Elfeledett, ritka trópusi növényeket fedeztek fel újra

Nasa humboldtiana humboldtiana virága
A trópusi Andok mélyén olyan növények rejtőznek, amelyeket felfedeztek, majd elfelejtettek; olyan növények, amelyekről szinte semmit sem tudtunk. Németország, Ecuador, Peru és Costa Rica botanikusai, valamint a növénykedvelő amatőrök közös erőfeszítéseinek köszönhetően most újra felfedezték ezeket a növényeket, némelyiket több mint 100 év után. Az eredményeket a PhytoKeys című nyílt hozzáférésű folyóiratban ismertették.

A növények a lángvirágfélék (Loasaceae) családjába tartozó Nasa nemzetséghez tartoznak. Ez a csoport régóta fejfájást okoz a tudósoknak, mivel a tagok törékeny, de fájdalmasan csipő levelei megnehezítik a gyűjtését. A legtöbbjük ritka, erősen endemikus, és csak rövid ideig van jelen, ami még valószínűtlenebbé teszi, hogy herbáriumi gyűjteménybe kerüljenek.

Szerencsére a mai tudósoknak nem kell a herbáriumokra támaszkodniuk, mint egyedüli anyag- és nyomforrásra.

A globális hálózatosodásnak és az ingyenes adattárak egyre szélesebb körű használatának köszönhetően ma már sokkal több biodiverzitási adat áll rendelkezésre, amelyek felhasználhatók és könnyen hozzáférhetők, például térinformatikai adatok és fényképek formájában.

Nasa humboldtiana humboldtiana virága Forrás: X. Cornejo

Az iNaturalist nevű civil tudományos platform, ahol a felhasználók többek között fényképes előfordulási adatokat is közzétehetnek, értékes eszközzé vált a biológiai sokféleséggel foglalkozó tudósok számára, és jelentős szerepet játszik ezen andoki növények újrafelfedezésében.

Az egyik nevezetes fajt, a Nasa colaniit például csak egyszer, 1978-ban jegyezték fel, amíg a kutatócsoport rá nem bukkant egy 2019-es fényképre.

A feljegyzések ilyen ritka száma talán azzal függ össze, hogy a növény egy nagyon nehezen megközelíthető régióban nő: a perui Cordillera de Colán Nemzeti Menedékhely pufferzónájában, 2605 méteres magasságban található felhőerdőben.

A Nasa humboldtiana tipikus formáját, a Nasa humboldtiana humboldtiana alfaját 162 év után fedezték fel újra, amikor a kutatócsoport egy példányt talált az ecuadori Chimborazo tartományban, az andoki hegyi erdők egy megőrzött maradványában.