Iránytű van elrejtve a kutyák és a főemlősök szemében

kutya, állat, háziállat, dog,
Seven-year-old Hungarian herding dog Derci runs on the Olympiaberg hill, with the city's historic district pictured in the background, in Munich, Germany, 04 January 2016. The dog breed, also known as Puli, has an inherently thick and shaggy coat. Photo: MATTHIAS BALK/dpa
A kutyaszerű ragadozók és egyes főemlősök szemében a madarakéhoz hasonló mágneses iránytű lehet a német kutatók legújabb felfedezése szerint.

A Föld mágneses mezejének érzékelését sok állatfaj használja tájékozódásra és navigációra. Mágneses érzék található egyes rovarokban, halakban, hüllőkben és emlősökben. Újabb kutatások szerint valószínűleg az emberben is megvan ez az érzék.

A kutyák szervezete is érzékelheti a mágneses vonalakat Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Matthias Balk

Madarak mágneses érzékelése

A mágneses érzéket a vándormadaraknál tanulmányozták a legalaposabban. A közönséges tájolóval ellentétben – amely az északi irányt mutatja –

a madarak „iránytűje” felismeri a mágneses vonalak elhajlását

(inklinációját) a földfelszínhez viszonyítva.

Meglepő módon, a madaraknak ez az inklinációs iránytűje kapcsolatban áll a látórendszerrel, mivel a mágneses mező aktiválja a madárszem retinájában található fényérzékeny kriptokróm 1a molekulát.

A kriptokrómok olyan fényérzékeny molekulák, amelyek baktériumokban, növényekben és állatokban fordulnak elő. Az állatokban a szervezet cirkadián (közel napi) ritmusainak szabályozásában játszanak szerepet.

A vándormadarak is így tájékozódnak Forrás: MTI/Komka Péter

Emlősökben is van kriptokróm 1

Most a frankfurti Max Planck Agykutató Intézet kutatóinak sikerült kimutatnia a kriptokróm 1a-nak megfelelő kriptokróm 1-et több emlősfajban. Ezért könnyen lehetséges, hogy ezen állatoknak is van a látórendszerükhöz kötött mágneses érzékük. Az eredmények a Scientific Reports folyóiratban jelentek meg.

A kutatók 90 emlősfaj retináját vizsgálták meg, található- e benne kriptokróm 1.

Végül néhány ragadozóban és főemlősben sikerült megtalálni a vegyületet.

A madarakhoz hasonlóan az emlősöknél is a kék színre érzékeny receptorokban fordul elő az anyag.

A molekula a kutyaszerű ragadozókban – kutyák, farkasok, medvék, rókák és borzok – található meg, de nincs a macskaféle ragadozókban (például macskákban, oroszlánokban, tigrisekben). A főemlősök közül a kriptokróm 1-et kimutatták például az orangutánban.

A gén hiányzik a macskákból Forrás: Mike Bridavsky/www.lilbub.com

Az aktív kriptokróm 1 a retinában lévő színérzékelő csapsejtek külső fényérzékeny részein helyezkedik el. Ezért valószínűtlen, hogy a cirkadián ritmus szabályozásában játszana szerepet, mert ez a kontroll a sejtmagban játszódik le, amely jóval távolabb található. Az sem valószínű, hogy a kriptokróm 1 kiegészítő látópigmentként venne részt a színérzékelésben.

Valószínűleg a mágneses érzékben van szerepük

A kutatók ezért arra gyanakodnak, hogy egyes emlősök a Föld mágneses mezejének érzékelésére használhatják a kriptokróm 1-et. Evolúciós szempontból az emlősök kékérzékeny csapjai megfelelnek a madarak kék-UV érzékeny csapjainak (ahol a kriptokróm 1a található).

A főemlősöknél is a kék színre érzékeny receptorokban fordulhat elő az anyag Forrás: AFP/Torsten Blackwood

Ezért könnyen lehetséges, hogy a kriptokróm 1-nek az emlősökben hasonló a funkciója, mint a kriptokróm 1a-nak a madaraknak.

Rókák és kutyák megfigyelése tényleg arra utal, hogy képesek érzékelni a Föld mágneses mezejét. A rókák például sikeresebben kapják el az egereket, ha északkeleti irányba ugranak rájuk. Az azonban még nem biztos, hogy ez a kriptokróm 1-nek köszönhető, hiszen

több olyan emlős – például egyes rágcsálók és denevérek – is érzékeli a mágneses mezőt, amelyek szemében nem található meg ez a molekula.

Az emlősök mágneses érzékelésének megértéséhez még sok további kutatás szükséges, és az tisztázhatja véglegesen a kriptokróm 1 szerepét.