Rekordot ért el az amerikai női filmrendezők aránya 2020-ban

BTS Director-PATTY JENKINS GAL GADOT Wonder Woman 1984
Director Patty Jenkins and Gal Gadot on set
Wonder Woman 1984 Director Patty Jenkins and Gal Gadot on set
Vágólapra másolva!
Rekordot ért el a legnagyobb bevételű amerikai filmek női rendezőinek aránya 2020-ban egy új amerikai tanulmány szerint.
Vágólapra másolva!

A kutatást a San Diegó-i Állami Egyetemnek a nők televíziós és filmes munkáit és helyzetét elemző központja végezte. Eredményeik szerint tavaly a száz legnagyobb bevételű film rendezőinek 16 százaléka volt nő, az arány még sosem volt ilyen magas – számolt be a tanulmány eredményéről a Variety.com filmes portál.

Egy évvel korábban 12, 2018-ban pedig csak 4 százalék volt a női rendezők aránya, ami az elemzők szerint azt jelzi, hogy a stúdiókra gyakorolt, a női filmesek támogatását követelő nyomás kézzel fogható eredménnyel járhat.

Természetesen 2020 a koronavírus-világjárvány miatt egyetlen korábbihoz sem hasonlítható: a filmipart hónapokra állította le. A legnagyobb költségvetésű produkciók közül voltak nők rendezte filmek is - mások mellett Chloe Zhao Örökkévalók és Cate Shortland Fekete Özvegy című alkotása -, melyek csak jövőre kerülhetnek a mozikba.


A két évtizede évente elkészített kutatást a központ igazgatója, Martha Lauzen vezette. A friss tanulmány foglalkozott a mozik bezárása miatt kialakult helyzettel is: először vették számba, hány nőt foglalkoztattak az otthon nézett filmek március-decemberi sikerlistáján (Watched at Home Top 20 Chart) szereplő produkciókban. A listát a Digital Entertainment Group állította össze.

A húszas listára került, otthon nézett filmek rendezői, forgatókönyvírói, producerei, vágói és operatőrei 19 százaléka volt nő, ami valamivel kevesebb, mint a legnagyobb bevételű filmekben mért 21 százalék. Az otthon nézett filmeknek kevesebb mint 10 százalékát rendezte nő, a legnagyobb bevételű mozikét 16.


A női rendezők számára bíztató lehet a tendencia, ám sötétebb a kép, minél mélyebbre ásnak a kutatók.

A száz legnagyobb bevételű film producereinek 28, executive producereinek 21 százaléka volt nő, ez tavaly óta két százalékpontos növekedést jelent mindkét kategóriában.


A vágók 18, a forgatókönyvírók 12, az operatőrök 3 százaléka volt nő, az utóbbiaké egy százalékponttal emelkedett, a forgatókönyvíróké azonban nyolc, a vágóké öt százalékponttal csökkent.

Patty Jenkins és Gal Gadot a Wonder Woman 1984 forgatásán Forrás: Clay Enos/Warner Bros./© 2018 Warner Bros. Entertainment Inc./Clay Enos


A kutatók azt is megállapították, hogy azok a filmek, melyeknek legalább egy női rendezője volt, sokkal nagyobb valószínűséggel választottak női vágót, operatőrt és a színfalak mögött más kulcspozíciókban dolgozó női munkatársat. A nő rendezte filmek forgatókönyvíróinak 53 százaléka volt nő, míg a csak férfiak rendezte filmeknél ez az arány csak 8 százalék volt.

A nők rendezte filmek 39, a férfiak rendezte filmek 18 százalékban választottak női vágókat, a zeneszerzőknél 13 és 4 százalék volt az arány.

Noha az előrelépés jelentős volt, a legfontosabb filmek 67 százalékában a színfalak mögötti legfontosabb pozíciókban 0-4 nőt, míg ugyanezen filmek több mint 70 százalékában tíz, vagy ennél is több férfit alkalmaztak rendezőként, forgatókönyvíróként és más fontos munkakörben.