A légügyi hatóság is hibázott a Boeingek ellenőrzésekor

2019.12.12. 16:01

Az Egyesült Államok légiközlekedési hatóságai annak tudatában engedélyezték a Boeing 737 Max gépek használatának folytatását az első katasztrófa után, hogy további balesetek lehetősége is fennállt – írja a BBC.

A tavalyi első baleset utáni elemzés szerint a repülőgép élettartama alatt akár 15 katasztrófa is bekövetkezhet, amennyiben nem változtatják meg a tervezést. Ennek ellenére a Szövetségi Repülési Igazgatóság (FAA) csak a második katasztrófa után öt hónappal állította le a Boeing 737 Max gépek repülését.

Boeing 737 Max repülőgépForrás: AFP/Jason Redmond

Steve Dickson, az FAA vezérigazgatója – aki augusztusban került a hatóság élére – elismerte a hibát. A hatóság kockázatértékelését a szerdán tartott amerikai kongresszusi meghallgatás során derítették fel.

A Boeing 737 Max repülőgép 2018 októberében és 2019 márciusában okozott katasztrófát, összesen 346 ember halt meg. A hatóság az októberi Indonéz katasztrófa után utasította a repülőgépgyártót, hogy javítson a hibás rendszeren, mivel akár egy tucat újabb baleset is bekövetkezhet a gép 45 éves élettartalma alatt, azonban a mintegy 4.800 repülőgépet nem állították le, ezt csak az etiópiai katasztrófa után tették meg.

Boeing 737 Max repülőgépForrás: Wikimedia

A balesetek kivizsgálását végző légiközlekedési tisztviselők mindkét baleset okaként az MCAS automata vezérlőrendszerét azonosították. A Boeing korábban elmondta, hogy az egyetlen érzékelőre támaszkodó rendszer hibás adatokat kapott, felülbírálta a pilóta parancsát, és lefelé tolta a gép orrát.

A hatóság felülvizsgálta az MCAS szoftvert, a vizsgálat pedig kimutatta, hogy a repülőgépgyártó tisztában volt a rendszer hibáival. Ed Pierson, a gyár egykori vezetője elmondta a kongresszusnak, hogy többször figyelmeztette a Boeing vezetőségét a biztonsági kockázatokra, ám ennek nem volt hatása.

Dickson elmondta, hogy a légügyi hatóság további intézkedéseket is fontolgat a Boeing ellen. A 737 Max repülőgépek jelenleg is a földön vesztegelnek, amíg a szoftverfrissítést el nem végzik, és amíg a hatóság engedélyt nem ad az újbóli repülésre. Azonban ez súlyos károkat okoz a légitársaságoknak az Egyesült Államokban és Európában is.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK