Sirályi felség - GAZ-14 Csajka

2007.08.17. 9:51

Forrás: Veterán Autó és Motor

Aligha a légellenállás csökkentése indokolta az ablaktörlők elrejtését. Érdekes a jobb külső tükör elhelyezése, és az is, hogy jól hátralátni benne

Pataki Antal édesapja zöldségesként dolgozott, az évek, évtizedek alatt vagy 8-10 Volgát használt, így Antal számára is egyértelmű volt, hogy miután Volgán megtanult vezetni, Volgát vesz és Volgával autózik. 1998-ban úgy éreztem, elmúlt a Volga-korszak - emlékszik vissza. Néhány évvel később, az új Volga gyártásáról szóló hírek hallatán aztán tisztázódott, nem elmúlt, csak szünetelt a rajongás. Magyarországi forgalmazás híján Németországban rendelt egy 3111-est, amelyet végül nem gyártottak le, a 450 darabos tesztszéria után nem indult be a sorozatgyártás. A németországi cég tulajdonosán keresztül ismert meg Antal egy GAZ-fanatikust, hátha ő tud egy jó állapotú, használt 3111-est. Nem tudott, GAZ-14-esére viszont szemet vetett Antal, aki régóta szeretett volna Csajkát. Álma teljesült: 2006. július 29-én lépte át vele az osztrák-magyar határt.

Forrás: Veterán Autó és Motor


Akár nyújtott lábbal is utazhat a gyapjúfotelekben ülő két utas

Az eladó útravalóul egy legendás történettel is megörvendeztette a tatabányai vevőt: az 1990-es évek elején a GAZ-gyár összegyűjtötte az 1114 darabos GAZ-14-es széria kitűnő állapotban megmaradt 30-40 példányát, konzerválták, és csak az ezredforduló után értékesítették őket - így jutott hozzá első német gazdája a végül hazánkba kerülő példányhoz. A hangzatos történetben valószínűleg kevesebb az igazság, mint tablettás borban a szőlő, de tény, hogy húszéves létére igen jó kondíciónak örvend a szovjet limuzin. - Annyira azért nem, mint hittem - meséli Antal, aki csak itthon vette észre, hogy szivárognak a hűtőcsövek, benzintömlők, instabil a kormányzás, elállítódott a karburátor, össze-vissza világítanak a fényszórók, nem mozognak az elektromos ablakok. A kisegítő elektromos ventilátor sem működött, ezért az előd egy pótkapcsolót épített a kormányoszlop alá, ahelyett, hogy kicserélte volna a korrodált érzékelőket. Ifjabb Talabér László gyártotta le a félig elszakadtat felváltó új harditárcsát, két helyi autórajongó javította meg a rossz légkondicionálót - így viszont gyakorlatilag hibátlan a GAZ-14-es.

Nincs róla okmány, de a németországi forgalomba helyezéshez szükséges vámpapírról kiderült, hogy Gorbacsov flottájából származik az alulról gránát ellen védő lemezzel erősített autó. A szovjeteknél nyilván nem volt ezzel nehézség, és Németországban is használható a Csajka, nálunk viszont csak P-s rendszámmal vehetett részt a közúti közlekedésben. Pataki Antal hosszasan levelezett a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, most már Magyarországon is hivatalosan forgalomba helyezhető az autó.