Félelmetes dolog olvadhat ki a tibeti gleccserekből

The face of glacier calving off on the South Sawyer Glacier, Tracy Arm, Southeast Alaska, USA. Photography Color Image Travel Destinations Travel South Sawyer Glacier Cold Temperature Tracy Arm Alaska USA Outdoors Day No People Splashing Motion Impact Dro
The face of glacier calving off on the South Sawyer Glacier, Tracy Arm, Southeast Alaska, United States of America, North America (Photo by Michael Nolan / Robert Harding RF / robertharding via AFP)
Több mint 900, eddig soha nem látott mikrobafajt fedeztek fel a Tibeti-fennsík gleccsereiben. Ha kiszabadulnak, akár egy új világjárványt is elindíthatnak, idézi a szakértőket a Live Science.

A Kínai Tudományos Akadémia munkatársai a Tibeti-fennsík 21 gleccseréből vettek mintákat. Ezután szekvenálták a jég belsejébe zárt mikroszkopikus organizmusok DNS-ét, létrehozva a mikrobák genomjainak hatalmas adatbázisát, amelyet a Tibeti Gleccserek Genom- és Génkatalógusának (TG2G) neveztek el. Ez az első alkalom, hogy egy gleccser belsejében rejtőző mikrobiális közösséget genetikailag szekvenáltak.

A kutatócsoport 968 mikrobafajt, főként baktériumokat, algákat, archeákat és gombákat talált jégbe fagyva.

E fajok 98 százaléka teljesen új volt a tudomány számára.

A kutatók szerint a mikrobiális sokféleségnek ez a szintje váratlan volt, mivel a gleccserek belsejében az élet kihívásokkal jár. "A szélsőséges környezeti feltételek, például az alacsony hőmérséklet, az erős napsugárzás, az időszakos fagyási-olvadási ciklusok és a tápanyag-korlátozás ellenére a gleccserek felszínén változatos életformák élnek" - írták a tanulmány szerzői.

Illusztráció Forrás: robertharding via AFP/Michael Nolan/Michael Nolan

A kutatók nem tudják pontosan, hogy az egyes mikrobák milyen idősek; korábbi tanulmányok megállapították, hogy akár 10 000 éve jégben rekedt mikrobákat is fel lehet ébreszteni.

A gleccserekbe zárt mikroorganizmusok sokfélesége veszélyt is jelenthet az emberiségre; a klímaváltozás miatti gyorsuló olvadás olyan baktériumokat vagy vírusokat szabadíthat ki, amik akár helyi járványokat vagy globális pandémiát is elindíthatnak.

A bizonyítékok arra utalnak, hogy az újonnan felfedezett baktériumok némelyike nagyon veszélyes lehet az emberre és más szervezetekre. A kutatócsoport 27 000 potenciális virulencia faktort - olyan molekulákat, amelyek segítik a baktériumok behatolását és terjedését a potenciális gazdaszervezetekben - azonosított a TG2G katalógusban.

A kutatók figyelmeztettek, hogy ezeknek a virulencia faktoroknak mintegy 47 százalékát még soha nem látták, így nem tudni, mennyire lehetnek veszélyesek a baktériumok.

Ha ezek a potenciálisan patogén baktériumok nem élik túl a kiolvadást, akkor is okozhatnak problémákat. A baktériumoknak megvan az az egyedülálló képességük, hogy DNS-ük bizonyos részeit, az úgynevezett mobilis genetikai elemeket (MGE-k) kicseréljék más baktériumokkal. Így még ha a gleccserbaktériumok röviddel a kiolvadás után el is pusztulnak, akkor is képesek virulenciájuk egy részét átadni más mikrobáknak, amelyekkel találkoznak. Ez a genetikai kölcsönhatás különösen veszélyes lehet, állítják a szakértők.

A gleccserekben foglyul ejtett mikroorganizmusok azonban nem csak veszélyeket, de lehetőségeket is kínálhatnak a tudomány számára; több olyan anyagot lehetne kinyerni belőlük, amiket aztán a szépségipartól az orvostudományig számos különböző területeken hasznosítani lehet.