A bankban dolgozó hölgyek 147 darab harisnyát rendeltek 200 ezer forintért egy webáruháztól, ráadásul ők rendszeres vásárlók. De volt olyan, aki a szállásadóoldalon félmillió forintért rendelt Rolls-Royce-t, hölgykísérettel.
Szinte nincs már olyan termék, szolgáltatás, amit ne lehetne a neten megvenni. A GfK Hungária szerint Magyarországon dinamikusan nő az online bevásárlások száma. Míg 2012-ben a magyar háztartásoknak mindössze 2 százaléka vásárolt napi fogyasztási cikkeket online, addig 2014-ben már 23 százalékuk.
260 kilométer ragasztószalag és 25 tonna kartondoboz – ez volt a Shopline anyagszükséglete 2013-ban.
A vásárlók többet is költenek a virtuális térben egy bevásárlás alkalmával, mint az üzletekben: az átlagos online bevásárlókosár "háromszorosa az offline kosárénak", mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója.
Robotvilág jön az e-kereskedelemben, mint ahogy ez az autógyártásban már megjelent. Az online értékesítés is már kicsit robotszerű. Az online áruházban az internetes értékesítési rendszerben kisebb a munkaerőigény – mondta Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára nem tudta megbecsülni, mennyivel csökken a boltban dolgozó eladók száma, de azt biztosra veszi, hogy a kereskedelmi alkalmazottak száma kevesebb lesz.
Az Amazonnál például már drón szállítja az árut a raktár egyik végéből a másikba, ez a jövő – mondta a OKSZ főtitkára. Példaként említette, hogy már Magyarországon is működik pénztáros nélküli pénztár.
Plázastop ide vagy oda, az internet olyan csatorna, ami elé a kormány nem tud gátat vetni – mondta az Origónak Vámos György. Az OKSZ főtitkára szerint minden olyan intézkedés, ami a hagyományos kereskedelemben féket jelent – ilyen a plázastop és a vasárnapi boltzár –, még inkább az online fejlesztések felé tereli a cégeket.
Bár a vásárlók egy része ragaszkodik a hagyományos vásárláshoz, a fiatalok beleszülettek az internet világába,
nekik eszük ágában sincs pénteken vagy szombaton a bevásárlóközpontokban tolongani.
A tolongás elől az egyik menekülési útvonal az online vásárlás lett.
Vámos György szerint egyértelmű, hogy Magyarországon az elmúlt években gyors ütemben, akár évi 30 százalékkal is bővült az internetes vásárlások értéke. Az OKSZ főtitkára hozzátette, 2010-től nagyjából ilyen ütemben bővült az online vásárlások száma. Éves szinten 200 milliárd forintot hagyunk az webboltokban. Ez az összeg a kiskerforgalom közel 3 százalékát jelenti.
Vámos György szerint az online vásárlások jövőbeni növekedési üteme is két számjegyű lesz. "Hogy 11,21 vagy 31 százalék azt nem tudom megmondani" – tette hozzá, de az biztos, hogy világtendenciával állunk szemben. A mostani e-kereskedelmi változást a VOSZ elnöke a bevásárlóközpontok terjedéséhez hasonlította.
Ez ugyanolyan durranás lesz, mint amikor a bevásárlóközpontok megnyíltak, és a körúti kis boltok forgalma jelentősen visszaesett."
A visegrádi országok közül Magyarországon a legmagasabb az online vásárlások aránya. Míg a magyar vásárlók 1 százaléka, addig a csehek 0,8, a lengyelek 0,6, a szlovákok pedig 0,4 százaléka költ a neten kenyérre, tejre és gyümölcsre.
Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban főként pénteken és szombaton nyúlnak az egér után a webshopok kedvelői, Magyarországon hétfőn vásárolnak a legtöbben az interneten.
Az Extreme Digital titkolja konkrét bevételi adatait, de annyit közöltek az Origóval, hogy már 2015 első hónapjaiban 40 százalékkal ugrottak meg a netes eladások az egy évvel korábbi számokhoz képest.
A legnagyobb forgalmat minden évben decemberben termeli a cég, a karácsonyi időszak eladásai a háromszorosát teszik ki egy átlagos hónapénak. Meglepő módon nemcsak a november, de a január is kifejezetten erős hónapnak számít, ilyenkor a szokásos eladások dupláját lehet elérni – közölte az Extreme Digital.
A Tesco webshopja két éve indult. Eddig nagyjából 500 ezer rendelést vittek házhoz. A shopnak 70 ezer regisztrált felhasználója van – közölte a Tesco. Ma összesen négy áruházzal, négy átvételi ponttal és 64 autóval szolgálják ki az online vevőket. Az e-kereskedelem a Tescónál már 500 embernek ad munkát.
Kis Bernadette, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület alelnöke az Origónak azt mondta, az online piacon eddig a pici szereplők voltak jelen, de az utóbbi egy évben belépett több multi is, és példaként említette, a Deichmannt, a Decathlont, a Hádát és a Butlerst is. Hozzátette, úgy tudja, hogy az Auchan is hamarosan elindítja online piacát.
A számok meghökkentőek, hiszen az 5500 magyar kiskereskedelmi webshop közül már körülbelül 180 bonyolított 100 millió forint feletti forgalmat.