Vágólapra másolva!
Két év alatt tízszeres növekedést produkált a hazai online piac. 2014-ben a háztartások negyede vásárolt legalább már egyszer napi fogyasztási cikket is a neten. A hatalmas ugrást a pici webshopok növekedése mellett a multik megjelenése is okozza. 
Vágólapra másolva!

A bankban dolgozó hölgyek 147 darab harisnyát rendeltek 200 ezer forintért egy webáruháztól, ráadásul ők rendszeres vásárlók. De volt olyan, aki a szállásadóoldalon félmillió forintért rendelt Rolls-Royce-t, hölgykísérettel.

Egy havi fizetésért rendeltek harisnyát Forrás: AFP/Photononstop/Marc Robin

Szinte nincs már olyan termék, szolgáltatás, amit ne lehetne a neten megvenni. A GfK Hungária szerint Magyarországon dinamikusan nő az online bevásárlások száma. Míg 2012-ben a magyar háztartásoknak mindössze 2 százaléka vásárolt napi fogyasztási cikkeket online, addig 2014-ben már 23 százalékuk.

260 kilométer ragasztószalag és 25 tonna kartondoboz – ez volt a Shopline anyagszükséglete 2013-ban.

A vásárlók többet is költenek a virtuális térben egy bevásárlás alkalmával, mint az üzletekben: az átlagos online bevásárlókosár "háromszorosa az offline kosárénak", mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója.

És jönnek majd a drónok

Robotvilág jön az e-kereskedelemben, mint ahogy ez az autógyártásban már megjelent. Az online értékesítés is már kicsit robotszerű. Az online áruházban az internetes értékesítési rendszerben kisebb a munkaerőigény – mondta Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára nem tudta megbecsülni, mennyivel csökken a boltban dolgozó eladók száma, de azt biztosra veszi, hogy a kereskedelmi alkalmazottak száma kevesebb lesz.

Az e-kereskedelemben is megjelennek a robotok Forrás: Origo

Az Amazonnál például már drón szállítja az árut a raktár egyik végéből a másikba, ez a jövő – mondta a OKSZ főtitkára. Példaként említette, hogy már Magyarországon is működik pénztáros nélküli pénztár.

Még Szatmáry Kristóf sem tudja meggátolni

Plázastop ide vagy oda, az internet olyan csatorna, ami elé a kormány nem tud gátat vetni – mondta az Origónak Vámos György. Az OKSZ főtitkára szerint minden olyan intézkedés, ami a hagyományos kereskedelemben féket jelent – ilyen a plázastop és a vasárnapi boltzár –, még inkább az online fejlesztések felé tereli a cégeket.

Bár a vásárlók egy része ragaszkodik a hagyományos vásárláshoz, a fiatalok beleszülettek az internet világába,

nekik eszük ágában sincs pénteken vagy szombaton a bevásárlóközpontokban tolongani.

A tolongás elől az egyik menekülési útvonal az online vásárlás lett.

Az online vásárlás akkora durranás lesz, mint a plázák megjelenése Forrás: Thinkstock

Gyorsan bővült

Vámos György szerint egyértelmű, hogy Magyarországon az elmúlt években gyors ütemben, akár évi 30 százalékkal is bővült az internetes vásárlások értéke. Az OKSZ főtitkára hozzátette, 2010-től nagyjából ilyen ütemben bővült az online vásárlások száma. Éves szinten 200 milliárd forintot hagyunk az webboltokban. Ez az összeg a kiskerforgalom közel 3 százalékát jelenti.

Vámos György szerint az online vásárlások jövőbeni növekedési üteme is két számjegyű lesz. "Hogy 11,21 vagy 31 százalék azt nem tudom megmondani" – tette hozzá, de az biztos, hogy világtendenciával állunk szemben. A mostani e-kereskedelmi változást a VOSZ elnöke a bevásárlóközpontok terjedéséhez hasonlította.

A visegrádiak között az elsők

A visegrádi országok közül Magyarországon a legmagasabb az online vásárlások aránya. Míg a magyar vásárlók 1 százaléka, addig a csehek 0,8, a lengyelek 0,6, a szlovákok pedig 0,4 százaléka költ a neten kenyérre, tejre és gyümölcsre.

Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban főként pénteken és szombaton nyúlnak az egér után a webshopok kedvelői, Magyarországon hétfőn vásárolnak a legtöbben az interneten.

Már a január is erős

Az Extreme Digital titkolja konkrét bevételi adatait, de annyit közöltek az Origóval, hogy már 2015 első hónapjaiban 40 százalékkal ugrottak meg a netes eladások az egy évvel korábbi számokhoz képest.

Már az év első hónapjában 40 százalékos növekedést produkált az Edigital Forrás: Thinkstock

A legnagyobb forgalmat minden évben decemberben termeli a cég, a karácsonyi időszak eladásai a háromszorosát teszik ki egy átlagos hónapénak. Meglepő módon nemcsak a november, de a január is kifejezetten erős hónapnak számít, ilyenkor a szokásos eladások dupláját lehet elérni – közölte az Extreme Digital.

500 e-boltos

A Tesco webshopja két éve indult. Eddig nagyjából 500 ezer rendelést vittek házhoz. A shopnak 70 ezer regisztrált felhasználója van – közölte a Tesco. Ma összesen négy áruházzal, négy átvételi ponttal és 64 autóval szolgálják ki az online vevőket. Az e-kereskedelem a Tescónál már 500 embernek ad munkát.

70 ezer felhasználója van a Tesco e-boltjának Fotó: Bielik István - Origo

Nem ritka a 100 milliós forgalom

Kis Bernadette, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület alelnöke az Origónak azt mondta, az online piacon eddig a pici szereplők voltak jelen, de az utóbbi egy évben belépett több multi is, és példaként említette, a Deichmannt, a Decathlont, a Hádát és a Butlerst is. Hozzátette, úgy tudja, hogy az Auchan is hamarosan elindítja online piacát.

A számok meghökkentőek, hiszen az 5500 magyar kiskereskedelmi webshop közül már körülbelül 180 bonyolított 100 millió forint feletti forgalmat.