Így lesz az autóroncsból milliós dizájnbútor

2014.05.18. 18:32

Cadillac-kanapé, Mercedes-duplaágy, hippibusz-bárpult, nyolchengeres bortartó - a dizájnhotelek és éttermek után a lakásokban is megjelennek az autóalkatrészből készített bútorok. Sokáig néhány szaki maga fúrt-faragott a garázs mélyén, de Amerika után Európában is iparággá fejlődik a retrómánia, az árak pedig az egekben járnak. Mifelénk még bárki kifoghat egy-egy klasszikust a bontóban.

Morris-ágy, motorasztal, szerszámosfal és dísztárcsa-gyűjtemény: a V8-Hotel szobája tömény autómánia. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: V8 Hotel

Kiszuperált buszból vagy villamosból víkendházat építeni nem volt ritka a szocializmusban, és az is gyakran előfordult, hogy Wartburg ülésekből készült kispad a verandára. Ezek szükségmegoldások voltak, ellentétben az autóból készített bútorok viszonylag új keletű divatjával, ahol nem a spórolás, hanem kizárólag a különleges dizájn a cél. Aligha árulunk el meglepetést azzal, hogy ez a hóbort is ez Egyesült Államokból indult, de lehetetlen megmondani, melyik farm vagy családi ház kocsibeállóján sikoltott fel először a flex, hogy a vén Buick új funkciót kapjon. Annyi azonban biztos, hogy az autóelemekkel telezsúfolt gyorséttermek dekorációja adott ihletet a lakberendezőknek is.

Tom Conchi lehet az első, aki megél a bontóból összemazsolázott roncsok újrahasznosításából, miután egy üzletember felfedezte autóbútorokkal telezsúfolt nappaliját, és rábeszélte egy közös vállalkozás beindítására. Úgy kezdődött, hogy Conchi meglátott san francisco-i otthonától nem messze egy szétrozsdásodott ’59-es Cadillac Coupé de Ville-t, és azon morfondírozott, hogy lehetne megmenteni az utókornak. Feleségétől érkezett a praktikus ötlet, hogy készítsen belőle kanapét, ahonnan lehet tévézni, és Conchi szabadidejében fél év alatt meg is építette azt. Majd szerzett egy rommá tört Porsche 911-est a Laguna Seca versenypályáról, és meglett a TV-állvány is, innentől pedig nem volt megállás, mára az unokája is egy szétfűrészelt Volkswagen Bogár orrában tartja a játékait.

Elvis-rózsaszínben és cápauszonnyal menő a Cadillac kanapé. Ám ezen látszik, hogy nem eredeti, hanem olcsó kópia, műkrómokkal. Conchi rögtön kidobnáForrás: Flickr/brunurb

Amerikában első számú sláger az autókanapé, és rendszerint a farrészben, a csomagtartó helyén lehet ücsörögni. Néha olyan különlegességek is előfordulnak, mint az AC Cobra rekamé, de egyértelműen az ötvenes évek óriáscirkálói a legkedveltebbek, gigantikus cápauszonyokban végződő sárvédőkkel, krómtól roskadozva. Sok cégnél manufakturális körülmények között, folyamatosan zajlanak az átépítések, általában Chevolet Bel Air-ekből, de mivel egyre nehezebb ilyeneket romos állapotban felhajtani, sokszor üvegszálból vagy lemezből, sablon alapján másolják őket. Mivel ezek a holmik hitványabb minőségűek és nincsen történetük, a vevők inkább igazi donorból készült bútort akarnak, úgyhogy jaj Kuba özönvíz előtti járműparkjának, ha egyszer a helyieknek lesz pénze lecserélni.

Ahogy az elefántok állományát agyarukért megtizedelték az orvvadászok, úgy bizonyos autótípusokat is kihalásra ítélhetnek a bútorosok csonkolásai. Ők persze azzal védekeznek, hogy a bontókban és az utak szélén keresnek olyan roncsokat, amiket senki sem akar megmenteni. Ez néha vitatják a restaurátorok, de azt elismerik, hogy sok munka van egy-egy bútordarabban is, hiszen a flexelés és a tartók legyártása után a karosszériarész minden hibáját ki kell javítani, olyan apróságokra is ügyelve, hogy világítsanak a lámpák. Rendszerint az ügyfél megrendelése alapján készül a fényezés és a kárpitozás, a kész autókanapé általában 180 cm széles, 90 kilót nyom, és két főnek kényelmes.

Két ütem a nappaliban: nálunk egy Trabant 601 fara alakult át kanapévá, Németországban viszont több példány készült már, orr-részből isForrás: Automöbel Design

Díványt sok bútoros vagy akár hot-rod építő cég kínálatából lehet rendelni (Jake Chop Shop, New Retro Cars), a Sweet Sofanál például 3250 dollár az indulóár, ami 724 ezer forintnak felel meg, de néhány extrával pillanatok alatt másfélszer ekkorára feltornászható. Népszerű, de bizarr szokásként sokan a kanapévá alakított autó másik feléből asztalt készíttetnek, ez a munka átszámítva egymillió forinttól indul, de bárpulttá alakítást is lehet rendelni (1,2 milló forint plusz hűtőszekrény), sőt, hasonló összegből kijön az árubemutató pult vagy recepcióasztal is. Aki kevesebb hellyel és pénzzel gazdálkodik, választhat sima faldíszt már százezer forintnyi dollárért, ami lehet akár egy rendőrautó ajtaja, vagy harminc centis szelet egy régi Ford pickup bumfordi orrából.

Ez nem kevés ahhoz képest, mint ha egy bontóból magunk szerzünk be és újítunk fel valamit, bagatell viszont ahhoz képest, amit Európában elkérnek a kész autóbútorokért, főleg a műfaj fellegvárában, Németországban. Klasszikus koreográfia szerint először mindenki saját magának barkácsol valamit, ami, ha tényleg ügyes, megtetszik néhány ismerősnek, majd az elképzeléseik alapján nekik is legyárt pár holmit. Ilyenkor szóbeszéd alapján és az interneten is híre megy a különlegességeknek, és jó esetben beindul egy üzleti vállalkozás, amit idővel minden veterán kiállításon látogatók zsongnak körül. A német munka azonban sosem olcsó, itt egy kanapé már 4500 euróba, közel 1,4 millió forintba kerül.

Sokan építenek motorból dohányzóasztalt, ez egy léghűtéses VW-bokszerből készült. Mielőtt a lakásba kerülne, nem árt egy alapos tisztítás és festésForrás: Automöbel Welt

Európában természetesen nem csak a Cadillac és a Buick népszerű, amikor itt van a rengeteg régi helyi autómárka. Ha a tehetős ügyfél garázsában Porsche, Mercedes, BMW vagy Jaguar áll, szeretné ugyanebből elkészíttetni a nappali díszbútorait is, mások viszont a kultikus egykori népautókért vannak oda, mint például a Citroen Kacsa, a Volkswagen Bogár, a régi Mini, és egyre inkább a Trabant. Az a lényeg, hogy karakteres forma legyen, szétvágásnál a karosszéria legérdekesebb részletét igyekeznek hasznosítani. Ahogy Amerikában, itt is a kanapé, a bárpult és a TV-állvány a nyerő, de készül megskalpolt autóból billiárdasztal vagy (akár házilag) vezetőülésből irodaszék is.

Nem csak a karosszériaelemeket, de a kerekeket és a motorblokkokat is szokták hasznosítani, ezeket rendszerint üveglappal fedik le. Néha különösen kreatív megoldásokkal lehet találkozni, például állvány helyett a rögzített hajtókarokon és dugattyúkon áll a bútor, vagy a hengerből borosüvegtartót alakítanak ki. Elképesztő kínálat van a bútoroknál kisebb lakberendezési tárgyakból, kapható légszűrőből készített hangulatvilágítás, Porsche-szárnyból faragott kulcstartó vagy Opel szelepfedélből gyártott tárolórekesz, több cég pedig időmérővé alakít át régi kilométerórákat. A német autóbútor-dizájnerek közül Martin Schlund a legismertebb, ő tervezte a műfaj etalonjának számító, Stuttgart melletti (böblingeni) V8-Hotel berendezését is.

Egymillió forintos mulatság az állólámpás Mercedesből készített tévéállvány, és eleinte furcsa lehet így filmet nézni. De nem tucatáru, az biztosForrás: Automöbel Welt

Egyszer nekem is volt szerencsém végigjárni a teljes épületet, amit egy régi repülőtéri épületből alakítottak ki, a legdrágább lakosztálya pedig az egykori irányítótorony, ahonnan remek panoráma nyílik a tóvá átalakított egykori kifutópályára. A V8-Hotel minden egyes szobáját különböző autós tematika szerint rendezték be, és néhány, kissé giccsesre sikeredett részletétől eltekintve például szolgál mindenkinek, aki maga is roncsból szeretne lakberendezést alkotni. Sok elemet a berendezésből egyébként Schlund cégénél külön meg is lehet rendelni, a Mercedes 300 SE duplaágy ára például 6250 euro, átszámítva 1,92 millió forint.

Ahogy a V8-Hotelben, úgy a gyűjtők körében is világszerte népszerűek a régi benzinkútoszlopok, amiket a jogszabályok miatt nem lehet eredeti funkciójukra használni, viszont sokan hűtővé vagy sörcsappá alakítják őket. Egy-egy jó állapotú példány egymillió forintot is megér, viszont töredékáron lehet kapni retró olajoshordókat vagy szerviztáblákat. Néhány barkácsoló fél motorkerékpárokat hasznosít, az elejüket faldísznek és olvasólámpának használva, a hátuljukból pedig bárszéket építve.

Az autószállóban a Bogár elejét és hátulját is hasznosították. Nagy divat a kecses, régi töltőoszlop, felújítva garázsok mellett sokan lakásba is beállítjákForrás: V8 Hotel

Ha kisszériás gyártásról egyelőre nem is, de néhány egyedi bútorkészítési projektről Magyarországon is lehet hallani. Ezek közül egy lepusztult Ikarus autóbusz elejéből összeállított dolgozósarok a kedvencünk, ami példázza: nem a pénzen múlik a jó projekt, hanem a kreativitáson. Az első lépést már megtették a menő kocsmák belsőépítészei, fél Zaporozsec van például kiállítva a szegedi Zápor Jóskában, egy igazán emlékezetes művészi kreáció pedig Bab Bertalan nevéhez fűződik, aki a budapesti Szatyor falára Ady Endrét és Csinszkát festette fel - egy bontott Zsiguli homlokfala mögé.