A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) budapesti rendezvényei nagy számban vonzzák a nemzetközi szakembereket és influenszereket, a magyar főváros már szerepel a divat nemzetközi térképén, és a digitalizáció terén is úttörő megoldásokat képvisel a szervezet. Forintos-Szűcs Anita vezérigazgató-helyettes a sikeres divat- és dizájnvállalkozás módszereiről és az Ügynökség szerepvállalásáról beszélt az Origónak.

Origo: Milyen készségek, módszerek és lépések kellenek egy sikeres divatvállalkozás kiépítéséhez és a hosszú távú működéséhez?

Forintos-Szűcs Anita: A nyitottságot, a rugalmasságot és az alázatot emelném ki, mint három nagyon fontos tulajdonságot. A konkrét lépésekre rátérve pedig azzal kezdem, hogy ma már nem elég egy jó ötlet, az előre jutáshoz és a fejlődéshez egy megbízható szakmai háttércsapat is kell. Azaz, ha van egy jó ötletem, keresnem kell magam mellé egy profi gazdasági és marketinges szakembert, akiket szintén fellelkesít és motivál hosszú távon is, amit én kitaláltam. A mai rohanó világban nagy a zaj, és ebben a nehezített helyzetben kell tudnom megszólítani az embereket és felkelteni az érdeklődésüket. Ez inkább az embert próbáló része, a pozitívum pedig, hogy nyitott a pálya, ma már - főleg a digitalizációnak köszönhetően – ki lehet törni hazánkból is a nemzetközi színtérre.

Forintos-Szűcs Anita, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgató-helyetteseFotó: Major Kata - Origo

A módszerekre áttérve, a siker kulcsa a pénz, amiből pedig manapság már nagyon sok kell. Ennek hiányában nem lehet márkát építeni. El lehet jutni egy szintig, és szűkösen meg is lehet belőle élni, de kockázati vagy magántőke bevonása nélkül nem realizálható siker. Jelen pillanatban egy márka beindítása 60 és 100 millió forint közötti anyagi befektetést igényel. S az adott márka ekkor is még csak nullszaldós eredményre számíthat. Azaz nem fog jönni az áhított áttörés. Ennek eléréséhez mindenképpen szükséges egy működőképes üzleti terv és modell, valamint folyamatosan pénzt kell bevonni a márkát képviselő cégbe. A hosszú távú sikerhez elengedhetetlen a mindenki számára könnyen megérthető márkaimázs, illetve a jól kialakított értékesítési- és marketingstratégia is.

Az MDDÜ divatipari divíziójának második Magyar MentorprogramjaForrás: MDDÜ

Körülbelül két év után már érdemes nemzetközi, tapasztalt szakembereket is megkeresni, akikkel a márkát a nemzetközi igények szerint lehet kissé újrapozícionálni. Ehhez mindenképpen szükséges a kockázati tőke, ugyanis a neves külföldi szakemberek meglehetősen drágán dolgoznak. Ellenben rendelkeznek egy olyan rendszerszemlélettel, ami  itthon aránylag még újdonság.

Hadd mutassam be ezt egy gyakorlati példán keresztül! Habár a művészeti oktatás kiváló Magyarországon, viszont a divat, mint iparág üzleti képzése még gyerekcipőben jár. Utóbbit illetően még csak most kezdik szakmai pályafutásukat azok, akik szert tettek gyakorlati tudásra is a képzésük alatt.

De hogy visszatérjek az eredeti témánkhoz, az újrapozícionált márkát először itthon kell kipróbálni, hogy működik-e, ehhez pedig esszenciális egy nemzetközi sikerre is vágyó csapat. A másik megoldás, ha egyetem után külföldön egy nagy nemzetközi vállalatnál tudunk szakmai gyakorlatot szerezni, ami lehet fast fashion vagy luxus divatház is. A külföldi munkavégzés során pedig roppant hasznos kiépíteni egy szakmai kapcsolati hálót, amelyet majd itthonról is lehet használni. Hangsúlyozom, hogy sajnos idehaza még nem igazán vert gyökeret, hogy a divat világát is profitorientált vállalkozások működtetik, a tervező a globális trendek és az eladási számok alapján dolgozik. Tehát vannak olyan bevett szokások és kialakult folyamatok, amelyeket, ha a vállalkozó követ, akkor sikeressé teheti a márkáját.

Az ügynökség sajátossága a Közép-Európában egyedülálló mentorprogramFotó: Major Kata - Origo

 

Milyen módokon támogatja az Ügynökség a divat és dizájn fiatal magyar tehetségeit a rendezvények mellett?

A rendezvényeken való szereplés inkább csak egy végkifejlet, amely nagyon komoly marketing- és PR-értékkel bíró lehetőséget jelent a friss tehetségek számára. Ennél sokkal fontosabb és hosszabb távú eszköz azonban a mentoráció. A dizájn oldalon kiemelném itt a design Speed és design Start mentorprogramjainkat - a kettő közül attól függően ajánlunk a tervezőnek becsatlakozási lehetőséget, hogy éppen hol tart a tervező a fejlődésben. Divat oldalon pedig a magyar és a nemzetközi mentorprogramunk biztosít erre lehetőséget. Mindkettő teljesen ingyenes a tervezők számára, ezek keretében a fiatal tehetségek magyar és nemzetközi szakértők bevonásával workshopokon vesznek részt. Ezt a fajta mentorprogramot sem Magyarországon, sem Közép-Európában nem vezették még be más intézmények. Ez a saját koncepciónk, amiért már külföldről is kaptunk megkereséseket divattanácsadóktól. A mentorálás tehát egy többlépcsős folyamat: a képzés mellett szakmai rendezvényeket szervezünk a tehetségek számára, ahol a már elkészült és mentorált termékeiket be tudják mutatni, és kivisszük őket nemzetközi eseményekre is, hogy megmérettethessék magukat. Mindezek mellett pedig az értékesítésben is támogatjuk őket.

Az interjú a következő oldalon folytatódik, kérjük lapozzon!