Tömeges felhasználóvesztést hozhat a Facebook tőzsdei megjelenése

Vágólapra másolva!
Szakértők szerint a legnagyobb közösségi oldal részvénykibocsátása új üzleti stratégiát követel majd meg a cégtől. Ha a negatív forgatókönyvek előrejelzései igazolódnak be, a felhasználók elégedetlenek lesznek, és ezzel a Facebook üzemeltetői sem járnak majd jól.
Vágólapra másolva!

A Facebook tulajdonosi köre ma még olyanokból áll, akik a cégnél dolgoznak, ott voltak az alapításnál, kidekorálták az első irodát vagy személyes egyeztetések után vásároltak egy nagyobb szeletet a tortából. Mint arról az [origo] beszámolt, várhatóan május második felétől a készlet erejéig bárki vásárolhat tulajdonrészt a Wall Streeten kibocsátani tervezett részvénycsomagból.

A Facebook megjelenése a tőzsdén régóta téma, már csak az időpont volt kérdéses. Vállalati pletykák szerint Marc Zuckerberg személyes döntése érvényesült az eddigi kivárással, hiszen a Facebook-részvények pénzpiaci kereskedése hatással lehet a cégen belüli folyamatokra. A sokasodó tulajdonosok és a tőzsdei árfolyamingadozások miatt minden téren állandó nyomás lesz a közösségi oldalon, hogy folyamatosan és kiszámíthatóan növekedjen - mondják a Pcword.com informatikai magazinnak nyilatkozó szakértők.

Élesedhet a Google-lel vívott háború

Patrick Moorhead, az AltaVista keresőoldal korábbi első embere szerint a Facebook minden vetélytársával, különösképpen a Google-lal lesz kénytelen keményen megküzdeni. "Ha a Facebooknak lesz az egyik legjobb keresője, miért mennének más oldalra a júzerek" - vélekedett Moorhead.

Forrás: Flickr.com
Még az irodát telefújó grafittis is milliomos lesz a Facebook tőzsdére lépése után

Évek óta téma már, hogy a Facebook saját keresőjével lenyomhatja a Google-t, de egyelőre ennek még a jele sem látszik, sőt az adatokból kiolvasva, Zuckerbergéknek komoly problémáik vannak az oldalon elérhető tartalmak felkutatását biztosító felülettel. A PC Word információi alapján a világon ma minden negyedik oldalletöltés (amikor a felhasználó megnyit egy honlapot, vagy rákattint egy linkre és megnyit egy oldalt) a Facebookon történik, mégis az online hirdetésekre költött pénz csupán tíz százalékát jut el a közösségi oldalhoz. Ennek oka egyrészt az, hogy a közösségi szájt keresője nem elég hatékony: sok az irreleváns és olyan találat, amely nem segít a felhasználónak, másrészt a valós és a fizetett tartalmak még nem harmonizálnak tökéletesen.

Személyes adatok a reklámügynökségeknél

A Facebook hirdetéseken, játékokon és érdekes/vicces alkalmazásokon keresztül próbál meg minél több reklámozni vágyót magához csábítani, ennek pedig eddig is az volt az ára, hogy a felhasználóktól egyre több személyes adat került a hirdetőkhöz. Ha egy felhasználó engedélyezte egy adott alkalmazás hozzáférést az adatlapjához, ezen keresztül egy külső adatbázisba kerülhettek a lájkok, fényképek helyszínei, de néhol még az üzenőfali bejegyzésekből kiszedhető információk is. Így a hirdető jobban megismeri a célközönségét és pontosabban be tudja állítani, hogy melyik reklám mely csoportoknak jelenjen meg.

A részvénykibocsátás hatására ez a tendencia folytatódhat, hiszen a piaci elvárásoknak megfelelően nagyobb és kiszámíthatóbb növekedést kell majd produkálnia a cégnek. Ez a forgatókönyv viszont szakértők szerint kockázatos lehet, mert akár a felhasználók tömeges elvesztését is maga után vonhatja, ha már túl sok információjukhoz kérnek hozzáférést az appok. Az elmúlt hetek eseményeit nézve nem elhanyagolható ez a rizikófaktor, a Google is komoly slamasztikába került az új adatvédelmi irányelveivel, most pedig dollármilliókért igyekszik tisztára mosni magát.