Az olyan ázsiai légi közlekedési csomópontok szabályozó hatóságai, mint Szingapúr és Hongkong, megtorlással fenyegették meg az Európai Unió azon terveit, amelyek arra kényszerítik a légitársaságokat, hogy a koronavírus-járvány idejére befagyasztott fel- és leszállási résidőket használják. Ez azt idézheti elő az európai légitársaságok esetében, hogy több ezer mérföldön át veszteségesen repülhetnek szinte üres járatokkal. A részletekkel a Reuters hírügynökség jelentkezett.

A nagy ázsiai repülőtereken a résidőket ellenőrző hatóságok készen állnak arra, hogy úgynevezett "használd vagy elveszíted" feltételeket szabjanak az ázsiai városokba repülő európai légitársaságoknak – ezzel lényegében egy iparági kereskedelmi háború kirobbantásával fenyegetőznek a koronavírus-járvány egyenlőtlen hatásai miatt.

Ahogy az Origo korábban megírta a koronavírus terjedése miatt erősen megcsappant a légi közlekedésben részt vevők száma Európában is. Annak érdekében azonban, hogy a légitársaságok ne veszítsék el a kiemelten fontos repülőtéri résidőt, gyakran üresen vagy alig néhány utassal a fedélzeten is elindítják a gépeiket. A világjárvány egyik legnagyobb globális vesztese ez az iparág, ennek fényében már érthető a résidőhöz való ragaszkodásuk, amellyel viszont (kevés utassal közlekedve) haszontalanul szennyezik a levegőt.

 A világjárvány kitörése idején tapasztalt ritka iparági egység után, aminek során azonos problémával küszködve a légitársaságok kormányzati és egyéb támogatások révén próbáltak meg talpon maradni, az iparág vezetői szerint a széttöredezett ágazatban az ellentétek ismét felszínre kerültek, miközben a világ is több ütemben billen vissza a járvány előtti kerékvágásba.

A repülőtéri résidő (vagyis le- és felszállási jog, angol nevén: „slot") egy jog, amely feljogosít egy légitársaságot arra, hogy adott időpontban, egy adott repülőtéren le- és felszállást hajtson végre, a két manőver között pedig a légikikötő infrastruktúráját használja. A résidőket a szűkösség hívta életre az utasok és a szolgálatba állított repülőgépek számának növekedésével.

„A kereskedelmi háború kirobbanásának valóban egyre nagyobb a valószínűsége, hiszen folyamatosan halljuk a híreket légitársaságok összeomlásáról, miközben a nemzetközi piacok továbbra is zárva tartanak, de a legjobb esetben is csak bizonytalan időre nyitnak ki." - mondta Peter Harbison, az ausztrál légiközlekedési tárgyaló, a sydneyi székhelyű CAPA Centre for Aviation tanácsadó központ nyugalmazott elnöke.

A Singapore légitársaság gépeWikipedia

„A kereskedelmi háború kirobbanásának valóban egyre nagyobb a valószínűsége, hiszen folyamatosan halljuk a híreket légitársaságok összeomlásáról, miközben a nemzetközi piacok továbbra is zárva tartanak, de a legjobb esetben is csak bizonytalan időre nyitnak ki." - mondta Peter Harbison, az ausztrál légiközlekedési tárgyaló, a sydneyi székhelyű CAPA Centre for Aviation tanácsadó központ nyugalmazott elnöke.

A feszültségek július óta fokozódnak, amikor az EU bejelentette, hogy a következő hónaptól kezdve a légitársaságokat arra kényszeríti, hogy a résidő 50 százalékát használják ki, különben elveszítik azt a rivális kontójára. Ezzel a lépéssel részben visszaállították azokat a versenyszabályokat, amelyekről korábban lemondtak, mivel a légitársaságok a túlélésért küzdöttek.

Amíg az EU szigorítása ezen a kontinensen a várt eredményt hozta, Európa rövidtávú piacán ugyanis már ismét fellendülőben van a forgalom, az ázsiai légitársaságok nemtetszésüket fejezték ki amiatt, hogy ez érdemtelenül bünteti őket, mivel távolsági hálózatuknak sokkal tovább tart a recesszióból való kilábalás.

Néhány ázsiai szabályozó hatóság máris felhívta az európai légitársaságok figyelmét, hogy az idő legalább 50 százalékában repülniük kell - mondták iparági források -, ami a globális kereskedelem szempontjából fontos közlekedési kapcsolatok jövőjéről szóló politikai harcok kockázatát rejti magában.

Hongkong légitársaság gépeForrás: Imaginechina/Chen kang - Imaginechina/Chen Kang

Szingapúr, egyike annak a több ázsiai joghatóságnak, amely korábban nem bejelentett "viszonossági" szabályokat állított fel, ezeket egészítette ki a méltányos bánásmód biztosítására vonatkozó rendelkezésekkel – nyilatkozta Daniel Ng, a Szingapúri Polgári Légiközlekedési Hatóság légiközlekedési igazgatója.

Ázsiában a hosszú karanténidő továbbra is jellemző az utazókra, emiatt a légitársaságok idén júliusban a 2019. évi nemzetközi kapacitásuknak mindössze 14 százalékát tudták csak üzemeltetni, ami jóval alacsonyabb, mint az Európában tapasztalt 46 százalékos és az észak-amerikai 48 százalékos szint - derül ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adataiból.
A Cathay Pacific a múlt hónapban nyilvánosan figyelmeztetett arra, hogy a lassabb hongkongi fellendülés miatt fennáll a veszélye annak, hogy elveszíti értékes tengerentúli repülőtéri résidőket, és ez árt a város csomóponti státuszának.

A tajvani China Airlines és a Korean Air Lines a Reutersnek adott nyilatkozataiban aggodalmát fejezte ki az uniós szabályok miatt, a Singapore Airlines nem kívánt nyilatkozni.

Koreai légitársaság gépeForrás: Flickr/BriYYZ

Európában a Lufthansa szerint - a legtöbb ázsiai járatot üzemeltető uniós légitársaság - a szigorú uniós szabályok végső soron az éghajlatnak és a légitársaságoknak is árthatnak, ha a résidők megtartása érdekében üres gépekkel kell repülniük. Az Air France és a KLM azt nyilatkozta, hogy a repülési döntéseik nem a repülőtéri résidőkön alapulnak.

Az EU szakított a globális iparági ajánlással, és megszigorította az októbertől márciusig tartó téli menetrendi időszakra vonatkozó szabályokat, miután a jelentős rövid távú hálózattal rendelkező fapados légitársaságok, mint a Ryanair, és a privatizált európai repülőterek erőteljes lobbitevékenységet folytattak.

Az Európai Bizottság júliusban közölte, hogy az 50 százalékos kihasználtsági arányt - amely a szokásos időkben alkalmazott 80 százalékhoz képest jóval alacsonyabb - azért választották, hogy biztosítsák a repülőtéri kapacitások megfelelő kihasználását, ami az utazók javát is szolgálja.

Az utazási korlátozások feloldását követően az ázsiai légitársaságoknak hat héten belül növelniük kell az Európai Unióba irányuló járataik számát, különben a résidők elvesztését kockáztatják, még akkor is, ha a kereslet csak lassan tér vissza.
Szingapúr, Hongkong és Dél-Korea azok közé tartozik, amelyek keményebb álláspontot képviselnek az európai légitársaságokkal szemben - mondta egy iparági forrás. A szingapúri és hongkongi hatóságok megerősítették, hogy vannak kölcsönösségi rendelkezések, de konkrét esetekről nem kívántak nyilatkozni.

Eközben az Egyesült Államok a nemzetközi légitársaságokra vonatkozó, az Európai Uniónál enyhébb téli szezonra vonatkozó szabályokat jelentett be.