A húsvéthatás rángatta a kereskedelmet

akció árcédula bevásárlókosár ÉLELMISZER étolaj felirat FOTÓ ÁLTALÁNOS hipermarket TÁRGY Budapest, 2012. február 13.
Egy vásárló megy a Tesco hipermarketben, Budapesten, az Arena Plazában.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Budapest, 2012. február 13. Egy vásárló megy a Tesco hipermarketben, Budapesten, az Arena Plazában. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
A kiskereskedelmi forgalom áprilisban 4,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, naptárhatástól megtisztítva a növekedés volumene 6,4 százalék volt - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.
Vágólapra másolva!

A nyers és a naptárhatástól megtisztított adat különbségét

a "húsvéthatás" magyarázza, az hogy idén márciusban, tavaly viszont áprilisban volt az ünnep.


Az élelmiszer- és élelmiszerjellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,9, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 10,3, az üzemanyag-kiskereskedelemben 3,5 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

A boltzár eltörlése még nem érezteti hatását Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd


2016 első négy hónapjában a forgalom - szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint - 4,9 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. A nyers adat alig eltérő, 4,7 százalékos négyhavi növekedést mutat. A második becslés alapján felülvizsgált részletes adatokat június 24-én közli a KSH.

Tartós lehet a növekedés

Az év során tartósan magas maradhat kiskereskedelmi forgalom növekedése a reálbérek jelentős növekedése és a foglalkoztatás emelkedése miatt, így éves átlagban 4,5 százalékos növekedésre számítunk a tavalyi 5,8 százalékos növekedés után – közölte Suppan Gergely a Takarékban elemzője.

Idén az 5-5,5 százalékkal emelkedő bérek mellett a szja-csökkentés is támogatja a fogyasztás növekedését, mivel a nettó bérek 6,5-7 százalékkal, a nettó reálbérek a 1 százalék alatti infláció mellett 5,7-6,2 százalék körül emelkedhetnek.