Az online eladások mentik meg az autóipari cégeket?

autó eladás vásárlás kocsi
(FILES) This file photo taken on October 24, 2016 shows Chevrolet Cruze cars offered for sale in Lyons, Illinois. President-elect Donald Trump on January 3, 2016 slammed what he said was the tax-free import of a Mexican-made Chevy car model, coming the same day he picked a Reagan-era protectionist as his trade envoy. Taking to his preferred communication platform, Twitter, Trump declared that "General Motors is sending Mexican made model of Chevy Cruze to US car dealers-tax free across border. Make in USA or pay big border tax!" / AFP PHOTO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / SCOTT OLSON
Vágólapra másolva!
Noha az autóvásárlók többsége egyelőre még ragaszkodik ahhoz, hogy élőben is lássa a járművet, mielőtt megveszi, a koronavírus-járvány időszaka rámutatott, hogy a gyártók és az eladók számára is egyre nagyobb lehetőséget jelentenek az online értékesítési csatornák.
Vágólapra másolva!

Az idei év második negyedévében harmadával estek vissza a legnagyobb amerikai autógyártók újautó-eladásai a megelőző év azonos időszakához képest. Az úgynevezett Detroiti Hármak közül a General Motors 34 százalékos, a Fiat Chrysler 39 százalékos, míg a Ford 33 százalékos csökkenést könyvelhetett el.

A koronavírus-járvány hatásai miatt az idei április különösen rossz hónap volt a vállalatok számára, de májusban és júniusban aztán elkezdtek visszatérni a vásárlók a piacra

– írja a 24/7 Wall St. Ekkor viszont már sokkal inkább az jelentett problémát, hogy maguk a gyártók nem rendelkeztek elég készlettel, vagyis csak limitáltan tudták kielégíteni a keresletet.

Az autógyártóknak is alkalmazkodniuk kell az online környezethez Forrás: AFP/2014 Getty Images/Bill Pugliano

Mindazonáltal a járvány közben arra kényszerítette a gyártókat és az értékesítőket, hogy új megoldásokat keressenek annak érdekében, hogy elérjék a fogyasztókat. Az internet egyértelmű lehetőséget biztosított, nem is meglepő tehát, hogy az eladók felpörgették az online tevékenységeiket.

Ez azonban a gépjárművek esetében nem könnyű, mivel úgy tűnik, az amerikaiak még mindig vonakodnak látatlanul autót venni. A Deloitte kutatása pedig arra jutott, hogy a fogyasztóknak mindössze az egynegyede nyitott arra, hogy teljesen online folyamat keretében vegyen autót.

Ezt támasztja alá, hogy a J.D. Power csütörtökön közzétett jelentése szerint a járvány hatására a potenciális autóvásárlók kétharmada újragondolta a vételt, és 40 százalékuk inkább elhalasztotta a döntést. A vállalat szakértője, Jon Sundberg jelezte, napjainkban egyre fontosabb, hogy a kínálati oldal szereplői sokkal aktívabbak legyenek az online térben, így kihasználva a változásokat.

Mindeközben a Deloitte úgy számolt, hogy a globális autóeladások idén (éves alapon) 18,5 millió darabbal 70 millió darabra csökkenhetnek. A csökkenés ilyen mértéke megfelelne az USA, az Egyesült Királyság, valamint Japán idei évre várt teljes autóeladásának. A Deloitte-nál hozzátették, a teljes talpra álláshoz várhatóan évekre lesz szükség. Kiemelték azonban, nagyon fontos, hogy a gyártók és a kereskedők kihasználják a digitális megoldásokban rejlő lehetőségeket, csökkentve ezzel az adminisztratív procedúra hosszát is.

Új, digitális korszak küszöbén állhat az autópiac Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

A J.D. Power emellett azt is felmérte, a vásárlók mennyire elégedettek az egyes autógyártók weboldalaival. A felmérésben a maximális 1000 pontból 850 pontot ért el a Mercedes-Benz, fölkerülve ezzel a lista élére. A luxus szegmensben egyébként az átlagpont 835 volt, míg a tömeggyártási szegmensben 825.

Noha érezhető, hogy az autóvásárlók egyelőre még nem barátkoztak meg a teljesen online vétellel, vannak arra utaló jelek, hogy a digitális megoldások komoly lehetőségeket rejtenek magukban.

A Carvana nevű online autóértékesítő cég vezetője például a Yahoo-nak úgy nyilatkozott, májusban 20-30 százalékkal nőttek az eladásaik.

Mindeközben a The Wall Street Journal arról számolt be, hogy egy Michiganben működő hagyományos autóértékesítő cég közel 20 százalékkal tudta növelni az eladásait az elmúlt időszakban, miután hatékonyabbá tette a digitális platformját.