A mobilpiac többszereplős, és bár a szolgáltatók közötti váltás meglehetősen ritka, a verseny a fogyasztói igényeknek megfelelő csomagok kialakítására sarkallja a szolgáltatókat. Így a csomagok előfizetői számának alakulását elemezve képet kaphatunk a fogyasztói igények változásáról.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen összesíti és elemzi a mobilszolgáltatók által negyedévente megküldött forgalmi adatokat. Ez alapján vizsgálta a csomagok életciklusát, megnézte, hogy mi jellemzi a népszerű csomagokat, és milyen újdonságok jelentek meg a mobiltelefon szolgáltatásban.

A népszerű csomagokban a korlátlan havi adatkeret sem szokatlanForrás: Pexels / Pixabay

Előfizetői csomagokon a szolgáltatók által megadott csomagelnevezéseket értjük, melyekhez az általános szerződési feltételekben meghatározott benne foglalt szolgáltatásmennyiségek (pl. hanghívás perc, mobilinternet adatmennyiség), díjak, feltételek, esetleg kiegészítő szolgáltatások tartoznak.

Az NMHH az elemzés során a három nagy szolgáltató azon 2015 negyedik és 2021 negyedik negyedéve közötti, hangszolgáltatást is tartalmazó, lakossági csomagjait elemezte, melyeknek volt olyan negyedéve, melyben minimum 1000 előfizetővel rendelkeztek.

A hatóság a fogyasztói elvárások elemzésekor az egyes előfizetői csoportok számának változását vette alapul, azokét, akik az adott előfizetői csomagok felhasználói. Ezért negyedévente és szolgáltatónként összegyűjtötték a legfelkapottabb, vagyis legnagyobb havi ügyfélszám-növekedéssel bíró lakossági, postpaid, hangszolgáltatást tartalmazó csomagokat.

E csomagok szerződési feltételeit vizsgálva a leginkább szembeötlő változás a csomagba foglalt mobilinternet adatkeret egyre meredekebb növekedése.

A vizsgált időszak elején, 2016 első felében a legdivatosabb csomagok 500 MB szabadon felhasználható adatkeretet tartalmaztak.

Ez 2016 végére 1 GB-ra növekedett. 2017-ben a 2 GB volt jellemző, 2018 és 2019-ben 2–5 GB, 2020-ban 3–5 GB, 2021-ben pedig a 100 GB vagy korlátlan mennyiséget jelentő internet. 2016-ban volt először népszerű olyan csomag, melynél volt olyan meghatározott jellegű adatforgalom (például, ami videó vagy zenei szolgáltatáshoz, csethez vagy közösségi oldal igénybevételéhez szükséges), melynek használata nem fogyasztja a rendelkezésre álló adatkeretet.

Ez a feltétel 2020-ig a legnépszerűbb csomagok egy részénél fennmaradt, és a nagyon magas adatkeretet vagy korlátlan internetet kínáló csomagok tették fölöslegessé az adattípusok (a hálózatsemlegesség szempontjából amúgy problematikus) megkülönböztetését.

Összességében elmondhatjuk, hogy a vizsgált időszakban leginkább az otthonon kívüli internetezésből adódó egyre nagyobb adatmennyiség iránti igény határozta meg a mobiltelefon előfizetési csomagok kínálatát.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!