Természetesen nem egyszerű ülésből és kormányból álló beülős megoldásról van szó, a japánok fejlesztése leginkább a Malév ferihegyi szimulátorára hasonlít, ahhoz hasonlóan hatalmas kabinja van, melyet bonyolult hidraulikák mozgatnak különböző irányokba - utánozva például a kanyarodás érzetét.
A Toyota Tokió déli részén fekvő fejlesztőközpontjában megépített szimulátorának hét méteres átmérőjű kabin belsejébe egy valódi autót építettek be. A járművet körülvevő vászonra vetítik ki a virtuális környezetet, amely a sofőr és utasai számára is valódi térérzetet biztosít.
A legélethűbb autószimulátor
Amint a szimulátorban ülő sofőr beindítja az autót, az egész kabin remegni kezd a motor, a kanyarodást, illetve gyorsulást, lassítást pedig a különböző irányokba dőléssel érzékelteti a számítógépek által irányított rendszer. A 360 fokos képvetítéssel kiegészülve a szimulátor tökéletes sebességélményt biztosít, az élethűséget hangeffektek hivatottak tovább növelni.
Bár a Toyota nem közölte a szimulátor megépítésének költségét, feltehetően igen komoly összegről van szó. A News.com beszámolója szerint a Toyotáéhoz hasonló, fejlett szimulátorokat más nagy autógyárak is építettek, de a japán cégé az első, amely előre és hátra 35 méteres, oldalirányban pedig 20 méteres távolságba is képes elmozdulni.
A berendezést segítségével teljesen biztonságos körülmények között lehet letesztelni egy sofőr vezetési képességeit. Akár minden kockázat nélkül vizsgálni tudják rajta az alkohol hatását a reflexekre, vagy azt, hogy miként változnak meg egy kimerülten vezető sofőr képességei.
Akár azt is ellenőrizni lehet vele, hogy mennyire óvatosan vezet valaki, például egy kereszteződésbe hajtva meggyőződik-e arról, hogy nem közeledik felé másik jármű. A virtuális környezetben begyűjtött tapasztalatokat később a valódi járművekbe beépítésre kerülő új, aktív biztonsági funkciók - például integrált sofőrfigyelmeztető rendszerek -kialakításához használják majd fel. Takasi Jonekava, a szimulátort tervező mérnökök egyike a News.com-nak elmondta, a rendszeren még kisebb finomhangolásokat végeznek, de jövő áprilisban várhatóan éles üzemben fogják alkalmazni.
Hatodik érzék a sofőröknek
A vezetésszimulátor mellett a Toyota egy Intelligent Transport Systems (ITS, intelligens közlekedési rendszerek) nevű biztonsági technológiát is bemutatott. A műholdas helymeghatározást és a gépkocsiba épített szenzorokat használó rendszer az ütközések elkerülésében játszhat fontos szerepet, segítségével ugyanis az útba, jelzőtáblákba vagy lámpákba épített érzékelők kommunikálni tudnak a közelben haladó járművekkel. Ennek eredményeként így például figyelmeztető jelzéseket küldhetnek például egy beláthatatlan útszakas, vagy egy kereszteződés felé száguldó autósnak, de akár automatikusan le is fékezhetik a veszélyben lévő gépjárművet. A technológiát a Toyota a Hondával és a Nissannal közösen tervezi tesztelni a jövő évtől.