Két év után újból megjelennek a magyar utakon a Google kamerás autói, hogy feltérképezzék, és lefotózzák a magyar utcákat. 2009-ben az Jóri András adatvédelmi biztos aggályai miatt a cég maga függesztette fel e tevékenységét. A titkos wifi-adatgyűjtése miatt azóta sok kritikával illetett cég ezúttal óvatosan próbálkozik: hivatalosan térképeinek tökéletesítését végzi, bár ennek során a Street View (Utcanézet) szolgáltatás alapjául szolgáló panorámaképeket is rögzíti - immár az adatvédelmi biztos támogatásával.

A Google kamerás autói 2009-ben már megjelentek Magyarországon, de akkor Jóri András, adatvédelmi biztos aggályai miatt egyeztetésre szólította fel a keresőcéget, amely akkor önként leállíttatta a hazai utcák panorámaképeken való rögzítését. Nem sokkal később a Google Street View (Utcanézet) szolgáltatása azért került be a hírekbe, mert kiderült, hogy a társaság kamerás autói a wifihálózatok paramétereiről is tömegesen adatokat gyűjtöttek titokban. A társaság szerint ez az adatgyűjtés véletlenségből történt, mert egy prototípus szoftver került be a kamerás autók fedélzetén lévő számítógépbe. A Google végül megsemmisítette az illegálisan gyűjtött adatokat, és a legtöbb országban minimális pénzbüntetéssel, vagy anélkül megúszta a botrányt, és a wifiket figyelő berendezést is eltávolította autóiból.

Már átviheti fotóinkat a Google a határon

A magyar adatvédelmi biztos is csak két évvel később, a wifis ügyben zajló nemzetközi vizsgálatok lezárultát követően, idén nyáron tette közzé Street View-val kapcsolatos állásfoglalását, eközben pedig egy román cég, a Norc már rég elindította hasonló szolgáltatását, és virtuálisan bejárhatóvá tett több hazai várost is - bár virtuális panorámái kezdenek elavulni, hiszen rögzítésük óta már két év telt el, bár ez a cég is tudja frissíteni képadatbázisát.

Jóri András szerint a két vállalat esete azért gyökeresen más, mert a Norc egy Európai Unión belül működő cég, amelyre az uniós adatvédelmi szabályok vonatkoznak, a Google pedig amerikai, ráadásul az utcákon készült digitális felvételeket - amelyeken emberek arcai is láthatók - feldolgozás céljából az EU-n kívülre továbbítja.

Ez az adatvédelmi biztos idén nyári állásfoglalása szerint ez már nem jelent problémát, mivel a keresőcég csatlakozott ahhoz az Európa és az USA között létrejött egyezményhez, amely garantálja, hogy az amerikai cégek az európai előírásoknak megfelelően kezelik az ott élő felhasználók adatait.

Nem kukkolhatnak az autók

Jóri András előírásai szerint legalább egy héttel a felvételek megkezdését megelőzően be kell jelentenie a Google-nak azt, hogy kamerás autói egy adott településen fognak tevékenykedni. Ezt a bejelentést a múlt héten meg is tette, egy nyilvános táblázatban pedig azt is megjelölte, hogy mely városokat fognak felkeresni autói, bár azt, hogy mely településre mikor érkeznek a járművek, azt nem tüntették fel ebben.

Az adatvédelmi biztos azt is előírta a cégnek, hogy az a kamerákat köteles olyan magasságban elhelyezni, hogy annak ne legyen rálátása olyan területekre, amelyet egyébként egy utcán közlekedő gyalogos sem láthat, azaz magas kerítéseken nem kukkolhatnak be a Street View-panorámák rögzítői.

Jóri azt is előírta a Google-nak, hogy a Street View szolgáltatás beindítása előtt lehetőséget kell biztosítania a cégnek arra is, hogy ha valaki nem szeretné, hogy ingatlana, járműve, vagy személyének kitakart arcú mása megjelenjen a szolgáltatásban, az előzetesen letiltathassa azt a keresőcégnél.
 
Rögzítenek is meg nem is
 
A Google maga egyébként elég felemás módon nyilatkozott kamerás autóinak hazai indulásakor: a cég közleményében csak az olvasható, hogy mostani útjukon a társaság autói elsősorban a térképek tökéletesítését végzik, azaz automatikus algoritmusok segítségével rögzítik a közlekedési táblák, útjelzések, utcanevek, házszámok elhelyezkedését. "Mindent megtettünk, hogy szorosan együttműködjünk az adatvédelmi biztossal, és továbbra is így fogunk eljárni. Mindössze arról van szó, hogy számunkra már nem az Utcakép (Street View) a prioritás, hanem arra koncentrálunk, hogy az alap térképszolgáltatásunkat fejlesszük, melyből végül a Google Térkép magyarországi használói fognak profitálni" - nyilatkozta az [origo]-nak a Google hazai sajtószóvivője. A társaság egyelőre nem közölt semmilyen információt a Street View bevezetésével kapcsolatban, csupán azt, hogy bár az adatgyűjtést végző autók ugyanolyanok, mint amelyek az utcanézeti panorámákat is készítik, ezúttal csak utcaneveket, közlekedési táblákat és útjelzéseket gyűjtenek be segítségükkel.