Felszerelik a vulkán-radarokat az easyJet gépeire

Vágólapra másolva!
Az izlandi Eyjafjöll gleccservulkán hamufelhője miatt elrendelt légtérzárlat, illetve az annak nyomán a légiközlekedésben keletkezett óriási veszteség megelőzésére az easyJet diszukont légitársaság repülőgépeire megkezdték a hamutartalmú felhőket is érzékelő AVOID radarok felszerelését.
Vágólapra másolva!

Az AVOID-ot (Airborne Vulcanic Object Identifier Detector - vulkáni anyagokat azonosító fedélzeti jelzőműszer) a norvégiai NILU repülési kutató intézetben Fred Prata irányításával dolgoztá ki. A berendezés lényege, hogy az infravörös rezgéstartományban működve a vulkáni hamu porszerű szemcséiről is visszaverődnek a radarhullámok. Az 1500-15 000 méteres magasság között lebegő vulkáni anyagok jellegét, irányát és helyzetét ennek alapján - a már használatos időjárás- és akadályjelző TECAS radarokéhoz hasonlóan - egy monitoron 100 kilométeres távolságig különböző színekkel tüntetik fel.

Egyelőre tucatnyi gép kap ilyen extra műszert. A légtérzárlat miatt a társaság 28 087 utasát nem tudta időben elszállítani, ami 215 000 fontos veszteséget okozott neki.

A repülőgépek testét, hajtóműveit, ablakait veszélyes mértékben csak az érdes és még forró vulkáni anyagok rongálhatják meg, illetve hevíthetik fel. A vulkáni felhőkből kikerülő, lehűlő gépek hajtóműveit eddig minden esetben újra tudták indítani. Ám a még messzire sodródott, ritkuló és lehűlő hamupor is okozhat hajtómű-leállást, mert a turbinalapátok a súrlódásától kissé felmelegednek, amit a védőberendezések tűzveszélyként értékelnek, és leállítják a gázturbinát. Az AVOID-dal még az ilyenek esetek is kikerülhetők.