Véres kivégzés a vadonban: saját fajtársai ölték meg az albínó csimpánzt

Először láttak albínó csimpánzt a tudósok, az öröm azonban nem volt hosszú életű: néhány nappal a felfedezés után saját fajtársai végeztek a még csecsemőkorban lévő majommal.

A svájci kutatócsoport a különleges csimpánzt az északnyugat-ugandai Budongo Erdőrezervátumban találta meg még 2018 júliusában. Becslések szerint a kismajom csupán 14-19 napos lehetett.

– mondta az IFL Science tudományos portálnak Maël Leroux, a Zürichi Egyetem munkatársa, az American Journal of Primatology című szaklapban megjelent publikáció vezető szerzője.

A felfedezést követő néhány napban az anyaállatot és kicsinyét a kutatók többször is látták. Benne volt a levegőben a tragédia: a kölyökcsimpánzzal nagyon ellenségesen bántak fajtársai, és olyan huhogó hangot hallattak, amit rendszerint veszélyes ragadozó közeledésekor szoktak kiadni. Hamarosan dulakodás kezdődött, és a fiatal anyaállatot a fa tetejére űzték a felbőszült csimpánzok.

Nem mindegyik főemlős viselkedett agresszíven, egy hím például kezét nyújtogatta az üldözötteknek, egy másik nőstény pedig csendesen figyelte őket a távolból.

Július 19-én azonban bekövetkezett az elkerülhetetlen: a reggeli órákban a kutatók visítást hallottak; mikor a helyszínre értek, látták, hogy a majomcsoport vezetője, egy erősebb hím az albínó egyedet kínozza. A kölyök még élt, de súlyos sérülései voltak, az egyik karja már hiányzott. A vezérhímhez további hat majom csatlakozott, amik elkezdték harapdálni az áldozat végtagjait. A kegyelemdöfést végül egy idősebb nőstény adta meg az állatnak.

Az albínó tetemét vizsgáló csimpánzok Forrás: Maël Leroux

Az albínó tetemét ezt követően a majomcsoport hosszasan "tanulmányozni" kezdte.

Ez a viselkedés a csimpánzoknál nem szokatlan, voltak viszont olyan elemei, amit maguk a kutatók sem láttak korábban:

az egyik csimpánz például ajkaival kezdte simogatni az élettelen testet, egy másik pedig az ujjaival az elhullott állat végbelét vizsgálgatta.

A tetemet végül a kutatók begyűjtötték és felboncolták, amely során egyértelműen igazolták, hogy a csimpánzkölyök albinizmusban szenvedett.

Az albinizmus egy genetikai rendellenesség, mely csökkent vagy hiányzó pigmentációban nyilvánul meg. A majmoktól a pandákig bármilyen fajt érinthet. Az albínók szőre fehér, szemei vörösek, és gyengébben látnak. E tulajdonságok miatt kiszolgáltatottabbak a ragadozóknak.