Téli túrázás forralt borral

A tél és a hideg beköszöntével sem kell letennünk arról, hogy szabadidőnkben kimozduljunk a négy fal közül. Természetesen ilyenkor egy rövidebb kirándulást is alaposabban meg kell tervezni. A korai sötétedés, az alacsony hőmérséklet, a gyakori csapadék mind olyan tényező, amire fel kell készülnünk. Nem elhanyagolható szempont, az sem hogy a túra célpontján egy meleg ital esetleg étel elfogyasztásával meríthessünk erőt a visszaútra. Mi is e szempont alapján választottunk a hosszabb-rövidebb túra lehetőségek közül.

Egy könnyebbnek tűnő sétával kezdjük, egy szinte mindenki számára ismert túraútvonalat választottunk bemelegítésnek, mely választott feltételünknek is tökéletesen megfelel. Kiindulási pontja a Normafa a fővárosiak egyik kedvenc kirándulóhelye. Autóval és tömegközlekedéssel is kiválóan megközelíthető a téli napokban is. Az év minden napján több büfé is nyitva tart itt.

Fotó: Pályi Zsófia

Innen indulunk északi irányba a János-hegyi Erzsébet kilátóhoz. A hegygerincen haladva elsétálunk az Anna-rét mellett, végig a kék körjelzést követve elérjük a Libegő felső végállomását. Egy meredekebb emelkedő leküzdése után érjük el az 527 méter magasan álló Erzsébet-kilátót. A Normafától két és fél kilométert tettünk meg, ez a táv átlagosan egy óra alatt kényelmesen teljesíthető. Visszafelé a körjárat másik szakaszán térhetünk vissza a Normafához, de választhatunk más célpontot is. A kilátótól a piros színű jelzést követve másfél kilométer gyaloglást követően érjük el a Szépjuhászné nyerget. Innen már busszal térhetünk vissza a városba, de ha még mehetnékünk van, tovább is gyalogolhatunk a sárga jelzést követve a Hárs-hegyi kilátóhoz. A táv csak egy kilométer, viszont erősen emelkedik az út. A kilátótól a jelzést követve újabb két kilométer megtétele után a hűvösvölgyi busz és villamos végállomáshoz érünk.

Forrás: MTI

Továbbra sem távolodunk el nagyon a fővárostól, hiszen következő célállomásunk a Szentendre környékén található Kőhegyi Menedékház. Az egész évben nyitva tartó házban büfé üzemel, a hozott ételt is el tudjuk készíteni és fogyasztani de akár szállásként is szolgálhat az ide érkezőknek. A patinás, 1933-ban épült (és később kibővített) épület gyönyörű, rendezett környezetben áll, szép kilátással a környező hegyekre.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A menedékházat több irányból, jelzett turista útvonalakon közelíthetjük meg. Általában Szentendréről, vagy Pomázról indulnak a túrázók. Szentendréről a HÉV állomástól induló sárga jelzést kell követnünk és hat kilométeres közepes erősségű túra vár ránk, melynek végén elérjük a menedékházat.

Pomázról indulva, ugyan csak a HÉV állomástól indul a zöld jelzés. Az út körülbelül egy kilométerrel rövidebb, viszont itt vannak meredekebb, nehezebb szakaszok is. Útközben érintjük a János-forrást és a Petőfi-emlékművet, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik Pomázra, Szentendrére és a Dunára.

Végezetül a Börzsönybe látogatunk, ahol a Nagy-Hideg-hegyen lévő turistaház a kinézett célpontunk. A Nagy-Hideg-hegy tetejére épített turistaház az ország egyik legmagasabb pontján működő kőből készült menedékhelye. Télen-nyáron várja a megpihenni vágyó túrázókat, illetve a téli időszakban, a téli sportokat kedvelőket is. Mivel a Nagy-Hideg-hegy az Ipoly Nemzeti Park területén található gépkocsival nem közelíthetjük meg a turistaházat, de ugye nem is ez a cél.

Forrás: [origo]

Kocsinkat két kiépített parkolóban is hagyhatjuk, attól függően milyen hosszú túrára vállalkozunk. Ha a hosszabbra (12 km), akkor a királyréti parkolót válasszuk. Innen makadámút vezet egészen a turistaházig, eltévednünk lehetetlen. Útközben érintjük a Cseresznyefa parkolót, ha itt parkolunk, négy kilométerrel lerövidítjük a túrát. A séta kellemes, nem igazán nehéz, a forgalom gyér, viszont az út hosszúságával mindenképp kalkuláljunk, hiszen nem elég csak felérni, célszerű még világosban visszaérni kocsinkhoz.

A királyréti parkolóból indul egy rövidebb 7-8 kilométeres útvonal is, az ún. grófi út. Ez volt az első járt útvonal a hegytetőre. A grófi úton haladva a Magas Taxon lévő turistaházat is érintjük, ahol sajnos ilyenkor zárva van a kalandpark. A grófi utat a Cseresznyefa parkolóból is elérhetjük, egy rövid kitérőt téve.