Mondom a tutit - a Brit Insurance Design of the Year kiállítás megnyitója

Vágólapra másolva!
Minden egy jó kis veszekedéssel kezdődött. Az első kereskedelmileg is igen sikeres porzsák nélküli porszívó konstruktőreként világhírűvé lett James Dyson formatervező, mint a londoni Design Museum igazgató tanácsának elnöke nekiment Alice Rawsthorn igazgatónő kurátori felfogadásának. A casus belli egy harmincas években igen sikeres virágkötő-fenomén életmű kiállításának megrendezése volt.
Vágólapra másolva!

Dyson probléma érzékeny és ízig-vérig a kortárs formatervezés kihívásaira fókuszáló "cool" programot kért számon a művészeti vezetéstől. Ám, mert minden háború áldozatokkal jár, az igazgatónő 2006-os viharos távozása után ellehetetlenült az év formatervét honoráló igen sikeresnek induló nagydíj is.

Mióta az igen karizmatikus és energikus Deyan Sudjic művészettörténész, a nagyhírű olasz Domus magazin egykori főszerkesztője, a 2002-es velencei építészeti biennálé igazgatója, zsurnaliszta és építészetkritikus átvette a londoni Design Múzeum igazgatói posztját, valóságos "reform cunami" bontakozott ki Temze-parti kulturális intézmény életében.

Az újítás nem pusztán olyan építészeti szuperprodukciók megrendezésében manifesztálódik, mint amilyen a Zaha Hadid gyűjteményes kiállítás volt, hanem az intézmény szinte összes működési területére kihatott. Nem kivétel ez alól az év legfontosabb design, divat és építészeti termékeit, szolgáltatásait kitüntető megújult díj sem, amit idén a főszponzor neve alapján hivatalosan Brit Insurance Designs of the Year-nek hívnak és huszonötezer fontos honoráriummal jár.

Az esti megnyitó buli előtt az igazgató, akivel a biennálé előtt már volt szerencsém a budapesti Műcsarnokban találkozni tartott egy "privát bejárást" is a sajtó munkatársai számára. Többek között a szponzorációs háttérről beszélt, ami révén a díj létrejöhetett.

"A brit székhelyű nemzetközi Brit Insurance Holding PLC és a Design Museum közötti négy éves társulás kereti között kerül megrendezésre a 2008-as Brit Insurance Design, ahol az a száz válogatott alkotás kerül bemutatásra, melyet a design nemzetközileg elismert személyiségei, szakértői, kritikusai jelöltek a kiállításra. Az egyik vezető brit biztosító társaság számára a kortárs design egy új és izgalmas terület, a minőségi design és a kockázati tényezők egyre jelentősebb részét képezi az üzleti szektornak" - mondta kissé sablonos egyértelműséggel.

A zsűriben többek között olyan design celebritások találhatóak, mint például Nadia Swarovski és Antonio Citterio, míg a kiállítás rendező kurátora Nina Due.

Természetesen Sujdic "haza beszél", amikor a döntősök között olyan épületek találhatóak, mint amilyen Hadid innsbrucki sífelvonó állomása, a Coop Himmelb(l)au BMW központja, Herzog és DeMeuron pekingi olimpiai stadionja, vagy Rojkind csokoládé múzeuma, összesen tizenegy objektum. Grafikai produkciók közül Olafur Eliasson mellett, az AMO tervezte Prada arculat, Peter Saville-től Kate Moss márka emblémája, vagy a Helvetica betűtípus évfordulós produkciója.

A divat területén John Galliano, Yves Saint Laurent, vagy Chalayan a húzónév, míg ipari formatervben a Jonathan Ive és csapata jegyezte iPhone, Fukasawa mobilja mellett, Toyo Ito és Ron Arad lámpái, Ross Lovegrove hangszórója, Jasper Morrison hűtőgépe, a Nintendo wii és a 100 dolláros laptop viszi a prímet. Érdekes volt látni Dyson porszívós cégének és Issey Miyake tervezőnek a projektje is.

A legsűrübb mezőny természetesen a bútortervek körében látható, míg az info-elektronikai alkalmazások kategóriába bekerült annak az Usman Haque-nek az egyik terve is, aki Somlay-Fischer Ádámmal, illetve a Budapest Kitchennel is dolgozott idehaza is együtt.

A közlekedés kategória díjának várományosai között a Fiat 500-as mellett, a párizsi kölcsön-kerékpár hálózat is szerepel, aminek kerékpárjait Magyarországon gyártották le, de az aspiránsok között szerepel a februárban öt éve bevezetett londoni dugódíj vizuális arculata is.

Mint Londonban megszokott a megnyitó természetesen tömegeket vonzott és ugyancsak itt megszokott módon folyt patakokban a pezsgő is a derék biztosítósok nagyvonalú támogatásának jóvoltából. Sok kiállított tárgy, sok tervező. Sok tervező, sok szomjas torok és ez így van jól. A sok designer fiatal között egy villanásra feltűnt Ron Arad és Tom Dixon is, ám a két fenomén amolyan munkanap-végi formában volt. Leginkább saját tárgyaik installációját csekkolták, de az izraeli születésű bútortervező-sztár a Fiat kaserolására sem sajnálta az energiát, bár az is lehet, hogy a kis műsora társaságában lévő igazán dekoratív fiatal hölgynek szólt.

A pályázat anyaga és a szervezés profizmusa egyébként mindenképpen dicséretes.