Hatalmas drágulás jöhet a Vörös-tengeren zajló támadások miatt

Houthis, huti, húti, lázadók, lázadó, támadás, hajó, elfoglalás
RED SEA - NOVEMBER 20: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'HOUTHIS MEDIA CENTER / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A screen grab captured from a video shows that cargo ship 'Galaxy Leader', co-owned by an Israeli company, being hijacked by Iran-backed Houthis from Yemen in the Red Sea on November 20, 2023. Houthis Media Center / Handout / Anadolu (Photo by Houthis Media Center / Handout / ANADOLU / Anadolu via AFP)
Vágólapra másolva!
Igen nehéz helyzetbe kerül a globális kereskedelem egésze, ha a jemeni lázadók támadásai miatt a Vörös-tenger, és a Szuezi-csatorna elkerülésére kényszerül, ugyanis Afrika megkerülése hajónként egymillió dollárt emészt fel. Hogy ezt ki fizeti, azt egyelőre nem lehet tudni – könnyen lehet azonban, hogy a brutális költségnövekedés az importtermékek azonnali drágulását vonja maga után.
Vágólapra másolva!

Egyelőre bizonytalan, hogy meddig nem lehet használni a vörös-tengeri útvonalat. Az iparágban most hetekről beszélnek. A Hapag-Lloyd már döntött is, sorozatos támadások után elkerülik az érintett vizeket – mondta a Bloombergnek Rolf Habben Jansen, a társaság vezérigazgatója.

Noha az Egyesült Államok egy munkacsoportot állítana fel annak érdekében, hogy megakadályozza a kereskedelmi hajók megtámadását, egyelőre nem ért el sikereket, ugyanis a húszi lázadók változatlanul rajtaütésekkel fejezik ki a Hamász iránti támogatásukat. A régióban attól tartanak, hogy a túl erőteljes válasz csak fokozza az erőszakot.

A szállítmányozók tehát Afrika megkerülése mellett döntenek.

Ez amellett, hogy minden egyes hajó költségét egymillió dollárral emeli meg, az utat hét-tíz nappal is meghosszabbítja.

A piaci reakció sem maradt el, az olajár hosszú lejtmenet után elindult felfelé. Egy hordó északi-tengeri Brentért 79 dollár fölött kellett fizetni szerda délelőtt.

A Vörös-tengeren már hetek óta folyamatosak a kereskedelmi hajók elleni támadások Forrás: Anadolu via AFP/2023 Anadolu/Houthis Media Center / Handout

Nehéz megmondani, hogy a támadások meddig tarthatnak, de rosszabb és tartósabb hajózási vészhelyzettel kell számolni, mint a Szuezi-csatorna 2021-es leállásakor, amikor is egy kereskedelmi hajó keresztbe fordult a vízi úton. Ami biztos, hogy most az összes hajó, az olajtankerek, az autókat szállítók és a gabonaszállítók is egyaránt kénytelenek körbehajózni Afrikát, ami kockázatot jelent a globális gazdaságra, miután a költségek növekedése fűti az inflációt is - írja a Világgazdaság.

Afrika megkerülése mellett nem igazán van más választás az iparágnak, ugyanis a viszonylagos védelmet nyújtó konvojkíséretek megszervezése sem egyszerű, viszont költséges.

A kereskedelem szereplői mindenesetre csak akkor térnek vissza a megszokott útvonalra, ha megbizonyosodtak róla, hogy az valóban biztonságos, de most nehéz megmondani, hogy ez mikorra valósul meg.

További részleteket ide kattintva olvashat a témában.