A rekorder úriember a United Airlinesnál dolgozott, és a Denverből a Hawaii-szigeteki Kauaiba tartó járatán dolgozott utoljára, így abban az államban fejezhette be karrierjét, ahol 1949-ben minden elkezdődött. "Azt sem tudtuk, hogy mit csinál egy légiutas-kísérő, azzal viszont tisztában voltunk, hogy eljuthatunk az USA szárazföldi részére, ami óriási dolog volt abban az időben" - emlékszik vissza a kezdetekre Ron Akana. Még egyetemistaként egy újságban talált rá barátaival arra a bizonyos hirdetésre, amely "izgalmas lehetőségnek tűnt, de sokkal több lett belőle". Nem sokáig habozott, bár elmondása szerint amikor meglátta, hogy rajta kívül még négyszázan jelentkeztek, nem gondolta volna, hogy meg fogja kapni az állást. Külön érdekesség, hogy ő lett a United Airlines első férfi légiutas-kísérőinek egyike. "Imádtunk a lányokkal dolgozni" - vallotta be Akana az AP hírügynökség kérdésére.
A New York Times videója Ron Akanáról
Csak a koreai háború tudta két évig távol tartani a munkájától, mivel 1951-ben besorozták. Már akkor is a fedélzeten szolgált, amikor a dohányzás nem volt tiltott, és az utasok még kiöltöztek egy repüléshez, nem pedig levetkőztek, mint manapság. Aztán idővel megváltoztak a dolgok. Az ételkiszolgálás egyre jobb lett, elterjedt a mozizás, mint új elfoglaltság repülés közben, viszont egyszer csak nem lehetett többet rágyújtani. 2001. szeptember 11-e után pedig jöttek a szigorú biztonsági intézkedések.
A Guiness-rekordokat elbíráló bizottság néhány hónapja vette fel vele a kapcsolatot, majd el is küldték az idős úrnak azt az emléktáblát, amivel elismerték: Ron Akana minden idők leghosszabb időn át szolgáló légiutas-kísérője. Októberben fog megjelenni a neve a rekordok könyvében.
Tényleg a levegőben töltötte élete nagy részét, 63 év alatt közel 322 millió kilométernyi utat tett meg repülőgép fedélzetén. Hogy ez nem akármilyen teljesítmény, jól mutatja, hogy ezzel a kilométerszámmal mintegy nyolcezerszer lehetne megkerülni a Földet az Egyenlítő mentén. Legemlékezetesebb pillanatai között tartja számon, hogy találkozhatott az 1953-as Most és mindörökké című film szereplőivel, köztük Frank Sinatrával és Deborah Kerr-rel. De felejthetetlen momentumnak tartja azt is, amikor a légcsavaros gépeket felváltották a jetek, és a repülési idő az addiginak a felére csökkent.
Az amerikai úr egyébként az után döntött a nyugdíjba vonulás mellett, hogy felajánlottak neki egy lelépési díjat, bár elismerte, izgalmas lett volna kivárni az új superjet, a Boeing 787 érkezését. Első nyugdíjasnapjait ugyanakkor nem pihenéssel - de még csak nem is repüléssel -, hanem köszönőlevelek írásával töltötte, mert sokan árasztották el jókívánságokkal. A honolului születésű Akana egyébként 2002 óta már nem Hawaiin, hanem Boulder városában él, mivel így közel lehet az unokáihoz. Akana anyagilag is jól járt a munkájával, tíz évvel ezelőtt még ő volt a legjobban kereső légiutas-kísérő a United Airlinesnál - 106 ezer dolláros éves fizetéssel.
A hírek szerint azért a jövőben sem szeretne elszakadni a repüléstől: csak ezentúl nem az utasokra, hanem a feleségére fog koncentrálni, aki immáron vele tart majd a levegőben is. "Imádok utazni, és még sok látnivaló maradt" - mondta Akana.
Kiből lehet légiutas-kísérő? Bár a légiutas-kísérői pozíció betöltésének feltételei és követelményei légitársaságonként változhatnak, általában mindenhol elvárás a megfelelő testmagasság, a kiváló kapcsolatteremtő készség és a rugalmas életvitel. Az alsó korhatárt 19-21 év körül szokták meghúzni, felső korhatárt viszont ritkán tüntetnek fel előírásként. Az eddig Ron Akanát is foglalkoztató United Airlinesnál sincs ez másképp, náluk 21 éves kor felett bárki jelentkezhet légiutas-kísérőnek, amennyiben megfelel annak a számos előírásnak, ami a honlapjukon fel van tüntetve. Az ideális jelöltnek a Unitednél többek közt rendelkeznie kell alapvető matektudással, nem lehet alacsonyabb 1,52 méternél, ki kell tudnia nyitni a vészkijáratot, és tartózkodnia kell a túlzott alkoholfogyasztástól. Emellett fontos a nyelvtudás, a stressztűrő képesség és az ügyfélorientált hozzáállás is. |