Szigorúan ellenőrzött gyógyszergyártók

Vágólapra másolva!
Az egyik külföldi tulajdonú hazai gyógyszer-kereskedelmi cég ellen indított eljárást követően rendeletben kívánja szabályozni a saját termékeikért lobbizó cégek tevékenységét az egészségügyi miniszter. Becslések szerint a gyártó cégek évente 50 milliárd forintot költenek promócióra: orvosok utaztatása mellett feltételezett csúszópénzekre is.
Vágólapra másolva!

A Népszava információi szerint komoly korlátozásokra számíthat a gyógyszeripar az orvosoknak, gyógyszerészeknek adható természetbeni juttatások értékében, ha a szaktárca jogszabályban érvényesíti az Európai Unió e területre vonatkozó irányelveit. A szigorítás többek között maximálná a cégek rendezvénytámogatásának felső határát is, azaz meghatározná, hogy adott szakmai konferenciákra, továbbképzésekre mennyi pénzt adhatnának a gyártók, forgalmazók. Így az egyes orvosokat nem közvetlenül a gyárak, hanem a konferencia szervezőcégei látnák vendégül a rendezvényeken.

Az irányelvekből következik az orvosoknak, gyógyszerészeknek adható természetbeni juttatások körének szűkítése is. A tervek szerint a gyógyító, megelőző céllal összeegyeztethető termékeket, szolgáltatásokat lehetne ajándékozni az orvosoknak, gyógyszerészeknek alkalmanként maximált értékhatárig. Az ajándékok egyszeri értéke várhatóan a minimálbérhez kötődik majd, de annál alacsonyabb összeg lesz.

Mikola István szigorú ellenőrzést és radikális szankciókat helyezett kilátásba a nem pusztán szakmai alapon döntő orvosoknak és az őket etikátlan eszközökkel befolyásolni próbáló vállalatoknak is. Ennek előszeleként a közelmúltban jelentette be, hogy eljárást kezdeményez az egyik külföldi tulajdonú hazai gyógyszerkereskedelmi cég ellen, amely különböző értékű utazásokat ajánlott magángyógyszerészeknek, attól függően, hogy termékei közül mennyit rendelnek.

Korábban már születtek elképzelések a szakemberek szerint évente 50 milliárd forint gyártói, forgalmazói pénzt felemésztő gyógyszerpromóció kordában tartására. Abban mindenki egyetért, hogy a társadalombiztosítási kassza alakulására erőteljesen ható promóciót az orvosoknál lehet és kell megfogni, hiszen az ő receptjeik alapján kiadott gyógyszerekre fizet a biztosító.

Idén a gyógyszerkassza alultervezettsége is kényszerítő erőként hat a miniszterre, mivel gyógyszertámogatásra a tavalyi 152 milliárdos tényleges költés helyett 147 milliárdot lehet adni.

Mivel az orvosi fizetések jelenleg nem elégségesek a szakmai továbbképzések finanszírozására, ezért természetes és elfogadható a gyógyszergyártók által nyújtott támogatás továbbképzésekre, illetve tudományos konferenciákra - véli Kupcsulik Péter, a Magyar Orvosi Kamara elnöke. A gyógyszerfelírási szokásokat nagymértékben befolyásolhatja a promóció. Addig azonban, amíg az orvosok szakmai alapon adnak gyógyszert betegeiknek, nincs probléma. A baj akkor kezdődhet, amikor kizárólag a promóció alapján javasol terápiát a doktor - mondta Kupcsulik Péter. - Ilyen ügyben azonban még egyetlen etikai eljárást sem kezdeményeztek a kamaránál - tette hozzá.

A Népszava információi szerint az orvosok többségének alapfizetése 45-120 ezer forint között van. Ezzel szemben egy-egy rangos, külföldi konferencia részvételi díja 30-110 ezer forintba kerülhet. Ezen-kívül az orvosnak ki kellene fizetnie a szállás szintén néhány tízezer forintos költségét, plusz a repülőjegyet. Ez a hazai orvosfizetésekből képtelenség. A gyógyszercégek utaztatásai - egy évente két-három alkalommal, nemzetközi rendezvényre látogató orvosnak - mintegy kétezer dollár indirekt hasznot vagy ha úgy tetszik, megtakarítást jelenthetnek - mondta Népszava érdeklődésére egy név nélkül nyilatkozó gyakorló orvos.

Irtózatos mértékben növeli a társadalombiztosítási kassza kiadásait a gyógyszerpromóció - vélte a Népszava érdeklődésére Paál Tamás, az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) főigazgatója. E tevékenység hatásait legjobban az új, olcsóbb generikus (azaz utángyártott) szerek forgalomba hozatalán lehet lemérni. - Gyakorlati tapasztalataink szerint gyakori, hogy az eredeti készítménnyel teljesen megegyező hatású, de olcsóbb medicinák bevezetése után három évvel az adott originális készítmények még mindig 50 százalékos piaci részesedést tudhatnak magukénak, holott generikus társaiknál akár 50-70 százalékkal is drágábbak. Paál Tamás szerint ebben jelentős szerepe van az ország kétezer orvoslátogatójának is. - Normál esetben egy állam gyógyszerpiacát vagy a hatósági ár, vagy a piaci verseny szabályozza. A magyar gyógyszerpiacot a promóció irányítja - véli a professzor.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint egy orvos évente egy szerből legfeljebb kétdoboznyi ingyenmintaanyagot kaphat a gyáraktól. Egyes szakértők szerint a mintaanyagok, látszólag alacsony mennyiségük ellenére szintén jelentősen befolyásolják a gyógyszerpiacot.

A Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének és az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének etikai bizottságai együttes felhívást adnak ki tagjaik számára a gyógyszerpromócióval kapcsolatban - tudta meg a Népszava Juvancz Pétertől, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójától. Ebben a szervezetek arra kérik cégeiket, hogy csak a szakmailag valóban indokolt utazásokat támogassák az orvosok részére. A promóció szigorítását egy, a jogszabályokhoz igazodó etikai szabályozással látja megoldhatónak Juvancz Péter. További lehetőség lehetne az orvosoknak adható ajándékok mennyiségének korlátozása is.

Szakértők szerint ugyan lehet szigorítani a promóciós szabályozást, amíg a rendszer egészéhez nem nyúlnak hozzá, az hatástalan marad. A patikák például az árrés-meghatározás miatt a drágább készítmények eladásában érdekeltek. Éppen ezért fordulhat elő, hogy azonos hatású gyógyszerből egy patikában nem lehet kapni a 86 forintos medicinát, csak a 800 forintosat.

A gyógyszerpromóciót tetten érni az orvosi hálapénzhez hasonlóan igen nehéz. Eddig nem bizonyított és az érintettek által cáfolt feltevés, szakmai körökben hallható szóbeszéd például, hogy a háziorvosok jövedelmét egyharmad részben a cégek promóciója, egyharmad részben a közeli patika adná. A promóció "legalizálására" persze rengeteg módszer létezik. Szakmai körökben elfogadott gyakorlat például, hogy a gyógyszerpiacon érdekelt cégek kórházak által létrehozott alapítványokba fizetnek be, az intézményi orvosokat pedig az alapítvány utaztatja, támogatja.

A gyógyszerpromóció megismerésének egyik gátját a Transparency International magyarországi korrupcióról készült tavalyi jelentésének egészségügyi fejezete is leírja: "Az orvos Magyarországon információs monopólium. Ennek egyik oka az a tudás, amellyel rendelkezik, s amit érthető módon kevésbé tud páciensének átadni. Ugyanakkor az orvostársadalom mesterségesen tartja fenn e monopóliumot, tudásának miszticitását, hiszen ez kiemelkedő társadalmi presztízsének tartóoszlopa. A beteg tehát sokszor nem rendelkezik kellő információval, ezzel pedig bizonytalan helyzetbe kerül, látszólagos választásait az orvos döntései határozzák meg."

Fadgyas Gábor

(Népszava)