A Formentor kiemelt szerepet játszik a Cupránál, hiszen
ez a márka első önálló modellje, amely egyben a legsikeresebb is.
Ez nem egy már meglévő Seat típus átcímkézett, sportos kivitele, hanem önálló típus, amely 2019-ben tanulmányként, majd 2021-ben szériaautóként mutatkozott be. Sikerét jól jelzi, hogy 2023-ban több mint 120 ezer példány talált gazdára belőle világszerte, ami 23 százalékos növekedést jelent a 2022-es évhez képest. Hatéves története során a Cupra kb. 600 ezer autót adott el, és ebből minden második Formentor volt. A kompakt SUV kupé Európában a saját kategóriájában az eladási listák élén szerepel, népszerűségét a jól sikerült, kellően merész formatervnek, a remek vezethetőségnek, a korszerű motoroknak és a tágas kabinnak köszönheti. Három év után jött el az ideje a frissítésnek, amely egyaránt érinti a külsőt és a műszaki tartalmat.
Teljesen új az első lökhárító formája, a korábbinál sokkal nagyobb, és több részre osztott a hűtőrács, amely már a lökhárító nagy részét elfoglalja. A cápaszerű orr-részen a Cupra logó felkerült a lökhárító tetejére, az új fényszórókban háromszög alakzatban világítanak a menetfények és az első ködlámpa, ahogy már láthattuk a Tavascannál is. Minden Cupra teljesen LED-es világítást kap elöl és hátul, felárért természetesen adaptív mátrix rendszer is elérhető.
Megújultak a könnyűfém felnik, összesen nyolcféle, 18 és 19 hüvelykes méretű kerekekből választhatunk. Megjelent egy új matt bronz fényezés, és most már kétféle matt szürke szín is rendelkezésre áll. Hátul minimálisan módosult a lökhárító, a lámpákban itt is megjelentek a háromszög alakú LED fények, amelyek ráadásul már 3D-s alakzatban világítanak. A Cupra logó immár a lámpatest része és szintén világít!
Belül háromnegyedrészt újrahasznosított anyagokból készült szövet, és környezetbarát módon cserzett bőrkárpitok, valamint új műanyagok és dekorelemek jelentek meg, ami javított a korábban nem túl jó minőségérzeten. Változott a digitális műszerfal grafikája és szoftvere, ahogyan a multimédiás érintőképernyőé is, utóbbi immár 12,9 hüvelykes és a képernyő alatti sáv is világít. A Sennheiserrel való együttműködésnek köszönhetően a Formentorhoz 12 hangszórós, 390 W összteljesítményű prémium audiorendszer is elérhetővé vált.
A megújult Formentor alapmotorja a hengerlekapcsolásra képes 1,5 literes, 150 lóerős TSI, amelyhez egyedüliként hatfokozatú manuális váltót kapcsolnak. Szintén 150 lóerős a 48V-os lágy hibrid rendszerű 1,5 literes e-TSI, amelyhez már hétfokozatú DSG automata jár. A kétliteres TSI alapváltozata 204 lóerővel mozgatja az autót, mégpedig összkerékhajtással.
A sportos VZ kivitelben ez a motor 265 lóerővel csak elöl hajt, míg a kínálat csúcsán a 333 lóerős verziója áll, amely a Golf R-ből lehet ismerős. Ez a motor az összkerékhajtásnak is köszönhetően
4,8 másodperc alatt gyorsítja fel 0-100 km/h-ra az 1,6 tonnás családi SUV-ot.
Sajnos emissziós okokból törölték a kínálatból az Audi-motoros VZ5-öt (390 lóerős, 2,5 literes, öthengeres TSI hajtotta), amellyel a gyorsulás még kevesebb ideig, csupán 4,2 másodpercig tartott. Szerencsére az aktív hátsó differenciálművet – amely kanyarban több nyomatékot küld a hátsó ívkülső kerékre, hatásosan csökkenve az alulkormányzottságot – legalább megtartotta a 333 lóerős Formentor VZ, és kapott hozzá két speciális üzemmódot (versenypálya és drift) is. Akinek ez nem elég, feláras opcióként 375 mm-es első Akebono féktárcsa (hatdugattyús nyereggel) és Akrapovic sportkipufogó is rendelhető 988 ezer, illetve 1,6 millió forintért.
Meglepő, de a kétliteres, 150 lóerős TDI továbbra is választható opció marad. Újak a zöld rendszámos plug-in hibridek, amelyek az 1,5 literes benzinesen alapulnak, és 204 vagy 272 lóerős rendszerteljesítményűek lehetnek (utóbbiban szintén VZ verziónak számít). Mindkettőben 19,7 kWh-ra az akkumulátor kapacitása, így már
akár 108-119 km-t is megtehető elektromos üzemmódban
(WLTP). Ráadásul a 11 kW-ra növelt AC töltési teljesítményen felül már 50 kW-os DC gyorstöltés is segít a hatékony használatban. A plug-in verziók hátránya, hogy a nagy akku miatt a csomagtartó mérete 420-ról 345 literre csökken.
A Barcelona melletti nemzetközi menetpróbán a plug-in hibrid kivitellel autóztunk a legtöbbet. Bár az út első részében autópályán és gyorsforgalmi utakon haladtunk, a nem teljesen feltöltött akkumulátorral így is bő 50 km-t sikerült megtenni 80-120 km/h közötti sebességgel. Ilyenkor teljesen villanyautóként viselkedik a Formentor, az elektromos hajtás hangtalanul, megfelelő dinamikával teszi a dolgát. Hibrid üzemmódban a benzinmotor ki-be kapcsolása teljesen simán, rántások nélkül történik. A hátul is független futóművet nagyon nem izzasztották meg a jó minőségű spanyol utak. Stabilan, magabiztosan fordult az autó a szerpentinek kanyarjaiban, ehhez a sportosan direkt áttételezésű kormány is jó partnernek bizonyult.
A megújult Cupra Formentor már hazánkban is rendelhető. Cikkünk írásakor az 1,5 literes, 150 lóerős lágy hibrid verzió alapára DSG-váltóval 14,6 millió forint, a zöld rendszámos, 272 lóerős plug-in hibrid VZ-é 20,4 millió, a 333 lóerős benzines VZ csúcsverzióé pedig 22,9 millió forint, de ezekből a listaárakból egy bevezető kampány keretében most 1,5 milliót elenged az importőr.
A martorelli menetpróbára a Formentor mellett a megújult Cupra Leont is elhozta a spanyol márka. Teljesen megújult frontrészének köszönhetően mostantól egyértelműen megkülönböztethető a Cupra-változat a normál Seat Leontól. A Formentoréhoz nagyon hasonlító, cápás orr-részen a sportos lökhárítón mellett itt is megjelentek az új fényszórók a háromszög motívumú LED fényekkel és természetesen világító hátsó Cupra logó is felkerült a kétféle karosszériával rendelhető Leonra.
Új matt fényezések és felnik, kicsit átfésült beltér, friss fedélzeti infotainment rendszer és motorkínálat – gyakorlatilag a változások ugyanazok, mint a Formentoron. Érdekesség, hogy a csúcsmodell, a Leon VZ ötajtósként fronthajtású és 300 lóerős, míg kombiként összkerekes és 333 lóerős. Utóbbi a nyomatékvektorozó összkerékhajtást és a két új üzemmódot is megkapja, valamint az Akebono fék és az Akrapovic kipufogó is rendelhető hozzá.