Új dinoszauruszfajt fedeztek fel a Wight-szigeten

páncélos dinoszaurusz, Vectipelta barretti
A dinoszaurusz számítógép által létrehozott ábrázolása.
Egy korábban ismeretlen dinoszauruszfaj megkövesedett maradványait találták a Wight-szigeten. - írja a BBC tudomány rovata.

1865 óta ez az első új páncélos dinoszauruszfaj, amit a szigeten találtak és ugyanahhoz a családhoz, az ankyloszaurusz családhoz tartozik.

Bár pengeszerű páncéljával félelmetesnek tűnik, az óriás hüllő csak növényeket evett. A páncélos dinoszaurusz a Vectipelta barretti nevet kapta Paul Barrett professzor tiszteletére, aki 20 éve a londoni Természettudományi Múzeumban dolgozik.

Sziklákban fedezték fel, és 66 és 145 millió évvel ezelőttről származik. Bár az új dinoszaurusz némileg hasonlít a legutóbb a szigeten felfedezett ankyloszauruszra (Polacanthus foxii), a tudósok nem gondolják, hogy a két faj nagyon közeli rokonságban állna.

Nyakuk, hátuk és medencecsontjuk eltérő, valamint a friss leletnek tüskésebb páncélja lehetett a tudósok szerint. Az új fajnak több közös vonása van a Kínában felfedezett ankyloszaurusszal, ami azt sugallja, hogy szabadon költöztek Ázsiából Európába a korai kréta időszakban.

Stuart Pond a Természettudományi Múzeum kutatója azt mondta, a lelet fényt derít a faj diverzitásra, mely akkoriban jelen volt Angliában. Azt mondta, a felfedezés más hasonló fosszília maradványok újraelemzését váltja ki, amelyekről a tudósok jóval több mint egy évszázada azt feltételezik, hogy a P foxiihez tartozik.

A dinoszaurusz számítógép által létrehozott ábrázolása. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-65924583

A leletet felfedező csapat azt mondta, hogy a helyszín, ahol az új fajt találták a Wessex Formáció egy nagyon fontos forrás, hogy többet megtudjunk arról hogyan haltak ki a dinoszauruszok.

Vannak versengő elméletek arról, hogy mi okozta a dinoszauruszok tömeges eltűnését 66 millió évvel ezelőtt, például az egyik elmélet, hogy az aszteroida becsapódás és egy másik, hogy masszív vulánkitörések okozták.

A felfedezést a Systematic Paleontology magazinban publikálták.

(Forrás: BBC News: https://www.bbc.com/)