Az európai cégeknek elegük van és inkább hazajönnek

befektetés megegyezés üzlet kezet ráz siker
Vágólapra másolva!
Ahogy a protekcionizmus az egyik legfontosabb tényezővé lépett elő a cégvezetők számára, az HSBC jelentése szerint a vállalatoknak egyre nehezebb megküzdeniük a világszerte érzékelhető kereskedelmi korlátokkal. Noha a többség általánosan optimista, az európai cégek egy tekintélyes része inkább a hazai régióban keres magának üzleti partnereket.
Vágólapra másolva!

A vállalatvezetők 61 százaléka véli úgy, hogy a kormányzatok az elmúlt időszakban sokkal erőteljesebben kezdték védeni a gazdaságaikat a nemzetközi porondon – derül ki az HSBC 6000 céget bevonó kutatásából.

Ez az álláspont a közel-keleti és észak-afrikai társaságok körében a legerősebb, 70 százalékkal. Az ázsiai cégek körében az eredmény 68 százalékos, míg az USA vállalatainál 61 százalékos lett. Az európai társaságoknak viszont csupán 50 százaléka érzékelt megugrást a protekcionista tendenciákban – írja a CNBC.

Védelmi stratégiák

A most megjelent kutatás ezzel együtt rávilágít, a cégek többsége inkább a saját régiójában keres partnereket a kereskedelmi lehetőségek javítása érdekében.

Különösen erős ez a trend Európában és Ázsiában, ahol a megkérdezettek majdnem háromnegyede szavaz inkább a saját térségére, ha kereskedelmi kapcsolatokról van szó.

A cégek igyekeznek bebiztosítani az állóképességüket, ahogy kezd egyre nehézkesebbé válni a globális kereskedelmi környezet – mondta Noel Quinn, az HSBC globális kereskedelmi banki szakértője. Sokan például az elektronikus marketingben és az elektronikus beszállítói láncokban látnak módot arra, hogy ellensúlyozzák a protekcionista intézkedéseket.

Alkalmazkodnak a vállalatok az új globális kereskedelmi környezethez Forrás: AFP/Christian Charisius

Ezzel párhuzamosan a megkérdezett cégek 28 százaléka mondta, hogy más vállalatokkal közös üzletek segítségével igyekeznek átlépni a kereskedelmi korlátokon. Számos olyan társaság van azonban, amely egyszerűen csak elfogadja a politikai intézkedésekkel járó magasabb költségeket, és megpróbál együtt élni az új helyzettel – tette hozzá Quinn.

Nehézségek és optimizmus

Mindazonáltal az HSBC jelentéséből az is kiderül, hogy a vállalatok jelentős része a protekcionista tendenciák ellenére is optimista. A megkérdezett cégek több mint kétharmada ugyanis úgy nyilatkozott,

magabiztosan tekint a globális kereskedelmi kilátásokra.

A jó hangulat legfőbb okai között olyanok találhatók, mint a fogyasztói és üzleti kereslet bővülése, a kedvező gazdasági kondíciók, valamint a technológia fejlődése, ami nemcsak a növekedést serkenti, de a költségeket is csökkenti.

A US Dollar Index alakulása 2017 eleje óta Forrás: investing.com

Egy másik fontos tényező, amely javítja a kilátásokat a nemzetközi kereskedelemben, a dollár relatív gyengesége. Az amerikai dollár egyébként kereskedelmileg súlyozott értéken 8 százalékot gyengült a tavalyi első negyedév óta. Az HSBC is kiemelte a dollár hatását, és hangsúlyozta, az elmúlt 30 év tapasztalatai alapján a globális kereskedelem akkor gyengélkedett, amikor a zöldhasú erős volt.

Érdekesség, hogy a felmérés szerint

a vállalatok elsősorban a saját régióikból érkező hatásokat tartják fontosnak az üzleteik számára.

Az ázsiai válaszadók például közel 60 százaléka nyilatkozta, hogy az olyan projektek, mint az ASEAN 2025 vagy a kínai Egy övezet, egy út program támogatóan hathat az eredményeikre a következő két évben. Ezzel szemben az európai és észak-amerikai cégek jelentős része nem gondolja, hogy ezek különösebb hatást gyakorolnának rájuk.

Az USA politikáját tekintve, a világszerte megkérdezett társaságok majdnem 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy Washington politikájának várhatóan elenyésző hatása lesz rájuk a következő két év során.