A kiskereskedelemben is hódít a polcrakész csomagolás

polcrakész, polcképes, árukész, shelf ready packaging
Germany: Leibniz PICK UP-biscuits from Bahlsen
Vágólapra másolva!
Néhány év alatt teljesen átalakulnak az áruházak polcsorai: a hagyományos csomagolások visszaszorulnak, és megkezdik térhódításukat az ún. polcrakész megoldások. Az egyik legnépszerűbb az ún. Twin-Box csomagolás, amelynél a szállítói csomagolás egyetlen pillanat alatt fogyasztói csomagolássá alakítható. A kiskereskedelmi vállalatoknál is kulcsfontosságú az innovatív csomagolások alkalmazása. 
Vágólapra másolva!
A polcrakész csomagolásnak számos előnye van Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Kalker

Terjed az árukész csomagolás

Akár harmadával is csökkenti az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igényt a kiskereskedelmi üzletekben az ún. polcrakész, vagy más néven árukész (shelf ready packaging, röviden SRP) csomagolások alkalmazása. A Federation of Corrugated Board Manufacturers (FEFCO) szakértőinek becslése szerint jelenleg a

diszkontláncoknál kapható termékek mintegy 90 százalékát kínálják SRP csomagolásban,

míg a kiskereskedelem más szektoraiban a polcrakész csomagolások részaránya 40 százalék körül mozog.

A vásárlók is jobban járnak

Az innovatív csomagolások nyújtotta versenyelőnynek is köszönhető, hogy a diszkontláncok piaci részesedése folyamatosan nő.

A boltoknak költségszempontból elsődleges fontosságú, hogy az árut a lehető legkevesebb eladó, a leggyorsabban, és a vásárlókat a legkevésbé zavarva legyen képes a polcokra kihelyezni.

A polcrakész csomagolás főleg az élelmiszereknél terjed Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Kalker

Praktikus és esztétikus legyen

A kereskedelmi láncok részéről egyszerre elvárás, hogy a csomagolás legyen praktikus, erős és esztétikus, hiszen

a csomagolás nem csak védi az árut, hanem jó felületet kínál az értékesítés támogatására is.

Több felmérés is megerősítette, hogy fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a bevásárlások során.

Szállítói csomagolásból fogyasztói csomagolás

Az SRP csomagolásokon belül főleg az ún. Twin-Box csomagolások egyre keresettebbek. A

Twin-Box egy két részből álló ikerdoboz, amelynek felső része egy alul nyitott, erős, de egyszerű doboz;

míg az alsó rész a kínáló csomagolás, amely egy kevésbé erős, de igényes nyomdatechnikai megoldásokat hordozó doboz. A megoldás lényege, hogy az áruházakban egyetlen mozdulattal eltávolítható a dobozok felső része. Így a szállítói csomagolás egyetlen pillanat alatt fogyasztói csomagolássá alakítható. „A polcrakész csomagolások az élelmiszeriparban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, ahol különösen fontos, hogy egyszerre legyen látható a termék, és tegye azt minél vonzóbbá a csomagolás” – mondta Sigray Mária.