Három hónappal zátonyra futása után vasárnap kettétört az Új-Zéland partjainál balesetet szenvedett konténerszállító. A hajóra felrakott konténereknek eddig csak harmadát sikerült megmenteni, és több mint száz a tengerbe veszett. A vízben lebegő üres konténerek világszerte problémát jelentenek a tengeri kereskedelemben.

Az óceánokat átszelő hatalmas hajókon évente negyvenmillió konténernyi áru érkezik Kínából Európába. A konténerekkel akár 10-15 sor magasan megpakolt hajók a hosszú út alatt gyakran kerülnek viharba, és néha előfordul, hogy néhány konténer leesik a hajóról. A nehéz, áruval töltött konténerek a tengerfenéken kötnek ki, ám az üresek a víz színén lebegnek. A globális világkereskedelem miatt mára annyi került belőlük az óceánokba, hogy a fő hajózási útvonalak mentén már a hajókat veszélyeztetik, egy-egy ütközés során ugyanis könnyen megsértik azok burkolatát. Ezeknek a "kísértetkonténereknek" a számát gyarapítják azok a példányok is, amelyek az Új-Zéland partjainál zátonyra futott hajóról zuhantak a tengerbe.

A Rena nevű konténerszállító hajó 2011 októberének elején feneklett meg Új-Zéland partjainál, az Astrolabe-zátonyon. Az első napokban a tankerből több mint háromszáz tonna olaj folyt a vízbe, súlyos ökológiai katasztrófát okozva a Plenty-öböl élővilágában. A mentési munkálatok során a hajó tartályaiból további 1300 tonna olajat szivattyúztak ki. A meredeken megdőlt hajó fedélzetén lévő 1300 konténerből az elmúlt három hónapban közel négyszázat emeltek le, ám 881 így is a fedélzeten maradt, több mint száz pedig a tengerbe veszett. Január 8-án reggelre a hétvégi heves viharok miatt a hajó kettétört, és további konténerek zuhantak a vízbe.

"A hullámmozgások fáraszthatták ki a hajótestet, vagy a zátony egyik sziklája törhette ketté a viharban" - mondta az [origo]-nak Fábián Zoltán, a Mahart Container Center kereskedelmi igazgatója. Fábián elmondta, hogy a zátonyra futott hajók gyakran kettétörnek, mert bár a hajók ellenállóak, nem arra tervezték őket, hogy huzamosabb ideig sziklákon súrlódjanak.

"A hajókon a konténereket súlyuk szerint helyezik el, alulra kerülnek a nehezek, felülre a könnyebbek vagy az üresek" - mondta Fábián. "Az alsó öt sort egymáshoz kötözik, de a felső sorokat nem szokták rögzíteni. Ha a viharban borul a hajó, akkor a felsők leesnek. Próbálják számon tartani, hogy mennyi úszhat a tengerekben, a becslések szerint több ezer lehet belőlük." Az elszabadult konténerek koordinátáit rögzítik, és veszélyes helyként tüntetik fel a hajózási térképeken.

Forrás: AFP/Marty Melville
A hétvégi viharok kettészakították a konténerszállítót. Kattintson a képre a galériáért!

A Rena kettétörése után több konténer, valamint a belőlük kihullott szállítmány is partot ért Waihi Beachen, Bowentown Headsnél és a Matakana-szigeten. Ezeket a hatóságok elszállítják, ám Nagy-Britanniában arra is volt már példa két évvel ezelőtt, hogy emberek tömegei várták a partra sodródó konténereket, hogy aztán a szállítmányukat hazavigyék - mondta Fábián.

 

A Rena még a kettétörés előtt. A hajóról a konténereket egy ideiglenes platformra emelik át

A szabadon úszó konténerek, illetve a belőlük kihulló szállítmány sorsát a kutatók is nyomon követik. Egy kínai teherhajó 1992-es balesete során például 29 ezer gumiállat került a Csendes-óceánba. A játékok több mint egy évtizeden át hánykolódtak a világtengerben, míg végül Észak-Amerika új-angliai partvidékén értek szárazföldet. A sodródó gumijátékok kiváló lehetőséget nyújtottak a tengeráramlások tanulmányozásához.

Forrás: AFP/Marty Melville
A vízbe zuhant, könnyebb konténerek egy része a közeli partokra sodródott. Kattintson a képre a galériáért!

Fábián elmondta, hogy a konténereket szállító hajók az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül.  A kapacitásukat TEU-ban (twenty-foot equivalent unit) mérik, és egy egység egy húsz láb, vagyis 6,1 méter hosszú konténernek felel meg. 1988-ban a legnagyobb konténerszállító hajó kapacitása 5600 TEU volt, míg ma a legnagyobbak 15 000 TEU kapacitással rendelkeznek. (A Rena egy kisebb teherszállítónak számít, mindössze 3351 konténer fért el rajta.) A hajókat szélességük és mélyülésük szerint osztályozzák, elnevezésüket pedig ahhoz a csatornához kötik, amelyiken még éppen átférnek, így vannak például Suezmax, Panamax és Malaccamax méretű konténerszállítók - mondta Fábián.

A Mahart Container Center munkatársa elmondta, hogy Magyarországra Hamburgon, Koperen és Rotterdamon keresztül elsősorban a Távol-Keletről érkeznek szállítmányok konténerhajókon. Több magyar cég is foglalkozik tengeri szállítmányozással, de elérhetők a nagy szállítmányozó cégek is. Ugyanakkor magyar tulajdonban nincsen konténerhajó, a legutolsó két tengerjáró a Pannon Sun és a Pannon Star volt, de ezek általános áruszállítók voltak, és 2004-ben külföldi tulajdonba kerültek.