Indul a parádé, jó estét, kislányok! - Kelemen Kabátban lemezpremier

Vágólapra másolva!
Először a Quarton hallgatható meg a Kelemen Kabátban második nagylemeze, a Maradjatok gyerekek. A bulis, a címbe foglalt üzenetet sugárzó lemezen van minden a diszkótól a rockon át a drum and bassig - mi több, még egy olyan ordas lakodalmas szám is, hogy annak külön műelemzést szántunk!
Vágólapra másolva!

A Kelemen Kabátban egy kiköpött, "Ez komoly?! Gyorsan megosztom a haverokkal" típusú novelty slágerrel, a Nyári dallammal robbant be 2011-ben. A vicces "eurodance / trashpop" számok után a hangzásbeli nyitást tavaly a Zajlik a világ EP jelezte. A Maradjatok gyerekek című nagylemez pedig már igazi stíluskavalkád: diszkóval kezdődik; Prieger Fannival és kiköpött kereskedelmi rádiós poppal folytatódik (gitárszólóval!); a címadó, klipes dal pedig a manapság nagyon erőre kapott popos-rapes drum and bass Ecküvel. De van még trance, stadionrock, moombahton, danolgatós ősrap, mi több, zongorás kuplé is. Bár nagyon viccesek a szövegek, azért ez már nem a novelty kategória (pláne, hogy a zenei alapokban számos jó ötlet hallható) - egészen az utolsó számig. De először lássuk a lemezt!

Amikor megszólal a Fainul a buli túlpörgetett, ordas lakodalmas technója, akkor ismét a novelty világának legközepén járunk. Aztán kiderül, hogy ezek a mulatós részek bombasztikus trappel váltakoznak. A dal megérdemli a részletes műelemzést, hiszen a novelty sláger koncepciójának új szintre emeléséről, vagy még inkább megszüntetve-megőrzéséről van szó. A lakodalmas techno a lehető legcikibb stílusnak számít, míg a trap nagyon is aktuális, "menő" (vagy "nem menő, mert már túl divatos"). Az, hogy milyen jól működnek együtt, minden szájbarágás nélkül rámutat arra, hogy ezek a kategóriák mennyire esetlegesek. (A lakodalmas technóhoz hasonló funkciójú brazil, dél-afrikai, angolai stb. elektronikus zenék évek óta nagyon felkapottak.)

De ez csak a zenei rész. A szövegekkel együtt a két rész kirajzolja a sokat emlegetett "kettéosztott ország" két felét, mindkettőnek a másik oldalról megalkotott képét parodizálva. Az egyik a primitív, vidéki-népieskedő, fideszes (hiszen "Fainul a buli az én kis országomba'" = "Magyarország jobban teljesít", nemde?), a családi értékeket helyezi a központba (noha valójában a cunilungus vicces megfogalmazásával). A másik modernkedő-nyugatoskodó ("nem kell félni egy kis újtól"), a "mindenkit lehúzó nyomasztó hangulatra" és az "el nem fogott nagyvadakra" panaszkodik, beszól Viktornak, mértéktelenül bulizik, az önteltségig egoközpontú. És mégis, ez a kettő együtt a dal, ez a kettő együtt ez az ország. Az ilyesmire hajlamosak akár teljes publicisztikát szentelhetnének ennek a gondolatnak - miközben természetesen egy agyeldobós, eszetlen bulislágerről van szó. Ezért gondolom, hogy a Fainul a buli az utóbbi évek egyik legfontosabb magyar dala. Rögtön meg is osztom az összes haverral a Facebookon!

A Kelemen Kabátban, vagyis M-Papa, Szerecsenkirály és JumoDaddy legközelebb június 1-én koncertezik. A lemez véleményezésére a Quart szerzőjén túl más közéleti embereket is felkértek, az eredmények ide kerülnek ki folyamatosan. A zenekar producereként működő, az Irie Maffiából, illetve szólóban is ismert JumoDaddy nemzetközi sikereiről itt írtunk, vele és Élő Mártonnal készült interjúnk pedig itt olvasható.