Ilyenről álmodoztunk pedálos Moszkvics helyett

2015.06.27. 11:20

A vasfüggöny túloldalán benzinmotoros miniautót kaphattak a szerencsés gyerekek a nyolcvanas években. Persze ott is inkább a gazdagok kiváltsága volt, éppen ezért csoda, hogy egy Saab Turbo 006 Convertible Junior Magyarországon kötött ki. 

Eredetiek a 6 colos abroncsok, a felniket homokszórták, a csavarok újak. A karosszériára vigyázni kell a tologatáskor, könnyen reped, törik. 55 kilós a SaabForrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A vasfüggöny túloldalán benzinmotoros miniautót kaphattak a szerencsés gyerekek a nyolcvanas években. Persze ott is inkább a gazdagok kiváltsága volt, éppen ezért csoda, hogy egy Saab Turbo 006 Convertible Junior Magyarországon kötött ki.

Saab szalonokban is árulták

Pedálos kisautóval repeszteni mindig is menő dolog volt, de persze titkon igazi benzinmotoros törpékre fájt a gyerekek foga, ami gyors és berreg, mint az igaziak. Nálunk azok az apukák, akik a pedálos Moszkvicsnál komolyabb játékot akartak a fiuknak, maguk állhattak neki barkácsolni, nyugaton viszont, még ha nem is volt kolbászból volt a kerítés, sokkal jobbak voltak a lehetőségek – készen is lehetett venni minimobilt.

Az acél vázra csavarral illeszkedik a kasztni, rugókat csak az első futómű kapott. Balra látszik a lánchajtás és az egyetlen fékdob, lassításkor közbelép a szabadonfutó. A tank a motor tetején vanForrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A finn Leo Laine családi vállalkozás 1983-ban fogott hozzá az acél vázas, polietilén műanyagból öntött karosszériás kocsik gyártásába. Többféle modellt piacra dobtak, ám egyedül a Saabal sikerült partnerségre lépniük, ennek keretében megkapták nemcsak a névhasználati jogot, de a svéd márka szalonjaiban árulták is a járgányokat.

Így reklámozták a korabeli prospektusokban. Ma már ha önjáró is egy játékautó, akkor is elektromos, nem benzinesForrás: Saab

Összesen 500 kisautót készítettek különféle névvel, a kezdeti 1900 dolláros ár később 4000-re hízott, aztán az ezredfordulón abbahagyták a gyártást. Hangsúlyozzák a prospektusokban, hogy az autó nem játékszer, hiszen a Tecumseh motor 3,5 lóerejével könnyedén vitte 30-35 km/órás tempóval az 55 kilós kasztnit.

Akár 30 km/h felett is hasított

Kovács András, aki egyébként nagy rajongója a veterán autóknak (van egy csodás Renault 16-osa is), romos állapotban jutott hozzá, de nem sokáig búslakodott, hanem felújította. Az anyagában színezett karosszériát műanyagossal kijavíttatta, eredeti színére lefényeztette, s a váz, valamint a futómű sem kerülte el a restaurálást.

A műszerfal és a kormány is olyan, mint a Saab 900-asban, a puha ülések huzata eredeti. Az utastér egy külön műanyag héjForrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A 127 cm3-es, négyütemű motort már az előző tulaj rendbe tette, de még nincs felöltve olajjal, így nem indíthattuk be. Gyújtás ráadása után be kell tolni, a típusról elérhető videókon jól kivehető a hangja: mintha egy fűnyíró repesztene. Gyári katalógusa szerint extraként akár önindítóval is meg lehetett venni a két méter hosszú kisautót, amely akár 30-35 km/h-s sebességgel is tudott repeszteni.

Most készültek a hátsó lámpa matricák, az eredeti kopottak alapján. A fekete „rostély" kivehető, alatta van a motorForrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Nem kérdés, nálunk ez lett volna a lakótelep királya, a Turbo felirat presztízse már csak hab a tortán. Nyolc éven felüli gyerekeknek ajánlották, a kormány mellett természetesen fék- és gázpedállal is felszerelték. A 3,5 lóerős motor egysebességes váltón keresztül lánccal hajtja a hátsó kereket, így az ügyesebb srácok még ki is tudták faroltatni. Ezt még a felnőttek sem tudtán megcsinálni a nagy Saab 900-zal, hiszen fronthajtású volt.

Retro Mobil címlapForrás: Retro Mobil

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK