Mennyit fogyaszt egy 2000 tonnás vonat?

Vágólapra másolva!
Az iCOM Assist energiahatékonysági rendszer fejlesztésén dolgoznak a Knorr-Bremsénél Budapesten
Vágólapra másolva!

Az üzemanyagfogyasztás a vasúti járműveknél is éppen olyan fontos, mint egy átlagos személyautónál. A Knorr-Bremse budapesti mérnökei azon dolgoznak, hogy az energiafelhasználás hatékonysága a vonatoknál is növekedjen.

„És mennyit fogyaszt?” – ez az a kérdés, amelyet mindenki feltesz autóvásárlás előtt, vagy éppen egy járművekről folytatott baráti beszélgetés során. Az üzemanyag-felhasználásnak viszont nem csak a közúti személyszállító járműveknél nagy a jelentősége, hanem a vasúti teher- és személyszállító szerelvényeknél is: ezt azért is könnyű belátni, mert utóbbiaknál nagyságrendekkel nagyobbak a mennyiségek, legyen szó akár villamos-, vagy dízel meghajtásról.

15 százalék megtakarítás az európai vevőknek

A vasúti járművek energiafelhasználásának csökkentésének szükségessége már évtizedekkel ezelőtt nyilvánvalóvá vált: a 90-es évek közepén – az USA-ban és Kanadában – elkezdték használni a LEADER fedélzeti tanácsadó rendszert, amely eredetileg a hosszú és nehéz tehervonatok biztonságos üzemeltetését segítette az üzemanyag-felhasználás csökkentése mellett. Az utóbbi években a LEADER egy olyan, újabb verzióját is kifejlesztették, ami speciálisan az európai személyközlekedéssel foglalkozó vevőknek készült: a rendszer 15 százalékos energiamegtakarítást céloz meg mind a dízel-, mind a villamos hajtásnál.

Fejlesztők a világnak

Az időközben iCOM Assist névre átkeresztelt rendszer fejlesztése jelenleg is zajlik, és ebben a munkában a hazai mérnökök is részt vesznek: a konstrukción több mint 30 szoftverfejlesztő és tesztelő dolgozik a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. budapesti irodájában. Végzettségük alapján nagyon változatos a csapat összetétele: informatikusok, gépészmérnökök és villamosmérnökök, mechatronikai mérnökök és fizikusok alkotják. Életkor és tapasztalat alapján sem tekinthető a társaság homogénnek, mivel a csapatban mindenki helyet kapott a fiatal, pályakezdő fejlesztőtől a sokéves szakmai múlttal rendelkező mérnökökig.

Forrás: Knorr-Bremse

Interaktív és biztonságos száguldás

Az iCOM Assist működésének lényege, hogy az út során folyamatosan információkkal látja el a vonat vezetőjét annak érdekében, hogy az energiafelhasználás a lehető legalacsonyabb legyen. Könnyű belátni, hogy akár teher-, akár személyvonatokról van szó, az energiafelhasználást nagyon sok tényező befolyásolja. Az optimális sebesség megválasztásához a szoftver felhasználja a menetrendet, az aktuális vonat tömegét és hosszát, a gyorsítási és fékezési karakterisztikákat, a gördülési és légellenállást, és persze a pályaemelkedést is. A rendszer emellett még arra is figyel, hogy az elektrodinamikus vagy a pneumatikus féket célszerű-e használni a lassítás során. Az állandó GPS kapcsolat biztosítja, hogy a műholdak segítségével nyomon kövessék a vonatokat, így szerezve tudomást az aktuális helyzetről, a GSM adatkapcsolat pedig a forgalomirányítással való kapcsolattartást teszi lehetővé.

Az ehhez hasonló rendszerek kapcsán persze joggal merül fel a kérdés, hogy milyen technikai feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy egyáltalán működni tudjanak. Az iCOM Assist ugyanakkor nem igényel drága szenzorokat és költséges telepítést, hanem csupán egy az ablakra tapasztható GPS antenna és egy tablet méretű kijelző elhelyezése szükséges az üzemeltetéséhez. A végeredmény pedig a csökkentett energiafelhasználás, az érkezési és indulási idők tartása, a kisebb amortizáció, a hosszabb üzemidő, az ökológiai lábnyom, a környezetszennyezés és a globális felmelegedés csökkenése úgy, hogy közben a rendszer használata hozzájárul a vonatvezetők vezetési stílusának fejlesztéséhez is.

További érdekességek a hazai fejlesztésekről itt.

A Knorr-Bremse Magyarországon

A Knorr-Bremse két magyarországi egységében a legfejlettebb technológiákat alkalmazzák. Budapest a vasúti fékrendszerek tervezésének és gyártásának, valamint a kutatás-fejlesztésének a központja, ahol több mint 1300 munkavállaló – köztük 500 mérnök – foglalkozik a high-tech vasúti fékrendszerek előállításával a tervezéstől kezdve a gyártásig, illetve magas szintű szoftver és hardverfejlesztéssel. A vállalat 17 országba szállítja termékeit Brazíliától, az Egyesült Államokon és Svájcon keresztül Kínáig. Az előállított termékeket a világ minden táján, a leggyorsabb és legmodernebb vonatokon elégedetten használják, így például a japán Shinkanszen, a kínai CHR, a francia TGV, de a Magyarországon is közlekedő RAILJET vagy FLIRT típusú vonatokon is. A termékfejlesztés a kezdetektől, 1995 óta jelen van a vállalatnál, amelynek gerincét magyar mérnökök adják.

Mérnöki ösztöndíj program és kutatás:

Nemzetközi anyag: