Megkerülné a Földet a lengyel hajléktalanok hajója

Vágólapra másolva!
Két tucat lengyel hajléktalan különös terven dolgozik egy Varsó melletti, korábban traktorgyárként funkcionáló szociális otthonban. Azt tervezik, hogy a saját maguk által épített hajón vitorlázzák körbe a Földet.
Vágólapra másolva!

A legtöbb ember csak fogja a fejét és őrültnek hisz minket, amikor meghallja a tervünket - mondja az 51 éves Slawomir Michalski, aki egykor hegesztőként dolgozott a gdanski Lenin Hajógyárban, s fiatalemberként csatlakozott a Lech Walesa által szervezett sztrájkhoz 1980-ban, ami ugyan megrengette a szocializmus építményét, de egyben az itteni hajógyártást is végveszélybe sodorta.

A hajdan dicsőséges hajógyár fokozatosan elvesztette jelentőségét, munkások százai kerültek az utcára, köztük annak a hajléktalanokból álló csapatnak egy része is, akik most egy kiszuperált traktorgyár csarnokában legalább részben álmaik megvalósításán fáradoznak és a maguk által épített hajón a Föld körbevitorlázását tervezik - tudósít a New York Time online kiadása.

Forrás: [origo]

Természetesen a hajóépítés költségeit nem tudnák fedezni az építők, ezért a nyersanyagokat, a szerszámokat és egyéb kellékeket adományozó vállalatok hozták össze, s a művelet helyszínét is ingyen kapták, a Szent Lázár szociális otthon egy kiszuperált csarnokát.

A három éve indult építkezés a közelmúltban majdnem félbeszakadt, ugyanis idén júniusban 50 éves korában hirtelen elhunyt a csoport önjelölt vezetője és mentora, Boguslaw Paleczny atya, aki szervezte a hajóépítés körüli teendőket. Az építők így nemcsak azt szeretnék bebizonyítani, hogy hasznos és értékes tagjai lehetnek a lengyel társadalomnak, de a nagy kaland megvalósításával Paleczny atya emléke előtt is tisztelegni akarnak.

Forrás: [origo]

A hajón egyszerre csupán 12 személynek lesz elegendő hely, köztük egy profi kapitánynak, aki irányítja majd a járművet. A hajléktalanok egy része élete nagy élményének tartja az utazást, de vannak, akik pusztán a hajózás élménye miatt várják az indulást, mivel korábban is tengeren szolgáltak.

Az hajó megépítéséhez szükséges pénzt Paleczny atya különböző külső és saját forrásokból szedte össze: például varsói kifőzdéjének bevételeiből, de zenészi karrierjének bevételeit is a hajó építésére fordította. Az atya saját pénzéből kezdte meg a Szent Lázár szociális otthon építését is, amelynek lakói elutasítják, hogy hajléktalanoknak nevezzék őket. Az otthon dolgozói az évek során látták, hogy az itt megforduló embereknek semmilyen céljuk nem maradt az életben, ezért ki kellett találni valamit, amivel lekötik az itt lakókat.

A hajóépítés először 2006-ban jutott eszébe az atyának, amikor egy kórházi kezelés ideje alatt a szomszédos ágyon egy tengerésszel beszélgetett. Később felvette a kapcsolatot egy hajóépítésről szóló könyv szerzőjével és arra kérte, hogy bocsásson a hajléktalanok rendelkezésére néhány tervrajzot.

Forrás: [origo]

A hajóépítés megkezdődött, de a vízrebocsátás még odébb van. Jelenleg a felépítményt hegesztik a varsói gyárcsarnokban. Az építést a hajók hivatalos regisztrációjával foglalkozó hatóság felügyeli, s bár voltak kisebb fennakadások, szabálytalanságok, a tervező szakember segítségével ezeket egytől egyig sikerült kijavítani. A vizsgálatokat végzők szerint, a hajó ugyan nem nyerne semmilyen regattán, de biztonsági és kényelmi szempontból tökéletesen megfelel az előírásoknak.

Az építő csapat összetétele az indulástól eltelt három év alatt sokat változott: néhányan elkerültek az intézetből, mások munkát találtak, akadt olyan is, aki azóta egy hajógyárban dolgozik Norvégiában.

A hajó megépüléséhez néhány lengyelországi cég komoly segítséget nyújtott. A ballaszthoz felhasznált 9 tonna ólmot a White Eagle Ironworks, a hajó borításához szükséges speciális - és drága - festéket pedig az Oliva nevű vállalat biztosította. Ahogy a hajó fokozatosan elnyeri végső formáját az adományozók száma is folyamatosan növekszik. Az intézet dolgozói szerint most már könnyebb pénzt és alapanyagot szerezni a hajóhoz, mint az egyik felújításra váró épülethez.

Forrás: [origo]

Paleczny atya eredetileg úgy tervezte, hogy a hajó nevét is egy szponzor adhatja majd, de az atya halála után az építőknek egészen más az elképzelésük.

Akkor lesz a legszebb, amikor vízen lesz - mondja a Michalski hegesztő - s a vitorlák is az árbocon feszítenek majd. Az első útja előtt megkereszteljük, annak rendje és módja szerint, és büszkén viszi majd Paleczny atya nevét körbe a Földön.