Gének és arcok: tesztelje most arcfelismerő képességét!

Egy- és kétpetéjű ikreket vizsgálva brit kutatók megállapították, hogy az emberek arcfelismerő képességét jelentős mértékben a genetikai adottságok határozzák meg. A kísérletben használt arcfelismerő tesztet ön is kipróbálhatja.

A University College London (UCL) kutatói kísérletükbe 164 egypetéjű ikret (akiknek valamennyi génjük azonos) és 125 azonos nemű kétpetéjű ikret (akiknek génjei 50 százalékban közösek) vontak be. Az összes résztvevővel elvégeztették a cambridge arcmemória tesztet (Cambridge Face Memory Test), amelynek folyamán az alanyoknak meg kell jegyezniük hat arcot, majd fölismerni ezeket más szögekben és megvilágítási körülmények között. A tesztet rövid regisztráció után bárki elvégezheti.

A kutatók összehasonlították a kétféle ikercsoport eredményeit. Az egypetéjű ikrek esetében 70 százalékos volt a teszteredmények egyezése, míg a kétpetéjű ikrek esetében mindössze 29 százalékos. Ez a különbség a kutatók szerint arra utal, hogy az egypetéjű ikrek jelentős mértékben hasonló teljesítménye az azonos géneknek, és nem a közös családi háttérnek köszönhető.

A kutatók azt is fölfedezték, hogy azok a genetikai hatások, amelyek lehetővé teszik az arcok felismerését, az agy egy rendkívül specifikus mechanizmusához kötődnek, amely nem áll kapcsolatban más agyi folyamatokkal, például a szavak vagy az absztrakt műalkotások fölismerésével.

Mint Brad Duchaine, a UCL Kognitív Idegtudományi Intézetének kutatója, az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent cikk társszerzője elmondta: az eredmények azért is izgalmasak, mert az agy arcfelismerési folyamata elég jól ismert. Ez azt jelenti, hogy az arcfelismerő képesség nagymértékű öröklődése jó lehetőséget kínál a gének, az agyi mechanizmusok és végül a viselkedés összekapcsolására.

Forrás: PNAS

***

Rovatunk már a Facebookon és a Twitteren keresztül is elérhető, ahol extra tartalmakat is kínálunk.