12 BKV-buszon találtak repedést egy soron kívüli vizsgálaton, a javítás idejére kivonták őket a forgalomból - tudta meg az MTI. A múlt héten a cinkotai garázsban eltört az egyik régi Ikarus-busz váza. A BKV 1400, átlagosan 16 éves busza közül több mint ezret állítanak minden nap forgalomba, és legalább ezret már le kellene cserélni.

Tizenkét csuklós Ikarus autóbusz akadt fenn a BKV soron kívüli repedésvizsgálatán, az IK-435 típusú buszokat kivonták a forgalomból a javítás idejére - jelentette az MTI a vizsgálat eredményét ismerő, meg nem nevezett forrásra hivatkozva. A keddre befejeződött vizsgálatokat azután rendelték el, hogy az egyik járműnek a hétvégén eltört a váza a cinkotai buszgarázsban, mielőtt forgalomba állt volna. A BKV 171 ilyen busszal rendelkezik.

A BKV adatai szerint a fővárosban járó buszaik átlagéletkora csaknem 16 év. A buszpark legöregebb tagja egy 24 éves Ikarus, a legfiatalabbak pedig a 2004 és 2006 között beszerzett Volvók. A BKV összesen 1400 busza közül naponta 1044-1181 járja az utakat. A legtöbb busz túlfutott, ezer jármű már megérett a cserére. Az Ikarus 200-as sorozatból 734 jármű fut az utakon, ezek mind felújításra szorulnak, de az öregedő Ikarus 400-as, alacsonypadlós sorozatú buszokból is 390 fut, ezek is cserére szorulnak.

Mivel iskolaszünet van, és emiatt a ritkított menetrend érvényes, buszokból egyelőre nincs hiány, de az igényeket csak tartalékbuszokkal tudjék teljesíteni - közölte a BKV. A paraméterkönyvben szereplő menetrendet azonban évközben képtelenek tartani, mert nem tudnak elegendő buszt forgalomba adni - közölte a BKV. A hiányt legtöbbször a villamosok, metrók nem tervezhető autóbuszos pótlásának biztosítása súlyosbítja. Előfordulhatnak olyan napok, amikor előre nem látott műszaki okok miatt egy-egy jármű hiányzik a forgalomból, ezek pótlásáról azonban a BKV szerint azonnal gondoskodnak. A cég szerint a június végén beszerzett belga Van Hool csuklós buszok javítanak majd a helyzeten.

A BKV a gurulóköltségeken kívül évente mintegy négymilliárd forintot költ a buszpark karbantartására, azonban a karbantartóhelyek műszaki színvonala a 30-40 évvel ezelőtti műszaki igényeket tükrözi. A cég szerint ennek ellenére a rendszeres és az ad hoc karbantartások szorosan vett műszaki követelményei megfelelnek az elvárásoknak.

A BKV közben négymilliárd forintot nyert a felszíni GPS-alapú utastájékoztatási rendszer kiépítésére (ehhez hasonló működik például a 86-os autóbuszokon). A rendszer megvalósítása összesen ötmilliárdba kerül, a terv szerint 2012-ig mintegy 2300 jármű nyomonkövetését szervezik meg: ennek alapján a megállókban, a buszokon új rendszerben tájékoztatják majd az utasokat a buszok, villamosok helyzetéről, de forgalmi zavar esetén gyorsabban be tudnak majd avatkozni - közölte a BKV. A rendszert az uniós forráson kívül a hazai költségvetési előirányzatból és a BKV saját hozzájárulásából finanszírozzák, a kiépítés a közbeszerzést követően várhatóan 2009-ben kezdődik és 2012-ben fejeződik be.