Vészhelyzet: egy korszak vége

Vágólapra másolva!
Tizenöt évad után, jövő februárban véget ér a sokak által kedvelt és a műfajra is nagy hatást gyakorolt kórházi sorozat, a Vészhelyzet. Talán ez volt az első olyan széria, melyben a gyógyítás folyamatát a maga teljességében (értsd: rengeteg vérrel, kikandikáló belső szervvel) láthattuk, de ugyanakkor megmaradt a korábbi orvosi történetekre jellemző pszichologizálás, moralizálás is.
Vágólapra másolva!

Az eredetileg ER (Emergency Room, vagyis sürgősségi szoba) címet viselő Vészhelyzet 1994-ben indult hódító útjára, de az orvosi sorozatok története sokkal korábbra nyúlik vissza: a műfaj alapjait valószínűleg az 1961-es Dr. Kildare fektette le, legalábbis a legtöbb forrás ezt jelöli meg az első olyan tévéműsorként, amely egy kórházban játszódott. A címben szereplő jóképű, vagány doki szerepét az akkor huszonhét éves Richard Chamberlain játszotta, aki később olyan sorozatokkal vált nálunk is ismertté, mint A sógun vagy a Tövismadarak.

A sorozatban természetesen még nyoma sem volt annak az erőszakosságnak, naturalizmusnak, ami nemcsak a Vészhelyzet-re, de korunk egész televíziózására jellemző. A kórházi szériák körében - mint azt a bevezetőben említettük - a Vészhelyzet indította el ezt a vonalat, annak ellenére, hogy a M.A.S.H. már 1972-ben megmutatta a (katonai) kórházi élet morbid oldalát. Itt azonban inkább a fekete humor került előtérbe, amely rengeteg nézőt vonzott: a M.A.S.H. záróepizódja, a maga 106 millió nézőjével, máig a legnézettebb amerikai tévéműsornak számít.

A tetőtől talpig véres betegek, a csonkolt végtagok tulajdonképpen egy érthető folyamat következményeként jelentek meg a Vészhelyzet-nél: a tévéhez szok(tat)ott nézőnek a kilencvenes évek közepén már erősebb ingerekre volt szüksége ahhoz, hogy valami lekösse a figyelmét. A Vészhelyzet eredetileg mozifilmnek készült, de aztán Steven Speilberg inkább az író, Michael Crichton egy másik regényét, a Jurassic Park-ot választotta megfilmesítésre.

Az orvosi sorozat ötlete így Crichton fejéből pattant ki, akinek (forgató)könyvei nyomán olyan filmek készültek, mint például Az Androméda törzs, a Zaklatás, a Kongó (Congo) vagy A 13. harcos. Crichton a továbbiakban nemcsak íróként, de producerként is beleszólt a Vészhelyzet alakulásába, sőt a színészgárdával kapcsolatban is osztogatott tanácsokat: az ő javaslatára került be a sorozatba állandó szereplőként a Carol Hathaway nővért játszó Julianna Margulies, akinek kezdetben csak vendégszerepet szánt a többi alkotó.

A Vészhelyzet számos színészt tett ismertté, hogy mást ne mondjunk, a ma már világsztárnak számító George Clooneynak is Ross doktor figurája hozta meg a népszerűséget - pedig előtte is láthattuk jó pár tévés produkcióban, a Roseanne-on és a Bodies of Evidence-en kívül három-négy másik sorozatban is volt visszatérő szerepe. Innen indult Carter doki, vagyis Noah Wyle is, aki Clooneyval együtt a Jóbarátok egyik epizódjában is eljátszotta Vészhelyzet-beli szerepét: a Vészhelyzetes dokik kora című részben két orvost alakítottak, akik Monicával, illetve Rachellel randiztak.

NBC

Nem ritkák a véres jelenetek

Carter egyébként a Tarzan-t is jegyző Edgar Rice Borroughs sci-fi regénysorozata, a John Carter of Mars után kapta a nevét, és a történet szerint napra pontosan egy évvel korábban született, mint az őt alakító Wyle. Az eredeti stábból ő maradt legtovább a sorozatnál, a 2004-2005-ös évadban szállt ki, de lehetőséget kapott további vendégszereplésre. A színészgárda mára tehát teljesen kicserélődött, talán ez is lehet az oka, hogy a nézők érdeklődése idővel megcsappant a sorozat iránt.

A sorozat nézettsége az indulás óta ugyanis egyre csökken, de a tengerentúlon még így is átlag 9,5 millióan kíváncsiak egy-egy epizódra, sőt a 18 és 49 év közötti nők körében a Vészhelyzet az NBC harmadik legnézettebb műsora.A szériát nálunk is rekordszámú néző követte figyelemmel annak idején: az 1997-1998-ban vetített évad több része is hárommilliós nézettséget ért el, a legnézettebb epizódra pedig 3,7 millióan voltak kíváncsiak.

NBC

Carter doki Afrikában

Az óriási népszerűséget nemcsak a naturális jelenetek hozták meg a sorozatnak, nyilván közrejátszottak ebben a szerethető karakterek és az emberi helyzetek is. Akárcsak a Klinika epizódjaiban, itt is találkozhatunk olyasféle morális dilemmákkal, mint hogy a gyilkost vagy a mentőst operáljuk meg először, mikor a gyilkosnak súlyosabb az állapota. De persze nemcsak orvosi döntésekről van szó, dr. Weavernek például saját homoszexualitásával, dr. Greene-nek pedig agytumorával kell szembenéznie.

A kalandok azonban februárban véget érnek: a Vészhelyzet a maga tizenöt évadjával előkelő helyezésre tett szert a leghosszabb sorozatok között, az NBC drámasorozatai közül például csak az Esküdt ellenségek előzi meg, amely jelenleg a tizennyolcadik évadjánál tart.