A 3-as szintű önvezetést megvalósító, de csak autópályán használható Drive Pilot rendszer több mint kétmillió forintba kerül az S-osztályhoz és az EQS-hez.

Mercedes drive pilot önvezetőForrás: Daimler AG

A Mercedes nyilvánosságra hozta a Drive Pilot németországi értékesítésének részleteit. A feltételesen automatizált, 3-as szintű önvezetésre képes rendszer május 17-től rendelhető extraként az S-osztályhoz nettó 5000 euróért (1,9 millió forint), az elektromos EQS-hez pedig nettó 7430 euróért (2,8 millió forint, azért több, mert meg kell venni hozzá a Driver Assistance Plus csomagot is). Ezzel a Mercedes az első olyan autógyártó a világon, amely rendelkezik a feltételes automatizált vezetéshez szükséges nemzetközi tanúsítvánnyal, és kínál is ilyen rendszert a sorozatgyártású járműveihez. Bár korábban is voltak olyan autók, amelyek a hardverüket tekintve alkalmasak lettek volna a 3-as szint elérésére (pl. a 2018-ban debütált Audi A8), de a tesztelési és engedélyeztetési folyamatok ezeknél még nem értek véget.

Mi az a 3-as szintű önvezetés?
A SAE szabvány szerint az automatizált vezetési funkció a megfelelő feltételek teljesülése esetén átveheti a jármű irányítását, azonban emberi sofőr továbbra is szükséges a járműbe. Neki mindig készen kell állnia arra, hogy visszavegye az irányítást a jármű felett, amikor a "robotpilóta" beavatkozásra szólítja fel. Erre 10 másodperce van a Mercedesnél.
Számtalan érzékelő figyeli a környezetet, de az autóra is le van töltve egy HD térkép az adott útszakaszrólForrás: Daimler AG

Mit tud a Drive Pilot?

Nem képes arra, hogy a navigációba betáplált útvonal alapján A-ból B-be elvigye az utasokat, de többet tud minden, ma piacon lévő, 2-es szintű rendszernél. Ugyanis lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy bizonyos körülmények között (sűrű forgalomban vagy dugóban) a rendszernek teljesen átadják a vezetést egyes autópálya-szakaszokon, igaz, csak 60 km/h sebességig. Ekkor a sofőr akár pihenhet vagy dolgozhat is, és nem kell folyamatosan az utat figyelnie. Ez Németországban, ahol az autópálya-torlódások a mindennapi élet részét képezik, különösen hasznos és pihentető funkciónak ígérkezik.

A Drive Pilot aktiválása után a rendszer szabályozza a sebességet és a távolságot, és az autót a sáv közepén tartja. Természetesen az útvonalon előforduló eseményeket és a közlekedési táblákat is elemzi és figyelembe veszi, és a váratlan közlekedési helyzetekre is önállóan reagál, például sávon belüli kitérő manőverekkel vagy fékezéssel. Arra is képes, hogy egy balesethez érkező, megkülönböztető jelzéssel rendelkező beavatkozó járműveknek félrehúzódással utat biztosítson.

Alagútban, esőben, éjszaka és útépítéseknél a Drive Pilot nem tud vezetniForrás: Daimler AG

A robotpilóta a meglévő vezetéstámogató rendszerek érzékelő-technológiájára épít, de további szenzorokat is tartalmaz, amelyek nélkülözhetetlenek a biztonságos működéshez. Ide elsősorban a radar, a lidar (lézeres távolságérzékelő) és a kamerák tartoznak, de az ultrahang és a nedvességérzékelők is értékes adatokat szolgáltatnak.

Redundancia szavatolja a biztonságot

Természetesen a 3-as szintű automatizált vezetés olyan rendszertervezést igényel, amely lehetővé teszi a meghibásodások biztonságos kezelését. Redundáns, másodlagos alrendszert kaptak a fékrendszer, a kormányzás, az áramellátás, valamint az érzékelőtechnológia egyes részei, amelyek a környezet megfigyeléséért és a menetdinamikai számításokért felelnek. De az akkumulátor, a kormánymű szervomotorja, a kerékfordulatszám-érzékelők és az adatok kiszámításához használt különféle algoritmusok is redundáns kialakításúak. Tovább növeli a biztonságot, hogy a szenzortechnológia egyes részei funkcionálisan is átfedésben dolgoznak egymással, mivel különböző fizikai koncepcióikkal (pl. optikai, ultrahangos, rádióhullámos távolságérzékelők) jól kiegészítik egymást.

A kormányon lévő gombbal lehet a robotpilótának átadni az irányítást, majd visszavenni tőle. Egy lámpa jelzi, ha aktív a rendszerForrás: Daimler AG

Egy esetleges meghibásodás esetén a jármű manőverezhető marad, lehetővé téve a Drive Pilot számára, hogy biztonságos átadja az irányítást a vezetőnek. Ha a sofőr a maximálisan kiszabott 10 másodpercen belül nem tesz eleget a kérésnek (például rosszullét miatt), az önvezető rendszer vészleállítást hajt végre úgy, hogy a többi közlekedő számára is biztonságos legyen.

Hajszálpontos pozicionálás

A Drive Pilottal felszerelt Mercedesek pontos helyét egy nagy pontosságú helymeghatározó rendszer adja meg, amely sokkal erősebb, mint egy hagyományos GPS. A lidar, kamera, radar és ultrahang szenzorok által gyűjtött adatokon kívül a robotpilótának egy HD-felbontású digitális térképre is szüksége van, amely háromdimenziós képet ad az útról és a környékről, az út geometriájáról, az útvonal jellemzőiről, a közlekedési táblákról és a különleges eseményekről (pl. balesetek vagy útmunkák).

A vezetőnek készen kell állnia arra, hogy 10 másodpercen belül átvegye és visszavegye az irányítást, ha a Drive Pilot kéri, vagy nyilvánvaló körülmények miattForrás: Daimler AG

Ez a nagy pontosságú térkép többek között abban különbözik a navigációs eszközökhöz készült térképektől, hogy a pontossága centikben, nem pedig méterekben mérhető, valamint részletesen ismeri a csomópontokat is. A térképadatokat háttér adatközpontok tárolják és folyamatosan frissítik. Minden Drive Pilottal szerelt Mercedes a fedélzetén is tárol egy ilyen térképet, amelyet folyamatosan összehasonlít a felhőben tárolttal, és szükség szerint frissíti. Mindez lehetővé teszi a stabil és pontos pozicionálást, függetlenül az olyan tényezőktől, mint az árnyékok vagy a piszkos érzékelők.

Egyelőre csak Németországban használható

Az elektromos hajtású EQS-hez is elérhető a technológiaForrás: Daimler AG

Mérnökök, jogászok, megfelelőségi vezetők, adatvédelmi és etikai szakértők sokasága dolgozott együtt a fejlesztés során, hogy az új technológia a jogszabályoknak megfelelő módon kerüljön forgalomba. A közúti forgalmat szabályozó törvénynek a 3-as szintű önvezető rendszerek számára történő 2017-es megnyitásával Németország lett az első ország, amely jogi alapot teremtett a technológia rendeltetésszerű használatához, de csak 2021 elején lépett életbe az a műszaki engedélyezési előírás, amellyel egy ilyen önvezető rendszer a közútra kiküldhető Európában. Ezzel a lehetőséggel elsőként a Mercedes élt, így a stuttgarti gyártó lett az első autóipari vállalat a világon, amely megfelel az ENSZ 157. számú előírásának, amely a 3-as szintű önvezető rendszerekre vonatkozó szigorú jogi követelményeket részletezi.