyzők, és a II. világháború kirobbanásáig, 1937-ig minden alkalommal visszatértek a szűk utcákra. A harcok után 1948-ban újra futamot rendeztek, egy évvel később viszont ismét elmaradt az esemény az első futam rendezését is támogató II. Lajos herceg halála miatt.

A Monacói Nagydíj már jóval a Forma-1 előtt is létezett, az első versenyt 1929-ben rendezték Forrás: Heritage Images/Getty Images/National Motor Museum / Heritage Images/Heritage Images

Akadtak még kieső évek, de Monaco 1955-től minden évben fogadta a Forma-1-et, idén viszont a koronavírus európai terjedése miatt gyorsan lemondtak az év legnagyobb eseményéről. „Próbáljon rávenni 1500 önkéntest, hogy erre szánják az egész augusztust vagy távoli cégeket, hogy később építsék fel a pályát” – mondta Michel Boeri, a helyi autóklub elnöke az AP hírügynökségnek.

A nagydíjra már hetekkel korábban megkezdődik a felkészülés, 45 napra van szükség az építéshez és 25-re a lebontáshoz. A kellemetlenség azonban indokolt, 2016-ban a futam a GDP 1,5%-át generálta.

Ebből már sejthető, hogy mekkora jelentőségű a Monacói Nagydíj a hercegségnek: akad itt művészeti fesztivál, jachtshow, biztosítási konferencia és tenisztorna is, de az F1-es verseny vonzza a legnagyobb közönséget, ráadásul a Historic Grand Prix-val ellentétben nem csak a tehetős autóbolondok érkeznek ilyenkor Monacóba, az évek során diverzifikálódott a látogatók köre.

Monaco a Forma-1 koronaékszere, de a közönség tehetős rétege nem a verseny miatt megy oda Forrás: AFP/Alexander Klein

A monacói statisztikai intézet a 2017-es verseny után tanulmányt készített a verseny gazdasági hatásáról. Ez már önmagában különleges, mert ilyen felméréseket a rendező országok ritkán csinálnak, még ritkábban hozzák nyilvánosságra, részben azért is, mert az eredmények alapvetően nem fekete-fehér összképet mutatnak és adódnak visszás részletek is.

Nem csak vonz, elijeszt is

A Monacói Nagydíjról és általában Monte Carlóról az a kép él az emberekben, hogy a gazdagok fellegvára, hiszen a kedvező adózás miatt rengeteg tehetős lakója van a városnak, és ez az árakban is megmutatkozik.

Forma-1, Monacói Nagydíj, Niki Lauda, megemlékezés
Forma-1, Monacói Nagydíj, Niki Lauda, megemlékezés
Forma-1, Monacói Nagydíj, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso
Forma-1, Monacói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Monacói Nagydíj, Pierre Gasly, Red Bull Racing
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point, Sergio Pérez
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Monacói Nagydíj, versenyzői parádé
Forma-1, Monacói Nagydíj, versenyzői parádé
Forma-1, Monacói Nagydíj, Tommy Hilfiger, Dee Ocleppo Hilfiger
Forma-1, Monacói Nagydíj, Tommy Hilfiger, Dee Ocleppo Hilfiger
Forma-1, Monacói Nagydíj, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Max Verstappen, Patrick  Dempsey
Forma-1, Monacói Nagydíj, Cyril Abiteboul, Renault
Forma-1, Monacói Nagydíj, Daniel Ricciardo, Renault, Jean Éric Vergne
Forma-1, Monacói Nagydíj, Marco Verrati
Forma-1, Monacói Nagydíj, gridboy
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Monacói Nagydíj, megemlékezés, Niki Lauda
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Monacói Nagydíj, Niki Lauda, sisak
Forma-1, Monacói Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Sergio Pérez, Monacói Nagydíj
Forma-1, Monacói Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Monacói Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Monacói Nagydíj, rajt
Forma-1, Monacói Nagydíj, rajt
Forma-1, Monacói Nagydíj, rajt
Forma-1, Monacói Nagydíj, rajt
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Monacói Nagydíj, Carlos Sainz, McLaren, Danyiil Kvjat, Alex Albon, Toro Rosso
Forma-1, Monacói Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen Red Bull
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Monacói Nagydíj, Pierre Gasly, Red Bull
Forma-1, Monacói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Monacói Nagydíj, Pierre Gasly, Red Bull
Forma-1, Monacói Nagydíj, élmezőny
Forma-1, Monacói Nagydíj, Max Verstappen, Sebastian Vettel, Red Bull, Ferrari
Forma-1, Monacói Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Monacói Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Monacói Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Monacói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Lando Norris, McLaren Racing, Monacói Nagydíj
Forma-1, Frédéric Vasseur, Kimi Räikkönen, Beat Zehnder, Ross Brawn, Jean Todt, Monacói Nagydíj
Forma-1, Grid Boy, Grid Girl, Monacói Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Monacói Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Niki Lauda tribute sisak, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Niki Lauda tribute sisak, Monacói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Monacói Nagydíj
Forma-1, Niki Lauda sisak replika, Monacói Nagydíj
Forma-1, Pirelli gumik, Monacói Nagydíj
Forma-1, Pirelli gumik, Monacói Nagydíj
Forma-1, Ron Meadows, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Monacói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Monacói Nagydíj, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Red Bull, Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Monacói Nagydíj, uszoda, medence
Forma-1, Nico Hülkenberg, Romain Grosjean, Monacói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Monacói Nagydíj, sisak, tűzoltó
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Monacói Nagydíj, sisak, tűzoltó
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Monacói Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Monacói Nagydíj
Forma-1, Alan Permane, Alain Prost, Renault F1 Team, Monacói Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Monacói Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Charles Leclerc, Monacói Nagydíj
Forma-1, parc fermé, Monacói Nagydíj
Forma-1, parc fermé, Monacói Nagydíj
Forma-1, Racing Point logo, Monacói Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Monacói Nagydíj

Ettől függetlenül Monaco kifejezetten hajt a világ más pontjain érkező, nagy jövedelmű VIP vendégek fogadására, és ez nem is csoda: 2016-ban a Sky Sports riportere, Natalie Pinkham kipróbálta, milyen lenne luxusban fürdeni a hétvége során, a végösszeg majdnem 920 ezer font lett, ami a brexit utáni árfolyamon is 360 millió forint körüli összeg. Négy nap alatt, egy látogató révén.

Monacónak előnyös az is, hogy a Cannes-i filmfesztivál közvetlenül az utcai verseny előtt zajlik, így messzebbről két nagy esemény miatt könnyebben elutaznak az emberek a térségbe.

Ez a város népességén is meglátszik: Monaco lakosságát az intézet 2017-ben 37.550 főre tette, az ingázókkal együtt egy átlagos csütörtökön és pénteken egyaránt 85 ezer fő jelenlétét mérték a Flux Vision mobiltelefonos vizsgálatával, szombaton és vasárnap ez 67 ezerre és alig 60 ezerre mérséklődik.

Vendégek a Hotel Du Paris teraszán a 2014-es hétvége során Forrás: Getty Images/2014 Peter J Fox

Érdekesség, hogy a lakosság egy része nem rajong a hagyományos versenyért, a közönség mindössze 22 százalékát teszi ki, sokan el is mennek a városból, és inkább kiadják az ingatlanjukat. Ennek is köszönhető, hogy a Monacói Nagydíj csütörtöki és pénteki napján kevesebben vannak a helyszínen, mint átlagos hétköznapokon.

Szombaton és főleg vasárnap persze már átlag feletti értékeket mérnek,

azonban még a vasárnapi látogatottság (84.121 fő) is elmarad egy normális hétköznap zsongásától. A négynapos időszakot nézve a lélekszám terén enyhe növekedés tapasztalható, de a 309.049 fő a szokásos 297.352-höz képest nem ugrásszerű különbség.

Charles Leclerc révén futamgyőztes pilótája van Monacónak a leghíresebb csapatnál, a Ferrarinál Forrás: Scuderia Ferrari Press Office/Colombo Images

Kissé elmélyülve az adatokban azonban jól látszik, miért is olyan fontos ez a négy nap Monacónak: a turisták 70 százaléka repülőgéppel érkezik, és a négynapos időszak az éves helikopter-forgalom 4,9 százalékát teszi ki. A becslés szerint a hétvégén jelenlévők háromnegyede kifejezetten a rendezvény miatt érkezik Monacóba (vendég vagy közreműködő), 61 százalék ingázik a környékről.

Mindössze a lélekszám 16 százalékát teszik ki azok a vendégek, akik a városban maradnak, de ők a legértékesebbek a szervezők számára.

A csapatok személyzete és egyéb dolgozók, nagy vásárlóerővel rendelkező látogatók, meghívott vendégek, akik szintén pörgetik a szállodaipart és az egyre kevésbé kiszámíthatóan viselkedő, ún. „jetsetterek”, akik megengedhetik maguknak, hogy akár szórakozási lehetőségek miatt is repülőre szálljanak.

Forma-1, Maurice Trintignant, Froilan Gonzalez, Maserati, Belga Nagydíj 1954
Forma-1, Sylvester Stallone, Magyar Nagydíj 1998, Hungaroring, Andy Vajna, Andrew G Vajna, Vajna András
Forma-1, Yves Montant, Scuderia Ferrari, Grand Prix 1966
Forma-1, Al Pacino, Bobby Deerfield
Forma-1, Al Pacino, Bobby Deerfield (1977) USA Cinema SPORT course automobile car races voiture de course CAR HORIZONTAL
Forma-1, Carlos Pace, Bobby Deerfield
Forma-1, Sylvester Stallone, Jacques Villeneuve, Williams-Mecachrome, Magyar Nagydíj 1998
Forma-1, Sylvester Stallone, Ron Dennis, McLaren Racing, Magyar Nagydíj 1998
Forma-1, Sylvester Stallone, Mika Salo, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 1999
CART, Sylvester Stallone, Driven, Felpörgetve
'Star Wars Identities' Exhibtion Press Preview & VIP Opening Star Wars attends the 'Star Wars Identities' Exhibtion Press Preview & VIP Opening at Odysseum on May 20, 2015 in Cologne, Germany.
Forma-1, Antonio Pizzonia, Mark Webber, Jaguar Racing, Brit Nagydíj 2003, Terminator 3, Arnold Schwarzenegger, Kristianna Loken
Forma-1, Christian Klien, Mark Webber, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, Ocean's 12, George Clooney, Matt Damon, Brad Pitt
Forma-1, Darth Vader, Red Bull Racing, Monacói Nagydíj 2005
Forma-1, Mika Häkkinen, McLaren Racing, Monacói Nagydíj 1998, Sylvester Stallone
Forma-1, Darth Vader, Christian Klien, Vitantonio Liuzzi, Chewbacca, R2-D2, C-3PO, Red Bull Racing, Monacói Nagydíj 2005
Forma-1, David Coulthard, Brandon Routh, Robert Doornbos, Kevin Spacey, Kate Bosworth, Christian Klien, Red Bull Racing, Monacói Nagydíj 2006, Superman
Forma-1, Jarno Trulli, Timo Glock, Brit Nagydíj 2008, Batmobile, Tumbler
Forma-1, Jean Todt, Michelle Yeoh, Michael Schumacher, Corinna Schumacher
Forma-1, Jenson Button, Ross Brawn, Brawn GP, Spanyol Nagydíj 2009, Terminator Salvation, Terminátor Megváltás
Forma-1, Lewis Hamilton, Nicole Scherzinger, Villám McQueen, Verdák 2
Forma-1, David Coulthard, Tom Cruise, Red Bull Racing, Willow Springs Raceway 2011
Forma-1, McLaren Tooned
Forma-1, Romain Grosjean, Lotus F1 Team, Brit Nagydíj 2012, Batman, A Sötét Lovag
Forma-1, George Lucas, Lewis Hamilton, McLaren Racing, USA Nagydíj 2012
Forma-1, Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Rush Cinema BIOGRAPHY action car races James Hunt Niki Lauda F1 SQUARE FORMAT
Forma-1, Niki Lauda, Birgit Lauda, James Hunt, McLaren Racing, Rush
Forma-1, Daniel Brühl, Niki Lauda, Peter Morgan, Rush
Forma-1, Nicole Kidman, Ausztrál Nagydíj 2017
Forma-1, Darth Vader, R2-D2, Stormtrooper, Cyril Abiteboul, Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer, Renault F1 Team, Monacói Nagydíj 2017
Forma-1, Will Smith, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Abu-dzabi Nagydíj 2012
Forma-1, Pierre Gasly, Max Verstappen, Aston Martin Red Bull Racing, Brit Nagydíj 2019

„A szállodákban lakó, magasabb társadalmi osztályba tartozó ügyfélkör révén láthatóvá válik az elmúlt évek során megfigyelt diverzifikáció. Ezek a vendégek a fesztiválélmény és a nagydíj apropóján rendezett események miatt jönnek – állapítja meg a tanulmány. – Az évek folyamán a közönség megváltozott. Az autók iránt rajongó, tehetős réteg a XX. század második felében fokozatosan kicserélődött a nemzetközi jetsetterekre.”

Az Amber Lounge exkluzív divatbemutatóján az F1-es paddock és a VIP vendégek köre is megjelenik, jótékony célú aukciót is tartanak Forrás: NurPhoto via Getty Images/Robert Szaniszlo

A kiegészítő események között elsősorban az Amber Lounge-ot emelték ki, ez elsősorban az F1-es pilóták részvételével zajló divatbemutató, de a belépőben VIP versenynézés, luxusjachtok használata, fine dining vendéglátás és „három éjszakányi vad klubbuli” is benne foglaltatik. Az ilyen események teszik lehetővé, hogy Monaco manapság Cannes, a divathetek vagy az olimpia alternatívája lehessen.

Az adatokból kiderül, hogy a felhajtást kedvelő közönség nagyobb részét a versenyzés nem is nagyon érdekli.

A tanulmány a versenyhétvége egyik különlegességeként utal arra, hogy a pályát nem csupán a lelátókról, hanem az erkélyekről vagy hajókról is lehet látni. Ettől függetlenül 40 százalékre becsülték azon vendégek arányát, akiknek egyáltalán nincs semmilyen „vizuális hozzáférése” a pályához, magyarul nem látják azt, és a nézők kétharmada sem a tribünökről figyeli az eseményeket.

A Red Bull kitelepülése impozáns, de itt csak kivetítőn lehet nézni a versenyt Forrás: Getty Images/2016 Getty Images/Ben A. Pruchnie

Monacónak azonban így is busásan megéri a rendezés: mivel ez a világbajnokság egyetlen futama, ami nem fizet jogdíjat, a hercegség 2017-ben 21,7 millió eurót keresett a nagydíjon, a közvetett gazdasági hatást pedig további 68,3 millió euróra becsülték a szállásfoglalások, a vendéglátás, a jegyértékesítés, a szórakozással kapcsolatos kiadások és a közlekedési bevételek révén.

Ez összesen 90 millió euró, és ehhez még hozzájárul 7,3 millió eurónyi közvetlen bevétel Franciaországban. Az anyagiak mellett a marketingnek is segít a verseny Monaco és a luxusautók imázsának összefonódása révén, ami a tanulmány szerint jót tesz a hercegség autósszektorának és a turizmusnak az év további szakaszaiban is.

A televíziós nézettség csökkenése 2016-ban megállt, 400 millió néző körül stabilizálódott.

Ezzel azonban lehetséges, hogy el is érték a plafont, legalábbis a tanulmány szerzői erre a következtetésre jutottak. Az előző nagy gazdasági válság után sokára, csak 2017-re tértek vissza a szállodai szobák átlagárai az 500 eurós szintre, és ennek várhatóan a koronavírus következményei sem tesznek majd jót.

A közönség összetétele is egyre kiszámíthatatlabbá teszi a híres esemény jövőjét.

„A rendezvény fesztivál-jellege a sportesemény rovására erősödik. A magas jövedelmű látogatók egyre volatilisabbak, és növekszik a szakadék a verseny miatt érkező tömegekkel szemben, mivel ők egyre kevesebbet költenek” – áll a tanulmány megállapításában.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!