Egy buta kis vírus szétzúzza az agytumorokat<br/>

Egy igen egyszerű, az emberre egyébként ártalmatlan vírus a biztos halált jelenti az agydaganatok tumorsejtjei számára. A klinikai próbák hat hónapon belül megkezdődhetnek. Kérdés azonban, hogy e kis kórokozó nem fog-e "átvágni" bennünket.

Úgy tűnik, hogy a "vírusfegyver" különösen jól használható az agydaganatok elleni küzdelemben. Körülbelül egy hónapja arról számoltunk be, hogy a gyermekbénulást okozó poliovírusok egyikének genetikailag módosított változata valósággal eltörölte az agyban lévő rosszindulatú daganatokat. A kanadai Calgary Egyetem kutatói most hasonlóan ígéretes eredményről számolnak be, egyelőre szintén állatkísérletek alapján.

Az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet folyóiratának legfrissebb számában megjelent tanulmány szerint az ún. reovírus célzottan pusztította el az agytumorok leggyakoribb változatánál, az ún. rosszindulatú gliomáknál jelenlévő rákos sejteket.

A reovírusok viszonylag egyszerű szerkezetű és kis méretű vírusok, amelyek megszokott "vendégnek" számítanak az emberi légző- és emésztőszervekben, de nincs ismert káros hatásuk.

Korábbi kísérletek alapján (1998) már bizonyítást nyert, hogy laboratóriumban tenyésztett sejtvonalakon a vírus igen hatékonyan fertőzi és pusztítja a tumorsejteket, miközben az egészségeseket nem támadja meg. Az új eredmény az, hogy a vírus hatását élő szervezetben is sikerrel tesztelték. Emberi agytumorokból nyert sejteket egerekbe ültették be, ahol azok daganatot hoztak létre. A daganatokba vírusokat injekcióztak, s a kezelés hatására az állatok túlélési ideje jelentősen megnőtt, miközben állapotuk is sokkal jobb volt kontrollként alkalmazott, kezeletlen társaiknál.

A kutatók szerint az eredmények az első lépést jelenthetik az agytumorok ilyen jellegű kezelése felé, bár gyógyászati alkalmazásig még évek telhetnek el. A klinikai próbákat mindenesetre hat hónapon belül szeretnék megkezdeni. Emberek esetében ez lenne az első olyan kezelési módszer, amelynek során vírusokat injekcióznának a daganatokba. Addig is további kísérletek folynak majd rágcsálókon és a tervek szerint főemlősökön is, hogy végképp meggyőződjenek a kezelés biztonságos voltáról.

Dr. Matthias Gromeier, a cikk elején említett másik kísérletsorozat vezetője szerint az eredmények valóban nagyon ígéretesek, de egyelőre nem tudhatjuk, hogy a reovírus nem tartogat-e valamiféle "piszkos kis trükköt" a tarsolyában, amikor bekerül az emberi szervezetbe.

Az agytumoros betegek átlagos túlélési ideje egy év - három évnél tovább csak két százalékuk marad életben.

Angol nyelvű sajtóanyag a University of Calgary honlapján.

2001. május 22. A gyermekbénulást okozó poliovírusok egyikének genetikailag módosított változata valósággal eltörölte az agyban lévő rosszindulatú daganatokat.